به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۷۱۹۱۵

با 17ميلیون چشمان قهوه‌ای خود را آبی کنید

گروه سلامت: 37 داوطلب در مکزیک و کاستاریکا توانسته‌اند با پرداخت 5هزار دلار، عمل لیزری را با موفقیت پشت سر بگذارند که رنگ قهوه‌ای عنبیه چشم آن‌ها را برای همیشه به آبی تبدیل می‌کند.
با 17ميلیون چشمان قهوه‌ای خود را آبی کنید
به گزارش ساینس‌آلرت، شرکت مبدع این روش، استرومامدیکال نام دارد و مقر اصلی آن در کالیفرنیا است. البته این شرکت هنوز مجوز انجام این عمل را در ایالات‌متحده به دست نیاورده و این عمل را فقط در برخی از کشورهای آمریکای لاتین انجام می‌دهد.

اما چطور چنین چیزی ممکن است؟
خیلی‌ها فکر می‌کنند رنگ عنبیه چشمان انسان به خاطر رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای، آبی یا سبز درون چشم است؛ اما این تصور اشتباه است. رنگ عنبیه به خاطر رفتار نور در ساختارهای خاص لایه‌های epithelium در عقب و stroma در جلوی عنبیه است. لایه پشتی یعنی epithelium بسیار نازک و تنها به ضخامت 2 سلول است و پوشیده از رنگ‌دانه‌های مشکلی-قهوه‌ای است و لایه جلویی یعنی Stroma معمولا رنگ‌دانه‌های تیره دارد.

در افرادی که چشمان آبی دارند یا دقیق‌تر بگوییم عنبیه چشم آن‌ها آبی‌رنگ دیده می‌شود، لایه stroma کاملاً بی‌رنگ و فاقد رنگ‌دانه است و علاوه بر آن هیچ ذخیره اضافی کلاژن ندارد. به همین دلیل پرتوهای نور بدون بازتاب شدن از لایه اولیه وارد عنبیه می‌شوند؛ اما درون این لایه با ذرات معلق برخورد می‌کنند. به خاطر اثر تایندال (شبیه به همان پدیده‌ای که باعث می‌شود آسمان را آبی‌رنگ و غروب را سرخ‌رنگ ببینیم) پرتوهای آبی‌رنگ به میزان بیشتری از دیگر اجزای نور سفید پراکنده و خارج می‌شوند و به همین دلیل تصور می‌کنیم که چشم این افراد آبی‌رنگ است. جالب اینجاست که رنگ چشم این افراد متناسب با شدت نور محیط تغییر می‌کند!

به‌عبارت‌دیگر، در پس هر چشم قهوه‌ای یک چشم آبی وجود دارد و همین باعث شد کارشناسان موسسه استرومامدیکال به فکر ابداع روشی بیفتند که چشمان قهوه‌ای را به آبی تبدیل کنند. آن‌ها عملی 20 ثانیه‌ای را ترتیب داده‌اند که با شلیک پرتوهای لیزر به عنبیه، رنگ‌دانه‌های لایه نخستین عنبیه را از بین ببرند. البته چندهفته‌ای طول می‌کشد تا بدن تمام این بافت‌های رنگ‌دانه مرده را دفع کند و چشم به رنگ آبی شفاف دیده شود. در حال حاضر با این روش می‌توان چشمان قهوه‌ای را به آبی تغییر رنگ داد و هنوز روشی برای تغیر رنگ چشمان سبز پیشنهاد نشده است. البته از عوارض بلندمدت این عمل هنوز هیچ اطلاعاتی در دست نیست و به همین دلیل پزشکان پیشنهاد می‌کنند بهتر است در رزرو بلیت مکزیک عجله نکنید.