به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۷۱۷۹۹

کشف اولين سياره شبه‌زميني؛ GJ 581d

گروه علمی: سياره GJ 581d اولين بار در سال ۲۰۰۹ کشف شد و طبق تحقيقات دانشمندان، اين سياره از شرايط مناسب براي پشتيباني از حيات برخوردار بوده و در فاصله اي مناسب از ستاره ميزبان خود Gliese 581 قرار گرفته است.
کشف اولين سياره شبه‌زميني؛ GJ 581d
سال گذشته محققان دانشگاه پنسيلوانيا اعلام کردند که اين سياره تنها يک فريب نوري از انفجارات مغناطيسي ستاره‌اي در فاصله ۲۲ سال نوري است و وجود خارجي ندارد. اين درحالي است که تحقيقات جديد نشان از وجود اين سياره اسرار آميز دارد. اکنون يک پژوهشگر ديگر مدعي است که تحقيقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ بر اساس يک تحليل ناقص از داده‌ها انجام شده و GJ 581d واقعا وجود دارد. بررسي‌هاي جديد محققان دانشگاه کوئين‌مري و دانشگاه هارتفوردشاير نشان داد که روش مورد استفاده تيم دانشگاه پنسيلوانيا تنها براي سيارات بزرگ مناسب بوده و اينکه ممکن است سيارات کوچکي مانند GJ 581d توسط آن ديده نشوند.

اين محققان مدعي هستند که با استفاده از مدل دقيق‌تري در داده‌هاي موجود توانسته‌اند وجود اين سيارات را اثبات کنند. کشف سياره GJ 581d بسيار اهميت دارد؛ زيرا اولين سياره شبه‌زميني در منطقه گلديلاک اطراف ستاره ميزبان است و معياري براي روش دپلر به شمار مي‌رود. باورها بر اين است که GJ 581d نخستين سياره فراخورشيدي در منطقه گلديلاک – محدوده مناسب براي پشتيباني از حيات است.

در تحقيقات اوليه، ستاره‌شناسان دانشگاه کاليفرنيا در سانتاکروز به بررسي تغييرات ثابت نور پرداختند که توسط گرانش يک سياره در حال گردش در مدار ستاره ميزبان و کشيده شدن به سمت آن ايجاد مي‌شود؛ قدرت اين کشش نشان داد که سياره GJ 581d حدود سه برابر اندازه زمين است.
مرجع : موج