به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۰
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۷۰۲۹۱
هاشمي: دكتر روحاني را به طور کامل قبول دارم

کسانی كه عليه خانواده‌ام مسائلي را مطرح می‌کنند یا مغرض هستند يا جاهل

گروه سياسي: آيت الله هاشمي رفسنجاني درباره نگاه پدرانه و جذب حداکثری، خود را ورای جریان های سیاسی که یک جریان می داند و می گوید: «شما باید مرا خیلی خوب شناخته باشید! در داخل انقلاب، هیچ وقت از یک جریان در مقابل جریانات دیگر حمایت نمی‌کردم، چون همه را از احزاب داخل نظام می‌دانستم و با همه در مسایل مختلف همکاری داشتم.» گفتگوی خبرگزاری مهر با ايشان را بخوانيد:
کسانی كه عليه خانواده‌ام مسائلي را مطرح می‌کنند یا مغرض هستند يا جاهل
هرساله در آستانه دهه فجر، تحلیل‌هایی از سوی رسانه های بیگانه می‌شود که مردم تحت فشار هستند، گرفتاری دارند، از نظام فاصله گرفتند و امسال مثلاً کمتر می‌آیند. ولی حضور مردم در این ۳۶ سال مستمر و هر سال پرشورتر بوده و نسل‌های جدید هم به راهپیمایی می‌آیند. سوال ما به طور مشخص این است که رمز این استمرار و حضور چیست و پیامش برای طرف‌های فرا مرزی ما چه می‌تواند باشد؟
بسم الله الرحمن الرحیم، به گواهی اخبار خبرنگاران داخلی و خارجی، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن پرشور و معنادار است و امسال خود من هم لحظاتی که در مسیر خیابان آزادی همراه مردم شدم، دیدم که جمعیت، خیلی انبوه و دیدنی است. مسؤولین صداوسیما گفتند که یک برابر و نیم سال قبل است. این‌گونه احساس می‌کنم که اکثریت قاطع مردم ذاتاً از اینکه در ایران انقلاب اسلامی شده، راضی هستند. چون مردم مسلمان هستند و دلشان با اسلام است، به خصوص شیعیان که جایی نداشتند و الان مرکزی پیدا شده است.
 
مردم به اصل انقلاب دلبند هستند. نگرانی‌هایی  پیش می‌آید که مبادا به خاطر شرایط و وجود بعضی از مشکلات و بعضی مواضع‌ و مشکلات سیاسی و اقتصادی،  مردم دلزده شوند و دیگر در راهپیمایی‌ها نیایند. البته می‌دانم کسانی دلزده هستند و نمی‌آیند؛ ما که نمی‌گوییم همه‌ مردم آمدند! به نظر می‌رسد این نشان می‌دهد که مردم به اصل انقلاب با وجود  بعضی اشکالاتش، علاقه‌مندند و دلشان می‌خواهد اشکالات برطرف شود و انقلاب بماند. تشخیص هم دادند که یکپارچگی ملی را به رخ خارجی‌ها کشیدن، یک اعتبار بزرگ است.
 
در دنیایی که به دموکراسی خیلی پای‌بند هستند، جمعیت، رأی و حضور مردم، مهم و یک اصل است. وقتی می‌بینند مردم ایران در هر شرایطی و در سرما، گرما، باران و آفتاب این‌گونه می‌آیند و هر سال هم این حضور تکرار می‌شود، طبعاً اثر مثبت دارد. یعنی احساس پایبندی مردم، آنها را به این نتیجه می‌رساند که نمی‌توان با این انقلاب حالت خصومت‌های تند گرفت.
 
نیکسون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا می‌گفت که یکی از هنرهای کشورهای در حال توسعه این است که به راحتی مردم را به خیابان می‌کشانند. ولی در مورد جمهوری اسلامی این قضیه متفاوت است. بحث کشاندن نیست و مردم خودشان با میل و رغبت می‌آیند... برای چنین برنامه‌هایی که ملی است، خیلی از مردم خودشان می‌آیند. البته برای چنین حضور انبوهی باید برنامه‌ریزی کرد. در غرب و یا خود آمریکا اگر روزی برای حضور مردم در خیابان‌ها باشد، برنامه‌ریزی نمی‌کنند؟ در ایران هم بخش‌هایی هستند که مردم را به گونه‌ای جمع می‌کنند. به نظرم تردیدی نیست که مردم ایران خودشان می‌آیند و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که مردم مثلاً با انگیزه‌های مادّی می‌آیند.
 
در آغاز سی و هفتمین سال انقلاب اسلامی هستیم. از روحانیت به عنوان ستون اصلی انقلاب یاد شده است، شما آینده روحانیت را در بحث انقلاب اسلامی و همچنین حفظ انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟
فکر می‌کنم اگر وضع کشور خوب اداره شود، روحانیت هم کاملاً همراه می‌شود که ذاتاً همراه است. اما وقتی اوضاع کشور با گرانی‌ها، دعواها، مجادلات سیاسی و فسادهایی که شکل گرفته، بد شود، خیلی‌ها از روحانیت زده می‌شوند و بی‌تفاوتی‌هایی در آنها پیدا می‌شود. واقعاً روحانیت یک قدرت جدی و مادر در کشور است. روحانیت در دوران پهلوی سرکوب شده بود اما قلب مردم با روحانیت بود که وقتی دوران پهلوی اول گذشت، کم کم خودش را نشان داد و تبدیل به این قدرت بزرگ شد. حوزه‌ها و حدود هفتاد، هشتاد هزار مسجد و همین مقدار حسینیه و هر روز یک مراسم برای تولد و شهادت ائمه(ع)، محرم و صفر و ماه رمضان و فاطمیه، برنامه‌های دینیِ روحانیت است که به عنوان یک قدرت به هم پیوسته در سراسر کشور جریان دارد. البته هر مقدار که مشکلات در کشور باشد، مردم با روحانیت مشکل پیدا می‌کنند. چون روحانیت را عامل این انقلاب می‌دانند. لذا با حل کردن مشکلات کشور، عزت روحانیت بیشتر می‌شود و آینده بهتری هم می‌تواند پیدا کند.
 
در انتخابات ۹۲ اتفاقاتي در كشور افتاد و دولت آقاي روحاني روي كارآمد كه هم تحليلگران داخلي و هم خود مردم اعتقاد دارند كه این دولت با مواضع جنابعالی همسو است و بخش عظيمي از افرادي كه الان مسئوليت‌هاي اجرايي دارند، قبلاً در دولت شما بودند. ارزيابي تان از اين دولت چيست؟ نقاط مثبت و منفي دولت تدبير و اميد را چه می دانید؟
—دكتر روحاني را به طور کامل قبول دارم. ما با ايشان از مجلس همكاري داشتيم و در جنگ خيلي همكاري داشتيم و بعد هم در مركز تحقيقات بوده اند. زماني كه من رياست جمهوري بودم، ايشان رئيس شوراي عالي امنيت ملی کشور بود. ما با ايشان از لحاظ تفكر خيلي نزديك هستيم و هيچ شبهه‌اي در صلاحيتشان براي من نيست. كابينه‌اش را هم با توجه به شرايط فعلي كشور، نسبتاً خوب انتخاب کرد، بالاخره مجلس هم در كابينه حق دارد و بايد رأي بدهد و مسئوليت دارد.
 
با توجه به شرايط، كابينه قابل قبولی است. همكاران ديگري را كه در مراحل پايين‌تر دارند خيلي نمي‌شناسم. از استاندارها، فرماندارها و بخشدارها بعضي‌ها شكايت دارند و مي‌گويند كه همه خوب انتخاب نشده‌اند. البته انصافاً نباید همه نیروها را يكباره بيرون ريخت و اين از كارهايي بود كه هميشه با آن مخالف بوديم. بالاخره همه مردم كه با هم بد نيستند، تفاوت‌هايي دارند که باید همدیگر را تحمل کنند.
 
به نظرم آقاي روحاني كارش را خوب شروع كرده. موضوعات مورد توجه هم خوب انتخاب شده است. مهمترين آنها مسائل خارجي است. ما بايد مسائل خارجي‌مان را حل كنيم. رهبری هم مخالفتي با اين مساله ندارند، بلكه تشويق هم مي‌كنند. بالاخره ما مي‌خواهيم با دنيا تعامل كنيم. ايران كشوري با منابع عظيم است كه ظرفيت تعامل با همه دنيا را دارد. الان هم نيروي انساني ما خيلي زياد و قوي است و هم در منابع طبيعي، به خصوص نفت و گاز غنی هستیم كه اگر در دنيا اول نباشيم، دوميم. جغرافياي ما كم نظير است. ما در نقطه‌اي هستيم كه بهترين راه خطوط هوايي از غرب به شرق و از شمال به جنوب جهان را در اختیار داریم. خطوط لوله گاز و نفت كه الان حرف اول را مي‌زند، بهترين راهشان ايران است. فيبر نوري كه مي‌خواستند از شانگ‌هاي تا برلين بكشند، نقطه مهمش ايران بود كه البته كوتاهي‌هایی شد و در بعضي جاها عوض و چيز ديگري شد. همه اينها قدرت تعامل است. ايران اگر بخواهد با دنيا تعامل داشته باشد، مي‌تواند هم به خيلي جاها كمك كند و هم استفاده‌هاي كلاني ببرد. معنايش اين است كه بايد سياست خارجي ما سياست تهاجمي نباشد و سياست تعاملي باشد که  جزو عقايد هميشگي ما بوده است.
 
شرايط بعد از جنگ را به یاد آورید كه خيلي فرسوده شده بوديم. تعامل با دنيا را تجديد كرديم و همين باعث شد كه همه درها باز شد و به آساني توانستيم طرح‌هاي زيربنايي بسيار عظيم را آن هم با فاينانس خارجي‌ها اجرا كنيم، هزینه ها هم بعد از آن از درآمد خودش ‌پرداخته می شد و در اين میان در كشورمان شغل ايجاد مي‌شد و نيروهاي ما آموزش می دیدند. اين کار مي‌تواند همیشه و در همه جا ادامه داشته باشد. برعكسش هم مي‌شود؛ يعني الان مي‌توانيم اين كار را بكنيم و اگر وضع آن گونه شد، مي‌توانيم طرح‌هاي مهمي را در دنيا فاينانس كنيم و به آنجا برويم و طرح‌هايشان را انجام بدهيم. یعنی می‌توانیم همين كارهايي را كه ديگران مي‌كردند، بكنيم. چون بانك‌هاي دنيا معمولاً پولش را مي‌دهند و فقط اعتبار مي‌خواهند كه کشور و شرکت‌ها باید معتبر باشند. به نظرم ما از تعامل عقب هستيم. البته همه وقت و کار دولت براي اين نيست. آقاي روحاني يك تيم را در وزارت خارجه گذاشتند و وظيفه طبيعي‌اش همین است و دارد انجام مي‌دهد.
 
 مسئله مهمتر ايشان در داخل، مسئله تورم است كه تورم را پايين بياورند. بالاخره آنچه را كه مردم عادي مي‌فهمند، تورم را در غذا و لباس و چيزهاي مصرفي مي‌بينند. ضمناً توضيح داده نشده كه اگر مي‌گوييم تورم را پايين آورديم، یعنی رشدش را پايين آورديم. اگر قبلاً رشد آن ۴۳ درصد بوده، اينها مي‌گويند الان ۱۴ یا ۱۸ درصد شده است. يعني باز هم قیمت‌ها ۱۴ درصد رشد دارند. بنابراين كارهایي كردند منتها دستشان بسته و روابط خارجي ما بد بوده است. در این شرایط جنس گران وارد کشور مي‌شود و خيلي چيزهايي كه شما مي‌دانيد. اينها(دولت) در حدي كارشان را كرده اند.
 
از لحاظ فرهنگي ايشان مسائلي را وعده داده بودند كه همه به حق بود و بعضي‌ها را توانستند و اجرا كردند و برای اجرای بعضي‌ها هم مانع پيدا مي‌شود. بايد بپذيريم با توجه به شرايطي كه در كشورمان هست، قوه مجريه همه كاره نيست. براساس قانون اساسی بالاي سر همه ما رهبري و نظر ایشان حجت است که همه مسؤولین بايد آن را درنظر بگيرند. قوه قضائيه ميدان وسيعي دارد كه بايد با آن هم تعامل باشد. خيلي از كارهاي دولت مثل بودجه و كارهاي ديگر را بايد مجلس تأييد كند. آقاي روحاني قوه مجريه را با اين شرایط در اختيار گرفته است و نباید خيال كنيم كه دستش باز است و  هر كاري را که بخواهد، می‌تواند انجام دهد. به نظرم موفقيت‌هاي قابل قبولي دارند، ولي آن مقداري كه ما آرزو داشتيم هنوز محقق نشده است.
 
ارتباطي كه بين شما و روحانی از قبل، چه در مركز تحقيقات و چه جاهاي ديگر بود، هنوز هست؟
— بله ارتباط هست.
 
یعنی هنوز با هم مشورت می‌کنید؟
بله، با ایشان در فواصل مختلف جلسات می‌گذاریم و مسایل را بررسی می‌کنیم و اگر نظراتی لازم باشد، با هم تفاهم می‌کنیم. ایشان در حدی که وقت کنند، به مجمع می‌آیند. در مجموع رفاقت و مسایل عاطفی‌ سر جای خودش هست. با کابینه‌ ایشان هم همینطور است. با وزرا در حدّ کارهایی که به مجمع مربوط می‌شود، ارتباط داریم.
 
به نقاط مثبت اشاره کردید، آیا انتقادی هم دارید؟
اگر انتقاد داشته باشم، در جلسات می‌گویم. البته ایشان هنوز در اوایل کارش است و  مشکلاتی که از دولت قبل برای ایشان باقی مانده، انصافاً از مشکلاتی که ما در جنگ تحویل گرفتیم، بدتر است. ما در جنگ خسارات و رکود و اوضاع بد سیاست خارجی را تحویل گرفتیم و الان مشکلات علاوه بر همه اینها فساد هم هست که خیلی دامنگیر شده و ممكن است بسياري از نيروهایي كه مشغول كارند با دولت همدل نباشند.
 
سال ۷۶ در آخرین جلسه و نشست خبری و مطبوعاتی که داشتید، در پاسخ به سوال یک خبرنگار ـ که فکر می‌کنم از رسانه آمریکایی بود ـ گفتید: هیچ اختلاف نظری با رهبری معظم انقلاب ندارم و حتی حاضرم برگه‌ سفید امضا به ایشان بدهم. الان هم آیا شرایط همین است و بر همان اعتقاد و در واقع عدم اختلاف سلیقه معتقد هستید؟
من هیچ‌وقت نگفتم اختلاف سلیقه نداریم. چون اختلاف سلیقه بین انسان‌ها طبیعی است. با رهبری نیز در کنار روابط خیلی صمیمانه و دوستانه‌ و کارهای فراوانی که داشتیم، طبیعی بود که اختلاف سلیقه داشته باشیم. اما با هم تفاهم و اختلافات را حل می‌کردیم. از آن زمان که ایشان رهبر شدند، وظیفه‌ام بود اطاعت کنم. تا زمانی که ایشان رهبر نبودند، ممکن بود در اختلاف سلیقه به نظر خودم عمل کنم، ولی وقتی ایشان رهبر شدند، حرف ایشان حجت شد. بحث‌هایمان را می‌کنیم و وقتی که نظر ایشان اعلام شود، تابع همان هستیم.
 
جلسات مستمری که از سابق و دوران ریاست جمهوری و بعدها بوده، به همان شکل ادامه دارد؟
جلسات ما بستگی به کارها دارد. اینکه همین جوری بنشینیم و حرف‌های جلسه‌ای بزنیم، نیست. همیشه با هم کار داشتیم. حتی پیش از انقلاب به خاطر کارهایی که داشتیم، می‌بایست جلسه داشته باشیم و هماهنگ باشیم. پس از پیروزی انقلاب جلسات ما به خاطر مسؤولیت‌ها بود که در دهه‌ اول زیاد بود. هفته‌ای دو، سه بار جلسات سران و جلسات دو نفری داشتیم. موقعی که رئیس‌جمهور شدم، حداقل هفته‌ای یک جلسه داشتیم. در فاصله دو جلسه ده، پانزده موضوع جمع می‌شد که در جلسه بعدی، مطرح و تمام می‌کردیم.
 
گاهی ایشان به دفتر من می‌آمدند و گاهی من به دفتر ایشان می‌رفتم. بعد از اینکه دیگر رئیس‌جمهور نبودم، آن مقدار کار نبود و من رئیس مجمع تشخیص مصلحت بودم که براساس قانون، مشاور ایشان است. چون در اینجا تصمیم مستقل نداریم. ما مشاور هستیم و باید مسایلی را که ایشان قبول می‌کند در دستور باشد بررسی کنیم و نظرمان را بدهیم و به آنجا برود و ایشان نظر نهایی را می‌دهند و منتشر می‌شود  و اعلان می‌کنند. لذا الان آن مقدار کار با ایشان نداریم. البته جلسات دوستانه به خاطر بُعد عاطفی هنوز باقی است که باعث می‌شود برای کارهای کوچک هم جلسه بگذاریم.
 
الان در ماه یک بار همدیگر را می‌بینیم، مگر اینکه این فواصل چیزی پیش بیاید که باید بیشتر ببینیم و کافی هم هست. چون در آنجا همه حرف‌ها را می‌زنیم. البته الان کار ایشان از من بیشتر است و خیلی کار دارند. ایشان باید نیروهای مسلح و نهادهای فراوانی که زیر نظرشان هستند، مثل صداوسیما، بنیاد مستضعفان و خیلی نهادهای دیگر را اداره کند. روحانیت و اقشار مردم علاقه‌مندند ایشان را سالی یک بار ببینند. مثلاً حق ائمه جمعه که ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر می باشند است که سالی یک بار بیایند و ارشاد بگیرند. مسؤولین هم همینطور. دولت، قوه قضائیه، مجلس و دیگران هم علاقه‌مند هستند. من این چیزها را ندارم و می‌دانم کار ایشان سنگین است، به همین خاطر مراعات می‌کنم. اگر هم ملاقاتی بخواهم، فوری انجام می‌شود.
 
در آینده‌ نه چندان دور دو انتخابات مهم برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی داریم. برنامه‌ شما برای این دو مجلس چیست؟ آیا از حزب و لیست خاصی حمایت می‌کنید؟
شما باید مرا خیلی خوب شناخته باشید. در داخل انقلاب، هیچ وقت از یک جریان در مقابل جریانات دیگر حمایت نمی‌کردم، چون همه را از احزاب داخل نظام می‌دانستم و با همه در مسایل مختلف همکاری داشتم. البته نقطه ضعفی که پیش آمد، از انتخابات مجلس پنجم بود که من رئیس‌جمهور بودم. وقتی می‌خواستند نامزدها را تعیین کنند، جامعه روحانیت خیلی پیشتاز بود. جلساتی داشتیم و می‌گفتم که شما در جامعه روحانیت باید حالت پدری داشته باشید. چون این کار برای بقیه‌ جاها سرمشق می‌شود و این برای اتحاد کشور خیلی مهم است و تجزیه قدرت‌های انقلابی و رودرروی هم قرار گرفتن، بد است. لذا پذیرفتند که ۵ نفر از به اصطلاح الان «اصلاح ‌طلبان» را در لیست خود بیاورند. آن موقع هنوز این اسم‌ها نبود و اصطلاحاتی مثل چپ و راست یا محافظه‌کار و رادیکال و خط امامی و امثال اینها بود.
 
در حضور من پذیرفتند که ۵ نفر را بپذیرند. بعد بین گروه‌های خودشان مطرح کردند که آنها قبول نکردند و نپذیرفتند. من هم با آن حالت پدری که می‌خواستم داشته باشم به همه گفتم که با هم همکاری کنید. آن موقع حزبی نبود و اعضایی از هیأت دولت(کارگزاران) پیغام دادند که اگر این کار در جایی هماهنگی نشود، خودمان لیست می‌دهیم که آن اختلافات پیش آمد و نقطه آغاز یک دوره بود. یعنی کاملاً بر خلاف نظر من بود و خیلی تلاش کردم که نشود و مرحوم دکتر حبیبی هم تلاش کرد. اما آن‌گونه شد. هنوز هم همان روحیه را دارم. یعنی فکر می‌کنم نیروهای داخل انقلاب و آنهایی که نسبت به انقلاب مخلص هستند، نباید با هم سرجنگ و دعوا داشته باشند. اختلاف سلیقه، در یک حزب هم هست که راه حل خودش را دارد.
 
لذا خودم تا به حال از حزبی حمایت نکردم. البته اگر برای انتخاب یک فرد باشد، مثل انتخابات اخیر، وقتی نتوانستم بیایم، از آقای روحانی حمایت کردم. همان موقع هم گفتم که آقای دکتر ولایتی هم فرد صالحی است، ولی من فعلاً از آقای دکتر روحانی حمایت می‌کنم. خودم هم سال‌هاست که تمایل ندارم وارد انتخابات شوم. قطعاً بنای من این بود که بعد از ریاست‌ جمهوری کاری این‌گونه انجام ندهم. چون کارهای زیادی در مجمع تشخیص مصلحت هست و به آنها و به کارهای علمی و فکری بپردازم. اما نشد. مثلاً در انتخابات هشت سال قبل خبرگان، نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست. اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم. الان هم تمایل واقعی من این است که به یادداشت‌های فراوانی که دارم و باید تنظیم و کتاب شوند، بپردازم.
 
شاخص شما برای حمایت از افراد چیست؟ چه معیارهایی برای حمایت از افراد دارید؟
گفتم که فعلاً حمایت نمی‌کنم. اگر شخص اصلحی ببینم، حمایت می‌کنم. شاخص‌اش افکار خودم است. آنچه الان خودم عقیده و تجربه دارم، میانه‌روی و اعتدال است که آن را یک اصل اسلامی می‌دانم. همکاری جهانی و تعامل را یک ضرورت برای اداره کشور و پرهیز از تندروی‌ها و سخت‌گیری‌ها و دوری کردن از بد اخلاقی‌ها را لازم می‌دانم. افکار من روشن است و در همه جا می‌توانید ببینید.
 
کسانی که شما را می‌شناسند چه طرفداران و چه منتقدان اذعان دارند که شما یاور دیرین انقلاب بوده اید و خدمات ارزنده ای در سالهای قبل و بعد از انقلاب داشته اید. اما این روزها بحث‌هایی در فضای جامعه و رسانه ها درباره خانواده تان وجود دارد و این پرسش که اگر آقای هاشمی بخواهد بین انقلاب و خانواده انتخاب کند، چه تصمیمی خواهد گرفت. دیدگاهتان در این باره چیست؟
کسانی این مسایل و این حرف را مطرح می‌کنند یا مغرض و یا نسبت به سابقه خانواده ما جاهل هستند. نمی‌گویم اصیل‌ترین خانواده‌ای که به این انقلاب پایبند باشد، خانواده‌ ماست، ولی بچه‌های من  از روزی که چشمشان را باز کردند، پدر خانواده را در مبارزه و زندان و مادرشان را در تلاش برای آزادی پدر دیده‌اند. در جنگ، مهدي و ياسر هر دو مجروح شدند. يكي شيميايي شد و ديگري مجروح. خوشبختانه از لحاظ زندگی هم احتیاجی نداشتند و ندارند که دنبال کارهای مادی بروند. همه‌ انقلابی و در عین حال نسبت به بعضی از کارهایی که می‌بینند، منتقد هستند و همان انتقاداتشان باعث می‌شود که بعضی‌ها این حرف‌ها را بزنند. من فکر می‌کنم خانواده ما در انقلاب بزرگ شده و در انقلاب می‌ماند و با انقلاب می‌میرد.

محمد پ م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۰:۳۴
چقدر این شخص برای انقلاب زحمت کشید،و چقدر این تازه به دوران رسیده هایی که کوچکترین نقشی در انقلاب نداشتن اذیتشون کردن (293251)
سعید1
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۲۵
نظرم در اینجا ربطی به این مطلب ندارد.آمدم تا ضمن عرض تسلیت به خانواده بزرگ ، ارزشمند ،میهن دوست و پرافتخار خاتمی مخصوصا جناب آقای محمد خاتمی به بهار نیوز اعتراض کنم که این اصلا اخلاقی نیست که نظرات را در مطالب مربوط به درگذشت خواهر ایشان ببندید.مقام قضایی هم اینقدر افراطی نیست که برای تسلیت گویی در یک سایت پروند سازی کند برادر من.مرگ برای همه هست.خاتمی و ضدخاتمی ندارد. خواهش می کنم در یک مطلب برای تسلیت گویی خوانندگان فضایی باز کنید .هراس بیهوده در مرام اصلاح طلبان نیست بهار نیوز گرامی. (293329)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۰:۳۸
هاشمی بر خلاف خیلی از افراد که معمولاً برای تحقیر طرف مقابل خود همیشه از الفاظ نامناسب ستفاده نمی کند و همواره مودب و منطقی و مهربان است. خداوند یاریش فرماید. (293253)
م.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۰:۵۹
آقای هاشمی ما که ازشما ادعایی ندیدیم ولی آنهایی که ادعای فدایی امام سر می دادند ملت را غارت کردن . در ضمن دلمان برای نماز جمعه ات تنگ شده است. (293257)
ما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۰۴
مگه شماها هم نماز جمعه میرین . بابا بیخیال (293352)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۸:۳۹
نه فقط شماها میرید با اینهمه ادعا نماز جمعه تهران به 10/000نفر هم نمیرسه (293506)
ما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۹:۰۷
باور کن من که نمیرم ولی فکر نمی کنم شماها هم برین و اصلا ادعایی ندارم . احتمالا این آمارتون هم مثل آمارای اشتغالتونه (293527)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۳:۰۵
از نظر شما امار های اشتغال احمدی نژاد درست بود !اون اقا ادعا میکرد 6/500/000 شغل ایجاد کرده اما در اصل سالیانه 14/000شغل ایجاد کرده در برابر هزاران کارگر اخراجی در اون زمان .ضمنا" یک بار برو نماز جمعه ببین چند نفرند ؟ (293663)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۹:۴۴
اشتباه منفی دادم. یکی از بزرگترین گناهان خود بزرگ بینی است جناب ما. شما مثل داعش که بقیه رو کافر میدونند بقیه مردم رو کافر میدونید و فقط خودتون مسلمان تشریف دارید. این طرز فکر همه اصولگرایان است که خود را مسلمان و بقیه را کافر میدانند. (293558)
ملاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۰:۱۷
این حرف شما خودش گناه کبیره است که دارید به جمعیت کثیری تهمت میزنید . توبه کنید. هیچ وقت کلی حرف نزن .ضمن عذر خواهی اینو میگم . (293573)
تا کی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۱:۳۸
"مشکلاتی که از دولت قبل برای ایشان باقی مانده، انصافاً از مشکلاتی که ما در جنگ تحویل گرفتیم، بدتر است. ما در جنگ خسارات و رکود و اوضاع بد سیاست خارجی را تحویل گرفتیم و الان مشکلات علاوه بر همه اینها فساد هم هست که خیلی دامنگیر شده"
خیلی جالبه!!
انگار کلمه فساد از دولت قبل شروع شده؟! معنی پدر و جذب حداکثری رو هم فهمیدیم!!
ایشون نبودن که میگفتن هر کسی رای بیاره احمدی نژاد رای نیاره!!
ضمن اینکه مفسدین دولت قبل کارشون رو از زمان ایشان شروع کردند!!
قضیه پسرش رو هم که اصلا شتر دیدی ندیدی!!! (293261)
صد روزه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۵۵
بابا په خبره هنوز صد روز نشده. میگی نه. نیاز به گفتار درمانی داری (293349)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۸:۴۱
بر علیه پسرش یک سند هم ندارند و براتون بسیار سوزش دارد .ضمنا" جاهلی که فرمودند تویی دیگه .تا کی (293508)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۲:۰۰
من کاری با خانواده ی رفسنجانی ندارم که انقلاب بزرگ شدند ، می مانند و می میرند.اما آیا دامان خانواده ی هاشمی از فساد پاک است ؟؟؟بعید می دانم.
در ضمن ممنوعیت تصویری سید محمد خاتمی جالب بود اما مضحک بود زمانی که عده ای قلیل گفتند ما رسانه ی خاتمی هستیم و بی بی سی(رسانه ی اصلاحات)هم حمایت کرد .. . (293264)
نخود چی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۳۶
اشکالش چبه قدرت نخود انگلیسی هم ببیتیم (293336)
جامعه چدنی سیگار قلیون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۴۰
چکار به بی بی سی داریم یه کام از توتون انگلیسی بگیر حال کن والله. (293339)
سیداحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۳۵
استدلالِ اول شما خوب بود ؛ بالاخره دلیل نشد که چون با انقلاب زیسته اند دامان آنها از فساد مبری باشد.

اما استدلالِ دوم شما کشککی بود .... عده قلیل هم نبود جناب! الآن شده حدود 40 هزار نفر ، یعنی 40 هزار رسانه ... (293368)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۲:۰۵
شاید هاشمی عالیجناب سرخ پوش نباشه ولی اونقدر هم سفید نیست.
هنوز صحنه مجلسی که میخواستن بازرگان رو بزنن یادمه با لبخند زشت ایشون. (293267)
سعید1
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۲۰
اگر بخواهیم در گذشته تا این حد بمانیم که آجر بر آجر نمی ماند.آن هاشمی (در جریان کتک خوردن آقای معین فر نه به قول شما مرحوم بازرگان) که این هاشمی نیست دوست من.مصاحبه اش را با جمهوری اسلامی خوانده ای؟ بخوان. اصلاحات به همه فرصت تغییر می دهد.خیلی ها الان صاحب قدرتند و نان اعتبار و نام امام را می خورند روزی آن مرحوم چنان به آنها نهیب زد که افسردگی گرفتند.شما یادتان نیست اما ماها به یاد داریم.در اندیشه اصلاحات بر گذشته ها صلوات دوست گرامی.می خواهیم کشور را پیش ببریم.بازی که نمی کنیم برادر با هوش من. (293326)
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۱۰
ایشون مومن و سیاستمدار و مورد ثقه ملت و رهبری هستن. ولی باید به جرایم بچه هاش رسیدگی بشه . چون همه جلو قانون مساویند و نباید فرق بذارن . (293357)
سیستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۱۲
درود بر هاشمی . درود بر متانت ولی ای کاش ولایی تر بشن . (293359)
موج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۲:۰۴
شما سیستم!
ولایی بودن را مطابق با ذائقه خودت داری معنا می کنی. (293641)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۳۶
زنده باد ....

یک نظر درست حسابی دیدیم. (293370)
موج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۲:۰۳
آنچه مسلمه آقای هاشمی چندین سال است با مردم همدل تر شده است. (293638)
پسر شیک پوش
United Kingdom
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۲:۴۰
کاش ادم بودیم ...کاش قدردان ...هاشمی رفسنجانی را به عنوان نعمتی برای انقلاب و حامی مخلص امام ره و رهبری بیش از اینها درک میکردیم .قسمتی از کفران نعمت را با روی کار اومدن احمدی نژادیها با این فضاحت و اختلاس های چند هزار میلیاردی وووودرک کردیم که این 8سال بدتر و جانفزاتر از 8سال جنگ تحمیلی بر مملکت و ملت گذشت...کاش بیشتر توجه میکردیم ...حال عبرت گیریم و درست رفتار کنیم همانطور که در انتخابات 92 با کمی همت ملت...دست ناپاکان هتاک به نیروهای اصیل انقلاب... رو شد. (293276)
حمید رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۰۳
درود بر هاشمی عزیز
درود بر صبر ، بزرگی و بصیرت عالی این مرد بزرگ و الهی. (293311)
خان-می جگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۳۱
جاتا حرف دل ما را میگویی انهم چطوری. کهروفی سرش تکون داد یعنی نطر منم همینه (293366)
زردنورد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۳۳
من و همسرم هم همنظریم و تایید می کنیم ولی نمی دونم چرا دل تو دلم نیس فکرم یه اتفاقی می افته (293367)
دکتر زیباکلاغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۳۲
در کشور دموکراتیک همه در برابر قانون مساویند. خانواده هر کس که باشد فرقی نمی کند (293332)
دکتر سیماکلاغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۳۴
ببینیم حقیقت چیست. باید حقیقت برای مردم آشکار شود. (293333)
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۳۸
معیار حال افراداست. (293376)
مغرض و جاهل ومریض و صد اتگ دیگه...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۵۴
هر کی اتهام داره باید بره دادگاه تا رفع اتهام بشه. اگه پاکی از محاسبه په باکی (293387)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۶:۱۷
من هاشمی خاتمی و روحانی را دوست دارم و مخلص سیدحسن خودمون نوه امام راحل هستم (293410)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۶:۱۷
انشاا... در انتخابات خبرگان اینده هم باشی ایت ا... دوست داشتنی و معتدل (293411)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۶:۱۸
اسامي مهم نيستند عملکردها مهم هستند.اصلاح طلبان و دوم خردادی ها روزی ایشان را مسئول همه نابسامانی های مملکت می دانستند سدهایی که ساخته بودند سوراخ بود و عالیجناب سرخ پوش بودند و مسئول قتلهای زنجیره ای و مسئول حصر آیت الله منتظری و هزار چیز دیگر ،و امروز مرد صلح و خطبه های نماز جمعه با حال و.... چقدر این ملت فراموشکار است.اسم مهم نیست عملکرد مهم است هرکسی را که قدرت دارد باید نقد کرد خوبش را گفت بدش را هم (293412)
سود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۰:۲۰
راست میگی . اصلاح طلبا به خاطر نفوذش میخانش و الا اصلا قبولش ندارن . (293574)
ع.خ.ه.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۶:۵۷
قابل توجه منتقدان آقای هاشمی (حفظه الله) ایشان معصوم نمیباشند ولی مرد بی بدیل وبزرگ دلسوزند...خداراخدارا ...انصاف همیشه کنارایمان است. (293428)
منتظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۶:۵۹
خداوند حفظ کند یاران واقعی امام عزیز و اسلام را ما به صبر و بردباری علی ئونه شما افتخار میکنیم به امید ازادی همه کسانی که نه تریبونی ئارند و نه سایتی و در حصر بسر میبرند. (293429)
آرشام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۹:۱۵
اگه آقای رفسنجانی به آغوش انقلاب برگشته و تبعیت صد در صد از امام خامنه ای داشته باشند. مرد بزرگی هستن. (293539)
امام معصوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۱:۳۲
مردم هنوز نمیدونن که خاندان و بستگان و اقوام حاج آقا معصوم هستند و محال است اشتباه و کار خلافی از آنها سر بزند. آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از معصومین هستند! (293609)
سلطانی ازکرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۳:۲۵
خداونداستونهای بزرگ انقلاب رهبرفرزانه -هاشمی عزیزوسیدبزرگوارریاست محترم جمهوری سیدمحمدخاتمی رابرای این انقلاب پیروزوازچشم حسودان دورنگهدارامین یاربالعالمین (293674)