به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۷۰۶۸۳

اقدام مادورو برای جلب حمایت فقرا

گروه بین الملل: به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور ونزوئلا سعی دارد تا از بازداشت شهردار کاراکاس برای کسب آرای افراد فقیر جامعه خود در انتخابات آتی بهره ببرد.
اقدام مادورو برای جلب حمایت فقرا
وقایع اخیر ونزوئلا از جمله بازداشت آنتونیو لدزما، شهردار کاراکاس به سرعت موجب بروز تظاهرات و از سوی مجامع بین‌المللی با محکومیت مواجه شد.طی یک‌سال گذشته دولت نیکولاس مادورو، بسیاری از سیاستمداران مخالف و منتقد و تجار را به اتهام توطئه‌چینی برای بی‌ثباتی دولت بازداشت کرده است. با این حال هیچ‌یک از این افراد به اندازه لدزما موجب نگرانی نیستند؛ سیاستمداری که در دهه دوم زندگی‌اش وارد سیاست شد و طی سال‌ها مسئولیت‌های بی‌شماری در حوزه سیاست داشته است. در بین این مسوولیت‌ها می‌توان به روابط نزدیکش با کارلوس آندرس پرز، رئیس‌جمهور اسبق ونزوئلا اشاره کرد.

لدزما فرماندار برگزیده پرز در ناحیه فدرال بود که این ناحیه پس از شورش‌های 1989 موسوم به کاراکازو از بین رفت. طی ناآرامی‌های کاراکازو با حمله نیروهای پلیس به معترضان سیاست‌های ریاضتی، صدها تن جان خود را از دست دادند. در همین حال مادورو از لدزما به عنوان خون‌آشام یاد و از روابط او با پرز برای متهم کردنش به بقایای انقلاب چهارم استفاده می‌کند؛ اصطلاحی که هوگو چاوز، رئیس‌جمهور سابق ونزوئلا برای توصیف دموکراسی دروغین و اولیگارشی که تا پیش از او در تصمیم‌گیری‌ها حاکم بود، استفاده می‌کرد.

در حقیقت حتی زمانی که نسل جوان‌تر رهبران مخالفان فاصله خود را با فسادهای موجود در سیستم دوحزبی سابق حفظ می‌کنند، لدزما همچنان به رئیس اسبق خود وفادار مانده است. طی ماه‌های اخیر، مشکلات اقتصادی نظیر کمبود شدید بودجه و تورم 68 درصدی، محبوبیت و حمایت از مادورو را به 22 درصد رسانده است. همزمان کاهش شدید قیمت نفت و تداوم آن پیش از انتخابات آتی مجلس در اواخر سال‌جاری میلادی مقامات دولتی را نگران کرده است. گفته می‌شود در صورت پیروزی حزب مخالف به احتمال زیاد رفراندومی برگزار خواهد شد.

با این حال با وجود اینکه زندگی برای مردم ونزوئلا دشوار شده است نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که هنوز هم در بین اقشار پایین دست جامعه افرادی هستند که به مادورو و انقلابی که چاوز آغازگر آن بود، وفا دارند. در همین حال رئیس‌جمهور ونزوئلا طی روزهای گذشته با انتشار فیلمی اعلام کرد ثابت می‌کند که شهردار قصد ایجاد آشوب و شورش نظامی داشته است. اما تاکنون تمام شواهدی که او ارائه داده بسیار ضعیف و کم‌اهمیت بوده‌اند. همزمان حامیان لدزما هرگونه تلاش برای کودتا را رد کرده و می‌گویند دولت برای شکست نخوردن در انتخابات آتی به چنین اوهامی دامن می‌زند.
مرجع : ایسنا