به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۲ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۷۲۰۸۹

طرح جدید عرضه بنزین چند نرخی

گروه اقتصادی: وزیر نفت با اشاره به طرح جدید کاهش تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها از عرضه بنزین چند نرخی خبر داد و گفت: قیمت عرضه بنزین باید بسته به نوع ارائه خدمات در جایگاه‌ها متغییر باشد.
طرح جدید عرضه بنزین چند نرخی
بیژن زنگنه با اشاره به برنامه افزایش صادرات فرآورده های نفتی ایران در سال ۹۴، گفت: برنامه جدید صنعت نفت تامین منابع مالی پروژه ها از محل صادرات فرآورده های نفتی است. وزیر نفت با اعلام اینکه برخی طرح‌های گازرسانی و یا بخشی از پروژه های پارس جنوبی باید از محل درآمدهای فروش فرآورده نفتی تامین شو، تصریح کرد: سال آینده و سال‌های بعد توزیع گازوئیل در بخش حرارتی، صنعتی و نیروگاهی کاهش می یابد، همچنین عرضه نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید در کشور به تدریج به صفر می رسد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ماموریت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در سوخت رسانی و توزیع گازوئیل و بنزین در بخش حمل و نقل و سوخت هوایی کاهش می یابد، اظهار داشت: ارسال سوخت مایع و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال آینده در دستور کار قرار دارد به طوری که در سال‌جاری حدود ٣٠ درصد سوخت نیروگاه‌ها از فرآورده مایع تامین شد که این میزان در سال آینده به حدود ١٠ تا ١٢ درصد خواهد رسید.

این مقام مسئول از واگذار نشدن شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: هفته آینده ابلاغیه قطعی این موضوع اعلام خواهد شد. وزیر نفت با بیان اینکه از این پس مجموعه‌ای از راهبردهای جدید با زمان بندی‌های دقیق در شرکت ملی پخش تعریف می شود، تاکید کرد: بهتر است رابطه شرکت پخش با نظام تامین سوخت تا مخازن اصلی باقی بماند و روندهای بعدی توزیع سوخت به بخش خصوصی واگذار شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه فرآورده های نفتی باید در مخازن به جایگاهداران (که بهتر است به صورت تعاونی و تشکلی از جایگاهداران شکل بگیرد) فروخته شود و در این حال نظارت بر توزیع نیز از سوی شرکت ملی پخش انجام شود، یادآور شد: بهتر است تعاونی و تشکلی از جایگاهداران تشکیل شود تا مشکلات ارتباط جایگاه داران با شرکت ملی پخش با سهولت انجام شود.

این مقام مسئول از این مورد به عنوان راهبرد دوم شرکت ملی پخش در آینده نام برد و افزود: ایران تنها کشوری است که در امر توزیع سوخت دارای برند معتبری نیست و شرکت ملی پخش در این روند با بیش از ٣٠٠٠ جایگاه طرف است. به گفته این عضو کابینه دولت، در واگذاری جایگاه‌های شرکتی که قرار است به زودی اتفاق بیفتد، باید سیاست‌ها به گونه ای باشد که چند شرکت محدود طرف معامله قرار بگیرند.

زنگنه از عرضه سوخت به قیمت‌های متفاوت و متناسب با نوع جایگاه و خدماتی که ارائه می دهد، به عنوان پیشنهاد بعدی نام برد و افزود: در جایگاه‌های معمولی نرخ خدمات با قیمت‌های عادی که در همه جای کشور وجود دارد، محاسبه می شود اما می توان جایگاه‌هایی با خدمات متفاوت در برخی نقاط ایجاد کرد. وی از جایگاه‌های تک تلمبه ای نیز به عنوان یک راهبرد مفید بویژه برای شهرهایی که در آن زمین گران‌قیمت است، نام برد و تاکید کرد: با این روش که هم اکنون نیز در حال پیگیری و اقدام است می توان مشکل توزیع سوخت در نقاط پرجمعیت را حل کرد.
مرجع : مهر