به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۷۱۷۵۱

آثاری که قربانی جهل داعش شدند

گروه بین الملل: ویران کردن شهرهای باستانی و آثار تاریخی و فرهنگی عراق به دست داعش جنایاتی است که این گروه در حق تمام بشریت انجام داد؛ اقدامی وحشیانه که برخی آن را بدترین جنایتی که داعش می‌توانست انجام دهد خوانده‌اند و آن را شنیع‌تر از سر بریدن و حتی آتش زدن انسان‌ها می‌دانند.
آثاری که قربانی جهل داعش شدند
مشهورترین شهرهای باستانی و آثار تاریخی-فرهنگی عراق که تاکنون جهل داعش دامنگیرشان شده و آنها را نبود کرده است، به این شرح هستند:

شهر باستانی الحضر
تاریخ بنای این شهر به بیش از 2000 سال پیش بازمی‌گردد و در صحرای استان نینوا در شمال عراق واقع است. این شهر، در منطقه‌ای کاملا حفاظت شده قرار داشت و یکی از چهار آثار باستانی عراق بود که در لیست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) ثبت شده است.

شهر باستانی نمرود
شهر باستانی نمرود در جنوب شرق موصل است که این شهر نیز در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و متعلق به دوره آشوریان است. تاریخ این شهر به قرن سیزدهم قبل از میلاد بازمی‌گردد و نام باستانی آن کلحو بوده است. این شهر پنجم مارس توسط اعضای داعش با خاک یکسان شد و یونسکو این اقدام را جنایت جنگی دانست.

شهر باستانی خورسباد
شهر خورسباد یکی از شهرهای باستانی در شرق موصل است که تاریخ بنای آن به دوره آشوریان در قرن هفتم پیش از میلاد بازمی‌گردد. از مهم‌ترین ساختمان‌های این شهر کاخ سرجون، پادشاه آشوریان است. دیواری به طول 12 متر اطراف این شهر را دربر گرفته و ورودی‌های آن با گاوهای بالدار با سر انسان که نماد تمدن آشوریان است، تزیین شده است.

موزه موصل
موزه موصل پس از موزه ملی بغداد مهم‌ترین و بزرگترین موزه‌ عراق محسوب می‌شد. داعش 26 فوریه گذشته فایل تصویری نابودی آثار باستانی و مجسمه‌های این موزه را منتشر کرد. برخی از آثار این موزه مربوط به شهر نمرود و برخی به شهر باستانی الحضر است که تاریخ بنای آن به دوره رم بازمی‌گردد. این موزه نیز در لیست میراث جهانی قرار دارد. به گفته مسوولان بخش آثار باستانی عراق، حدود 90 مجسمه و اثر باستانی در این موزه نابوده شده است.

مرقد حضرت یونس(ع)
اعضای داعش 24 ژوئیه گذشته مرقد یونس (ع) را بمب‌گذاری کرده و در مقابل چشم مردم آن را با خاک یکسان کردند. این مکان به عنوان یک نماد فرهنگی و دینی مهم در عراق محسوب می‌شد که پس از انفجار بولدوزرهای داعش آن را با خاک یکسان کردند.

کتابخانه موصل
داعش فوریه گذشته هزاران کتاب و نسخه خطی را در این کتابخانه سوزاند. حجم ویرانی و خسارتی که به ساختمان این کتابخانه وارد شد مشخص نشده است. یونسکو این اقدام داعش را مرحله جدیدی از عملیات پاکسازی فرهنگی دانسته است.
در این اقدام هزاران نسخه خطی و بسیار قدیمی از کتاب‌های موجود در کتابخانه موصل با این استدلال که با متون دینی مطابقت ندارند و یا در مورد مسائل بیهوده نوشته شده‌اند، در آتش جهل داعش سوختند.

قلعه تلعفر
شبکه‌های اجتماعی ژانویه گذشته تصاویری را از خسارت‌های وارده به دیوارهای قلعه تلعفر در غرب موصل منتشر کردند. تاریخ تخریب قلعه تلعفر به اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه گذشته بازمی‌گردد.

مجسمه ابوتمام
تنها پس از گذشت چند روز از کنترل داعش بر شهر موصل، تروریست‌های داعش مجسمه ابوتمام، شاعر مشهور دوره عباسی و صاحب دیوان الحماسه را در منطقه الطوب در موصل منهدم کردند.

کلیسای الخضراء
کلیسای بزرگی در شهر تکریت واقع در استان صلاح‌الدین است که تاریخ ساخت آن به حدود 1300 سال پیش بازمی‌گردد. اسم این کلیسا، کلیسای احوداما است که به کلیسای الخضراء شناخته می‌شد. این کلیسا صحنه کشتار مسیحیان به دست مغول در سال 1258 بوده و اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر گذشته شاهد فاجعه دوم خود بود و به دست داعش تخریب شد.

مرقد الاربعین
اعضای داعش اواخر سپتامبر گذشته مرقد الاربعین را در شهر تکریت منفجر کردند.این مرقد بر روی قبر 40 سرباز از سربازان ارتش اسلام در زمان عمر بن الخطاب، خلیفه دوم که برای فتح بین‌النهرین در سال 638 بعد از میلاد به این منطقه آمده بودند، بنا شد.
مرجع : ایسنا