به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ساعت ۲۳:۳۴
کد مطلب : ۷۱۵۲۶

الازهر: تخریب آثار باستانی جنايتي بزرگ

گروه بين‌الملل: دانشگاه مذهبي الازهر مصر در واکنش به تخریب آثار باستانی عراق توسط داعش، این اقدام را حرام اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، الازهر روز شنبه با انتشار بیانیه اعلام کرد: عملیات داعش در تخریب و نابود کردن آثار باستانی به این بهانه که این آثار بت هستند، جنایتی بزرگ در حق تمام جهان است. آخرین جنایت داعش تخریبِ شهر آشوریِ نمرود است که شهری باستانی با قدمتی مربوط به قرن سوم قبل از میلاد مسیح در شمال عراق بود.

در این بیانیه که پایگاه خبری شبکه السومریه آن را منتشر کرده، آمده است: نابود کردن آثار تمدن، شرعا حرام و کاملا مردود است. این مساله در خصوص همکاری در زمینه قاچاق و خرید و فروش آثار باستانی نیز صدق می کند. به ویژه که این گروه های تروریستی ثابت کردند که از آثار باستانی برای تامین نیازهای مالی عملیات تروریستی خود استفاده می کنند.

الازهر مصر تاکید کرد: آثار باستانی، از ارزش های انسانی و تاریخی به شمار می روند و هیچ کس نباید متعرض آن ها شود. این آثار، میراث انسانی هستند و باید از آن ها محافظت شود و به هیچ وجه نباید به آن نزدیک شد. بلایی که سازمان داعش بر سر این آثار تاریخی می آورد، به مثابه اقدامی برای نابود کردن تاریخ ملت ها به شمار می رود و این کار، جنایتی جنگی است که تاریخ آن را فراموش نخواهد کرد و به هیچ وجه با گذشت زمان، از خاطره ها محو نخواهد شد.

در بیانیه الازهر خاطر نشان شده است: این گروه های افراطی، برای ایجاد ترس و وحشت در دل مردم، شیوه هایی وحشتناک در ارتکاب جنایت ابداع و ادعا می کنند که این شیوه ها مبتنی بر دین است این در حالی است که دین، از این کارها منزه است. آن ها گاه قربانیان را می سوزانند، گاه آن ها را سر می برند و گاه آثار باستانی تمدن را نابود می کنند و فرهنگ ها و آثار اقوام را از بین می برند و به این شیوه، برنامه های استعمار را اجرا می کنند تا کشورهای عربی و اسلامی را از آثار تاریخی و فرهنگیِ خود، تهی کنند.

الازهر با اشاره به "فساد راه و روش داعش و افکار انحرافی عناصر این گروه تروریستی، بر ضرورت برخورد فوریِ آنان تاکید و خاطر نشان کرد که در غیر این صورت، جنایت های آنان وحشتناک تر خواهد شد و مناطقی که تحت اشغال آنان باشند، از افکار انحرافی و خشونت های آنان در امان نخواهد بود. وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق، در تاریخ 5 مارس سال جاری میلادی، اعلام کرد که تروریست های داعش، شهر باستانی نمرود واقع در استان نینوا را با استفاده از بولدوزرهای سنگین ویران و نابود کردند.