به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : ۷۱۵۲۷
رییس‌جمهور در وزیر امور خارجه اردن:

قتل‌فجیع خلبان‌اردنی قلب انسان را متاثر کرد

گروه سياسي: رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید برای حل و فصل معضلات و مشکلات دست به دست هم دهند، اظهارداشت: ایجاد امنیت و ثبات پایدار در منطقه در صورتی امکان پذیر است که تمامی کشورهای منطقه سهم و نقش مثبت خود را ایفا کنند.
قتل‌فجیع خلبان‌اردنی قلب انسان را متاثر کرد
حجت الاسلام حسن روحانی عصر شنبه در دیدار 'ناصرجوده' معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای مسلمان و منطقه از جمله اردن محدودیتی قائل نیست، گفت: مردم ایران و اردن از دیرباز روابط بسیار صمیمانه و خوبی داشته اند و امروز نیز باید سطح همکاری ها و روابط دو کشور بر مبنای منافع دو ملت تقویت شود.

رییس جمهوری ضمن بیان اینکه در سالهای اخیر رنج مردم فلسطین، غزه، لبنان و کل منطقه از ظلم و جنایات صهیونیست ها افزایش یافته، تاکید کرد: امنیت و ثبات کشورهای خاورمیانه زمانی به حد قابل قبول خواهد رسید که فشارهای بین المللی و منطقه ای، به صورتی هماهنگ، رژیم صهیونیستی را وادار کند که دست از تجاوز و جنایات خود بردارد.

رییس جمهوری با اشاره به حضور شمار زیادی از پناهجویان فلسطینی در اردن و میزبانی خوب ملت و دولت این کشور در سالیان دراز گذشته، اظهارداشت: همواره آماده ایم تا در زمینه احقاق حقوق کامل ملت فلسطین، آینده و استقلال فلسطین و آزادی قدس شریف همکاری و همفکری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی شاهد معضلات و مشکلات فراوانی در منطقه هستیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها به دنبال تقویت امنیت، ثبات و توسعه منطقه است؛ مشکلات منطقه فقط توسط کشورهای منطقه قابل حل و فصل است و همگرایی و همکاری جمعی در این زمینه خواست مشترک ملت ها است. امروز تروریسم یک معضل و خطر برای همه محسوب می شود و این واقعیتی غیرقابل کتمان است.

روحانی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با هشدار نسبت به خطر گسترش تروریسم، تاکید کرده است که تنها راه جلوگیری از گسترش تروریسم، همکاری و مشارکت همگانی است. وی با بیان اینکه تروریست های جنایتکار به هیچ کس رحم نمی کنند، به جنایت تروریستها در قتل فجیع خلبان اردنی اشاره کرد و گفت: این گونه جنایات قلب انسانیت را متاثر کرده و بار دیگر ثابت می کند که تروریسم یک خطر همگانی است.

رییس جمهور به مشکلات فعلی در برخی کشورهای منطقه نظیر سوریه، عراق، لبنان، یمن و لیبی اشاره کرد و افزود: مسایل منطقه ای باید از طریق سیاسی حل و فصل شده و مسایل داخلی کشورها نیز به خود ملت ها واگذار شود. روحانی حل معضلات منطقه را در گرو فهم دقیق از واقعیت ها، شناخت ریشه مشکلات و نیز همکاری جمعی دانست و گفت: متوسل شدن به گروه های تروریستی و از جمله القاعده برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت، زیان های بلند مدتی برای کل منطقه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه اردن: ایران همسایه بسیار مهمی برای جهان عرب است

ناصر جوده معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم ملک عبدالله دوم به رییس جمهوری و دولت و ملت ایران، اظهارداشت: اردن به دنبال تقویت سطح روابط و همکاریهای خود با ایران است.

وی گفت: معتقدیم جمهوری اسلامی ایران همسایه بسیار مهمی برای جهان عرب محسوب می شود. وزیر امور خارجه اردن با اشاره به موضوع فلسطین، افزود: ملت فلسطین باید از این حق برخوردار شود که دولت خود را در وطن خود به پایتختی قدس شریف ایجاد کند و این موضع، ستون اصلی سیاست خارجی اردن را تشکیل می دهد. جوده همچنین بر حل و فصل مسایل مهم منطقه از طریق مذاکره و گفت و گو تاکید کرد و گفت: اردن از موضع ایران برای حل و فصل موضوع هسته ای از طریق گفت و گو و مذاکره حمایت می کند.