به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۶ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۷۰۶۹۸
هر كاري می‌کنم تا مانع از توافق با ایران شوم

بنيامين نتانياهو؛ «دلواپس‌ترين» فرد جهان!

گروه بين‌الملل: حالا مي‌توان بنيامين نتانياهو را «دلواپس ترين» فرد به خاطر توافق احتمالي هسته اي غرب با ايران ناميد. او یک هفته پیش از سخنرانی در کنگره آمریکا، می‌گوید که «هرچه در توان دارد» به کار می‌برد تا مانع از رسیدن توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی شود.
بنيامين نتانياهو؛ «دلواپس‌ترين» فرد جهان!
به گزارش دويچه وله، بنیامین نتانیاهو قرار است ۱۲ اسفند، به دعوت جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به واشینگتن برود و در کنگره ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران سخنرانی کند. دعوتی که سبب عصبانیت کاخ سفید شده و باراک اوباما، و سایر اعضای دولتش گفته‌اند که با نتانیاهو دیدار نخواهند کرد.

اوباما گفته است که نمی‌خواهد در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل در ۱۷ مارس، ۲۷ اسفند، با دیدار با نخست وزیر این کشور متهم به جانبداری از جناح خاصی در اسرائیل شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو روز سه شنبه گفت: «اطلاعاتی که در روزهای اخیر به من رسیده نگرانی مرا درباره توافقنامه در حال تدوین میان ایران و قدرت‌های جهانی تشدید کرده است و اگر این توافقنامه امضاء شود به ایران اجازه می‌دهد که در آستانه تبدیل شدن به کشوری هسته‌ای قرار گیرد».

وی افزوده است: «به عنوان نخست وزیر موظف هستم هرکاری را که می‌توانم برای جلوگیری از چنین توافقی انجام دهم. بنابراین به واشینگتن می‌روم، چرا که کنگره آمریکا احتمالا آخرین ترمز پیش از امضای این توافقنامه است». در همین حال، اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب کارگر، حزب مخالف دولت در اسرائیل هدف از سفر نتانیاهو به واشینگتن و سخنرانیش در کنگره را «تبلیغات» با انگیزه بهره‌برداری سیاسی در انتخابات پیش روی پارلمانی اسرائیل خوانده است. هرتزوگ در عین حال، ایران را نیز «خطرناک‌ترین کشور منزوی و مخرب در جهان» توصیف کرده و گفته است: «هیچ رهبر اسرائیلی هرگز ایران هسته‌ای را نخواهد پذیرفت، اما راه برخورد با آن شاخ به شاخ شدن با آمریکا نیست بلکه همکاری نزدیک با آن و اعتمادسازی برای تغییر وضعیت است».

موساد به اندازه نتانیاهو در مورد ایران احساس خطر نمی کرد

بنیامین نتانیاهو در نطق سال ۲۰۱۲ خود در سازمان ملل متحد نموداری از یک بمب اتمی به نمایش گذاشت و گفت که ایران ظرف حداکثر یک سال مواد کافی برای ساختن بمب اتمی را خواهد داشت اما روزنامه گاردین لندن و شبکه ماهواره ای الجزیره روز دوشنبه با انتشار اسناد تازه ای از دستگاه های اطلاعاتی عمده جهان می گویند که موساد در همان زمان در گزارشی ادعاهای نخست وزیر اسرائیل را نقض کرده بود.

گاردین نوشت که این اسناد بخشی از صدها فایل، سند و مکاتبات دیپلماتیک از دستگاه های عمده اطلاعاتی جهان است که علنی شده است. از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا که دوشنبه شب پس از پایان دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ژنو به واشینگتن بازگشت، روز سه شنبه در کمیته روابط خارجی کنگره از سیاست دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران دفاع کرد.
کری تاکید کرد سیاست دولت اوباما این است که «ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند». او گفت مخالفت‌ها با رسیدن به توافق احتمالی «بی‌جاست چرا که از جانب کسانی صورت می‌گیرد که درباره محتوی نهایی آن چیزی نمی‌دانند و من به این افراد می‌گویم صبر کنند تا بینند نتیجه مذاکرات چه می‌شود».