به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۷۱۴۴۵

علل مرگ ایرانیان آنالیز می‌شود

گروه سلامت: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به آنالیز علل مرگ ایرانیان ۳۵ تا ۷۰ سال گفت: برنامه ثبت سرطان جمعیتی یکی از زیر ساخت‌های اصلی برنامه ملی کنترل سرطان است که در تهران و در ۱۰ استان کشور اجرا می‌شود.
رضا ملک زاده یکی از فعالیت‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را راه اندازی و احیای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی بیان کرد و اظهار داشت: تدوین برنامه ملی ثبت بیماریها و پیامدهای سلامت برای حداقل 20 بیماری و تشکیل دبیرخانه برنامه توسعه ثبت در حوزه سلامت از دیگر فعالیت های این معاونت است. ملک زاده در ادامه، از تدوین برنامه ملی سرطان در رابطه با پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان و مراقبت‌های حمایتی خبر داد و گفت: باید علل مرگ و میر در میان افراد 35 تا 70 سال را آنالیز کنیم. وی همچنین، برنامه ثبت سرطان جمعیتی را یکی از زیر ساخت‌های اصلی برنامه ملی کنترل سرطان بیان کرد و افزود: این برنامه در تهران و در 10 استان کشور اجرا خواهد شد.

ملک زاده در ادامه، از انجام مطالعات کوهورت کشوری در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 10 کوهورت ملی (مطالعات هم‌گروهی) داریم که 6 کوهورت شروع شده است و بقیه در سال آینده با همکاری و تعامل دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با یکدیگر شروع می شود. وی همچنین، تامین زیر ساخت‌های اطلاعاتی و ایجاد بانک اطلاعاتی را از موارد مورد نیاز حوزه پژوهش در سلامت عنوان کرد. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور، بر ادامه بر تربیت محقق تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی کشور را افزایش دهیم.

ملک زاده در ادامه، تدوین و راه اندازی برنامه تحقیقاتی پسا دکترا و ارتقای کیفی برنامه دوره دکترای تخصصی پژوهشی را از اقدامات مهم معاونت تحقیقات عنوان کرد و گفت: توانمند سازی استادیاران جوان، حمایت از دانشمندان برتر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ظرفیت سازی برای حضور موثر استعدادهای درخشان در مراکز پژوهشی و تعامل گسترده با مراکز معتبر علمی جهان از اقدامات این معاونت است که می‌تواند در امر پژوهش و تحقیق در علوم پزشکی و پایه موثر باشد.

معاون تحقیقات و فناوری بر مسئله فناوری و افزایش شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم تحقیق و پژوهش را به محصول تبدیل کنیم و این امر از طریق شرکت‌های دانش بنیان و افزایش تعداد شرکت‌ها درمراکز رشد می‌تواند تحقق یابد. به گفته ملک زاده، در حال حاضر نیمی از طرح‌های تحقیقاتی مربوط به بخش دارویی، 39 درصد مرتبط با پزشکی و 10 درصد در رابطه با واکسن است.
مرجع : تسنیم