کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

95 درصد داروخانه‌ها داروی مجاز ارائه می‌دهند

حمایت از تولید مکمل‌های مفید در کشور

ایسنا , 18 اسفند 1393 ساعت 9:17

گروه جامعه: معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو ضمن بیان توضیحاتی در خصوصی محدودیت در واردات مکمل‌ها گفت: 95 درصد داروخانه‌های کشور داروهای مجاز و رسمی را به مردم ارائه می‌دهند.


دکتر رسول دیناروند در خصوص چگونگی واردات مکمل‌ها و سیاست‌های جدید در این زمینه گفت: واردات مکمل‌هایی که تاثیری بر سلامت مردم ندارند را محدود کرده و به راحتی بازارمان را در اختیار این مکمل‌های وارداتی بی تاثیر قرار نمی دهیم.

اجازه ورود مکمل‌های ضروری در عین حمایت از تولید داخل

وی با بیان اینکه علاقه مند هستیم مکمل ‌های مفید در داخل کشورتولید شوند اظهار کرد: به مکمل‌های ضروری که باید وارد شوند اجازه واردات می دهیم. یعنی اینطور نیست که واردات مکمل‌ها را به هیچ عنوان نداشته باشیم بلکه اجازه واردات داده شده اما میزان آن محدود است.

آمار گمرک کاهش واردات دارو را اثبات می‌کند
دیناروند در ارزیابی میزان واردات دارو در سال 93 و با اشاره به کاهش واردات دارو و مکمل‌ها در این سال تصریح کرد: در سال 93 واردات دارو و مکمل‌ها به کشور نسبت به سال 92 کمتر بوده است و آمار خوبی در حوزه صنعت داروسازی در داخل کشور داشته ایم. مثلا واردات دارو در سال 93 نسبت به سال قبل، حداقل حدود 300 میلیون دلار کاهش داشته است. کاهش واردات چیزی ست که اتفاق افتاده و آمار وزارت بهداشت این موضوع را نشان می دهد و آمار گمرک نیز این موضوع را اثبات می کند.

احتمال پنج درصد تخلف در داروخانه‌ها
رییس سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه مردم چطور می‌توانند داروهای رسمی را از قاچاق تشخیص دهند؟ گفت: مردم باید دارو را فقط از داروخانه تهیه کنند ما نیز در سازمان غذا و دارو باید کاری کنیم که داروخانه داروی غیر مجاز به مردم ارائه ندهد و این کاری‌ست که می توانیم انجام دهیم.

وی همچنین اعلام کرد: در حال حاضر می توانم با اطمینان بگویم که 95 درصد داروهای داروخانه های ما، داروهای مجاز ارائه می دهند. پنج درصدی هم که نمی توانم اطمینان دهم به این دلیل است که تخلف ممکن است در هر جایی وجود داشته باشد. معاون وزیر بهداشت بااعلام ایجاد سامانه کد رهگیری داروها، تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی و آرایشی و همچنین مواد غذایی گفت: با فعالیت این سامانه استفاده از داروها و تجهیزات و لوازم در همه بیمارستان های دولتی و خصوصی کنترل و نظارت می شود و شهروندان می توانند از طریق تلفن همراه و با پیامک کدرهگیری نصب شده بر روی این محصولات از اصالت آنها مطمئن شوند.


کد مطلب: 71668

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/71668/حمایت-تولید-مکمل-های-مفید-کشور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir