به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۷۰۲۷۹

تاثیر بد عکس گرفتن با موبایل برای حافظه!

گروه فناوری: کارشناسان هشدار می دهند استفاده از فناوری های هوشمند، وسواس در عکس گرفتن از محیط و به اشتراک گذاشتن این تصاویر، می تواند تاثیر معکوسی بر حافظه بگذارد.
تاثیر بد عکس گرفتن با موبایل برای حافظه!
یک روانشناس می گوید دوربین های تلفن همراه موجب شده است مردم لذت زندگی در زمان حال را از دست داده و این پدیده نوعی زیان و خسارت است.
ماریان گری استاد روانشناسی در دانشگاه ولنیگتون در نیوزیلند تاثیرات عکس و فیلم گرفتن را در حافظه کودکی انسان بررسی کرده است. وی معتقد است مردم در حال دور شدن از زندگی در لحظه کنونی و حال هستند. این پژوهشگر گفت: مردم هزاران عکس می گیرند و سپس عکس ها را کناری می گذارند و واقعا، خیلی به آنها نگاه نمی کنند و همین امر موجب می شود برچسب زدن و سامان دهی کردن آنها دشوار شود.

وی افزود: از لحظه تولد کودک تا تعطیلات خانوادگی، می خواهیم همه این لحظات شیرین را با استفاده از این عکس ها به یاد بیاوریم. اما اگر از افرادی هستید که نمی توانید دست از عکس گرفتن زیاد بردارید آگاه باشید که ممکن است همه چیز را در لحظه عکس گرفتن فراموش کنید.
تحقیقات پیشین نشان داده بود عکس گرفتن زیاد مانع از آن می شود که خاطرات جزئی تری را شکل بدهیم.

محققان گروهی از دانشجویان را در یک موزه هدایت کردند و از آنها خواستند از آنچه که می بینند یا عکس بگیرند تا سعی کنند کارهای هنری و تاریخی خاصی را به خاطر بسپارند. روز بعد حافظه این دانشجویان آزمایش شد. بررسی ها نشان داد دانشجویانی که عکس گرفته بودند، نسبت به آنهایی که فقط به اشیا نگاه کرده بودند، در تشخیص اشیائی تصویربرداری شده، خیلی بد عمل کرده و در یادآوری جزئیات اشیایی که از آنها عکس گرفته بودند بسیار ضعیف بودند.

دکتر لیندا هنکل مجری این تحقیقات از دانشگاه فیرفیلد در آمریکا گفت: تکیه مردم به فناوری برای یادآوری خاطرات، می تواند تاثیر منفی بر روی چگونگی یادآوری مطلوب این تجربیات بگذارد. تحقیقات پیشین حاکی از آن بود که بازبینی عکس های قدیمی می تواند به ما کمک کند خاطرات را یادآوری کنیم اما این امر فقط در صورتی امکان پذیر است که زمان زیادی را به این کار اختصاص دهیم.
مرجع : سیتنا