به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۷۱۹۳۳

کریدور عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان

گروه سیاسی: روسای جمهوری ایران و ترکمنستان روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران از گسترش بیش از پیش همکاریهای تهران – عشق آباد در عرصه های مورد علاقه حمایت کردند و این نکته را مورد تاکید قرار دادند که فصل تازه ای در روابط دو کشور شروع شده است.
کریدور عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان
حجت‌الاسلام حسن روحانی در این نشست خبری که پس از نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان برگزار شده بود، با ابراز خوشحالی از فرصت دیدار رسمی خود از کشور دوست و همسایه ترکمنستان گفت: روابط تهران و عشق‌آباد روابطی معمولی و عادی نیست، بلکه روابطی جاری در طول قرن‌ها بوده و ریشه در عمق تاریخ دارد. رییس جمهوری با اشاره به پیوند مستحکم تاریخی دو ملت ، افزود: امروز نیز همچون گذشته دو دولت و دو ملت مصمم هستند که روابط خود را بیش از پیش گسترش داده و از همه ظرفیت‌ها برای تحقق این هدف استفاده کنند.

روحانی به پنج بار دیدار و گفت وگوی روسای جمهوری دو کشور طی یکسال و نیم گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: در همه این دیدارها موفق شده‌ایم گامی به جلو برای توسعه روابط میان دو کشور برداریم و امروز نیز مذاکراتی مفید و سازنده داشتیم که طی آن، ظرفیت‌ها و مسایل موجود برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت. رییس جمهوری با اشاره به همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های نفت و گاز، برق، حمل و نقل و احداث خطوط ریلی و جاده‌ای مشترک، تصریح کرد: در دیدارها و مذاکرات امروز تصمیم گرفتیم تا حجم مبادلات ریلی بین دو کشور سه برابر و حجم مبادلات جاده‌ای بین دو کشور به دو برابر افزایش یافته و در یک فرصت ده ساله حجم مجموع روابط اقتصادی دو کشور را از رقم ۳.۷ میلیارد دلار امروز به ۶۰ میلیارد دلار افزایش دهیم، که این ارقام با امکانات و ظرفیت‌های دو کشور و اراده سیاسی موجود نزد رهبران دو کشور کاملاً در دسترس و تحقق یافتنی است.

روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده ارایه خدمات فنی و تأمین کالاهای مورد نیاز ترکمنستان در زمینه‌های مختلف است، خاطر نشان کرد: ایران و ترکمنستان دریای خزر را دریای صلح، دوستی و برادری می‌دانند و به لحاظ حقوقی نیز برای بهره‌برداری از منابع مختلف دریای خزر و نیز فعال کردن بنادر و کشتیرانی در این دریا آماده همه گونه همکاری با هم هستند. رییس جمهوری همکاری در زمینه حفاظت مؤثرتر از محیط زیست، توسعه گردشگری و ارتقاء سطح همکاری‌های علمی و فناوری را از دیگر موارد، مطرح در مذاکرات دو کشور برای افزایش همکاری‌های دوجانبه ذکر کرد و ادامه داد: دو کشور مصمم هستند، کریدور جنوب به شمال از مسیر عمان، ایران و ترکمنستان و ازبکستان را برای تأمین منافع همه کشورهای منطقه بیش از پیش فعال کنند.

روحانی با اشاره به بررسی مسایل منطقه در مذاکرات مقامات دو کشور، اظهار داشت: در این مذاکرات مشکلات و ظرفیت‌های منطقه و مسایلی که باید در همکاری‌های مشترک دو کشور و مسایل بین‌المللی مورد نظر دو کشور قرار گیرد، به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. رییس جمهوری مواضع و نظرات دو کشور در مسایل بین‌المللی را مشابه و نزدیک توصیف و خاطر نشان کرد: ایران ندای جهان عاری از خشونت را در جهان سر داد که همه کشورها به آن پیوستند و ترکمنستان در این زمینه نظرات مشابه و مشترکی با جمهوری اسلامی ایران دارد. ایران شعار و ندای اعتدال، اسلام رحمانی و صلح و دوستی را دنبال می‌کند و در این راستا حامی سیاست‌های کشور دوست و همسایه خود، ترکمنستان در زمینه صلح و بی‌طرفی است.

دکتر روحانی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه کنفرانس صلح و دوستی ترکمنستان در پایان سال جاری میلادی با شکوهمندی برگزار شود، تصریح کرد: امیدوارم همواره در منطقه شاهد صلح، دوستی و برادری باشیم و این سفر نیز شروع تازه ای برای گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف باشد. قربانقلی بردی محمد‌اف رییس‌ جمهوری ترکمنستان نیز در این کنفرانس خبری با مفید و سازنده توصیف کردن مذاکرات مقامات دو کشور گفت: ترکمنستان اهمیت زیادی برای توافقات صورت گرفته در نشست امروز قایل است و معتقدم اسناد امضا شده امروز می‌تواند صفحات جدیدی در تاریخ روابط دو کشور بگشاید.

رییس‌ جمهوری ترکمنستان با بیان اینکه اسناد امضاء شده پایه‌های حقوقی روابط دو کشور را مستحکم‌تر کرده و در ارتقاء شرایط حسن همجواری و یافتن زمینه‌های جدید همکاری به دو کشور کمک خواهد کرد، اضافه کرد: مردم ایران و ترکمنستان قرن‌ها با یکدیگر در فضایی دوستانه و مسالمت‌آمیز زندگی کرده‌اند و امروز نیز بسیار بهم نزدیک هستند. ایران کشوری دوست و برادر ماست که به عنوان یکی از اولین کشورها استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت.

بردی محمد‌اف با بیان اینکه در مدت کوتاه از دوره جدید روابط ایران و ترکمنستان این روابط پیشرفت زیادی کرده و به لحاظ محتوایی کاملاً متفاوت از قبل است، اظهار داشت: ترکمنستان به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ایران افتخار می‌کند و با علاقه گسترش روابط با ایران را در عرصه‌های مختلف دنبال می‌نماید. رییس‌ جمهوری ترکمنستان با اشاره به اینکه مذاکرات مقامات دو کشور در فضایی کاملاً دوستانه و با حسن تفاهم بسیار خوبی برگزار شد، تصریح کرد: در مذاکرات امروز مسایل منطقه و جهان را نیز مرور کردیم و جای خوشحالی است که دو کشور در زمینه تلاش برای تحکیم صلح پایدار و برقراری صلح و ثبات در همه جهان مواضع نزدیکی داشته و تمایل به همکاری دارند.

بردی محمد‌اف با اشاره به عضویت ترکمنستان و ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی، سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و جنبش عدم تعهد، گفت: امروز همچنین درباره مقابله با مسایلی چون تروریسم، تجارت مواد مخدر و جنایات سازمان یافته که دو کشور همکاری‌های نزدیکی در آنها با یکدیگر دارند نیز مذاکره کردیم. رییس‌ جمهوری ترکمنستان با تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات بین‌المللی ترکمنستان، تصریح کرد: ایران و ترکمنستان در موضوع دریای خزر نیز همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر دارند و معتقدند باید این دریا، دریای صلح و دوستی باشد و همکاری‌ها در آن با در نظر گرفتن اصول حسن همجواری گسترش یابد. ایران و ترکمنستان پیشنهادهای خود درباره رژیم حقوقی دریای خزر را ارایه کرده‌اند و به روند رو به رشد نهایی شدن اسناد این رژیم حقوقی امیدوار هستند.

وی توسعه همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور، گسترش روابط بازرگانی و تجاری ، همکاری در اجرای طرح‌های بزرگ و توسعه مسیرهای ریلی و جاده‌ای و فعال کردن کریدورهای منطقه‌ای را از دیگر مسایل مورد مذاکره در نشست امروز مقامات دو کشور عنوان کرد و گفت: از روند رو به گسترش روابط دو جانبه کاملاً رضایت دارم.

بردی محمد‌اف از دکتر روحانی برای دیدار رسمی از ترکمنستان تشکر کرد و اظهار داشت: این سفر برای ما سفری تاریخی است که دیدارها و مذاکرات آن در فضایی گرم و دوستانه برگزار شد و امیدوارم به استحکام هر چه بیشتر روابط دو جانبه بیانجامد. برای مردم ایران صلح، شکوفایی و پیشرفت‌های فراوان آرزو دارم.
مرجع : ایسنا