به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۷۲۰۲۱
از هر پنج سوری، یک نفر در فقر بسر می‌برد

هزینه 200 میلیارد دلاری جنگ داخلی برای سوریه

گروه بین الملل: در گزارش جدیدی با پشتیبانی سازمان ملل میزان ویرانی‌های اقتصادی و اجتماعی چهار سال جنگ داخلی در سوریه به تفصیل تشریح شد.
هزینه 200 میلیارد دلاری جنگ داخلی برای سوریه
در حالی که درگیری‌های چند ملیتی علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) بر خشونت‌های داخلی دامن زده است، این گزارش می‌گوید جنگ حدود ۲۰۲ میلیارد دلار هزینه برای اقتصاد سوریه داشته، و نابرابری را برای مردمی که در آن کشور در تلاش برای یافتن غذا هستند، به سطحی بی‌سابقه رسانده است. پیامد این موضوع، افزایش نرخ بیکاری بوده که از حدود ۱۵ درصد در آغاز جنگ در ۲۰۱۱، به نزدیک ۵۸ درصد در پایان سال پیش بالا رفت؛ و اینک در کشوری که جمعیت آن از ۲۱ میلیون نفر به ۵/۱۷ میلیون نفر کاهش یافته، تقریبا ۴ میلیون نفر بیکار هستند.

این گزارش همچنین می‌گوید در سال ۲۰۱۴ میلادی، گرفتار شدن مردم سوریه در فقر ادامه یافت، و اینک از هر پنج سوری، یک نفر در فقر بسر می‌برد. در این میان، در یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ سوریه، هنوز هیچ پیشرفت واقعی صورت صورت نگرفته است. این جنگ چهار ساله حدود ۲۲۰ هزار تن را کشته، ۳ میلیون و ۸۰۰ نفر را وادار کرده به کشورهای همسایه بگریزند، و نیز موجب شده است ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در داخل کشور آواره شوند.

به گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه، سال‌ها خشونت، بویژه بر کودکان سوریه، تاثیر گذاشته است. نیمی از آنها دیگر به مدرسه نمی‌روند و بسیاری سه سال است که نتوانسته‌اند در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند. سازمان ملل متحد در ماه دسامبر ۲۰۱۴ گفت، یک چهارم مدارس کشور، همراه با نیمی از بیمارستان‌ها، آسیب دیده یا کاملا ویران شده‌اند. در همین حال در خبری جداگانه، پزشکان بدون مرز می‌گوید بیش از ۶۰۰ پرسنل پزشکی در جریان جنگ ۴ ساله سوریه کشته شده‌اند.

به گزارش این گروه از پزشکان فعال در زمینه حقوق بشر، در این مدت ۱۸۳ واحد پزشکی در نقاط مختلف سوریه، ۲۳۳ بار هدف حملات عمدی و غیرعمدی قرار گرفته‌اند.
مرجع : صدای آمریکا