به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۷۰۳۱۳

صفحه دايره‌اي بر فراز برج میلاد براي پارازيت؟

صفحه دايره‌اي بر فراز برج میلاد براي پارازيت؟
گروه جامعه: در حاليكه در برخي رسانه‌ها و محافل شايعه شده است كه نصب صفحه دايره‌اي شكل بر فراز برج ميلاد براي انداختن پارازيت به امواج شبكه‌هاي تلويزيون ماهواره‌اي است، مسئولان مربوطه هنوز واكنشي از خود نشان نداده اند و فقط در گزارش يكي از رسانه هاي داخلي آمده است: « در «دكل آنتن» برج ميلاد قرار است تجهيزات مخابراتي- تلويزيوني براي تكميل امواج بيسيم نهادها و سازمان‌هاي خاص...نصب شود»

در  اين گزارش آمده است: نصب يك صفحه دايره‌اي شكل بر فراز برج ميلاد طي چند هفته گذشته، از يكسو نماي بصري بلندترين نماد پايتخت را از حالت طبيعي خود خارج كرده و از سوي ديگر اين ذهنيت را به وجود آورده كه مسوولان شهرداري بدون زمينه مطالعاتي، قصد دارند تغييراتي در ظاهر برج ميلاد ايجاد كنند. اين صفحه كه در ارتفاعات بالاي «گنبد شيشه‌اي» برج و روي بدنه «دكل آنتن» تعبيه شده، از هر نقطه‌اي در شهر كه بتوان كل برج ميلاد را رويت كرد، به راحتي قابل مشاهده است و از فواصل دور شبيه يك خط عمود‌شده بر سازه برج، رخ‌نمايي مي‌كند.

طي روزهاي اخير در برخي سايت‌هاي مجازي، درباره علت اين صفحه تازه نصب‌شده بر بام برج ميلاد، به نورپردازي‌‌هاي جديد برج اشاره شد و اينطور نتيجه‌گيري شده بود كه يكسري نورافكن قرار است از طريق اين صفحه به قسمت‌هاي پايين برج و به خصوص گنبدشيشه‌اي تابانده شود. اما جزئيات آنچه به تازگي در صفحه اينستاگرام برج ميلاد نوشته شده، نشان مي‌دهد: صفحه دايره‌اي شكل نصب شده بر فراز برج ميلاد، بخشي از مجموعه عمليات مخابراتي در حال انجام در بالاترين نقطه برج است كه بعد از اتمام كار، از نماي سازه برداشته خواهد شد. گزارش «دنياي‌اقتصاد» از اطلاعاتي كه عوامل برج ميلاد در اين باره ارائه كرده‌اند، حاكي است: اين صفحه دايره‌اي، يك نوع عرشه حفاظتي براي جلوگيري از پرتاب قطعات در حال نصب روي دكل آنتن به سمت پايين است.

دكل آنتن برج ميلاد، آخرين بخش خدماتي اين برج محسوب مي‌شود كه هنوز به طور كامل مورد استفاده و بهره‌برداري قرار نگرفته است. دكل آنتن، درست از قسمت بالاي گنبدشيشه‌اي در تراز 315 متر شروع مي‌شود. ارتفاع اين دكل 120 متر است كه قطر آن از 6متر شروع و در بالاترين نقطه برج ميلاد به 60سانتي‌متر مي‌رسد. در «دكل آنتن» برج ميلاد قرار است تجهيزات مخابراتي- تلويزيوني براي تكميل امواج بيسيم نهادها و سازمان‌هاي خاص و همچنين ارتقای سيستم‌هاي ديجيتال تلويزيون نصب شود. كار نصب اين تجهيزات اخيرا آغاز شده و براي اينكه از پرتاب و اصابت قطعات فني به شيشه‌هاي گنبد برج ميلاد و همچنين سقوط آنها به پايين و برخورد به بازديدكنندگان برج ميلاد، جلوگيري شود، يك عرشه دايره‌اي شيشه‌اي در پايين‌ترين نقطه دكل آنتن، به صورت موقتي نصب شده است تا از قسمت‌هاي ديگر برج محافظت كند. در ارتفاع 315 متري تا 435متري برج ميلاد– فضايي كه دكل آنتن قرار دارد- عمليات نصب تجهيزات توسط يك آسانسور دونفره كه در داخل دكل در حركت است، انجام مي‌شود و در ارتفاعات بالاتر كه قطر دكل به 6 سانتي‌متر مي‌رسد، تردد تكنسين‌هاي مخابراتي توسط پله‌هاي استخري انجام مي‌شود.