به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۲
 
۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۷۲۱۲۳
در انتخابات 88 تخلفات در سطح بالایی رخ داد

ابتكار: مجلس ششم، سالم و ضد فساد بود

گروه سياسي: رئیس سازمان محیط زیست در مورد حضور اصلاح طلبان در مجلس ششم گفت: نقد هم می‌تواند مطرح باشد. هاشمی رفسنجانی در آن دوره نقد شد، تخریب را هیچکس قبول ندارد ولی ممکن است اتفاقات خارج از چارچوبی در هر دوره اتفاق بیافتد.
ابتكار: مجلس ششم، سالم و ضد فساد بود
معصومه ابتکار، در برنامه «شناسنامه» شبكه 3 سيما، افزود: لازمه تحولات دوره اصلاحات نقد دوره قبل بود. برای تغییر و تحولات پیش رو باید یک نقد واقع بینانه و منصفانه داشته باشیم. هاشمی از شخصیت‌های بزرگ انقلاب هستند و خدمات بزرگی داشتند ولی هر انسانی کاستی‌هایی دارد. مجلس ششم بیشترین مقدار ایثارگری را داشت. رزمندگان ایثارگر و دانشجویان خط امام حاضر در این مجلس نیروهای دل داده انقلاب بودند. آن‌ها اگر هم نقدی داشتند نقد درونی بود. آن‌ها خیلی صریح به موضوع فساد وارد شدند و این سوال را مطرح کردن که چرا باید جاهایی باشند که از نظارت و دادن مالیات معاف باشند.

ابتکار افزود: بعد از آن برخورد‌ها با مجلس ششم که طیف گسترده‌ای از آن اعضای اصلاحات بودند شروع شد. بخشی از برخورد‌ها دلسوزانه و از روی نگرانی بود که این جریان از چارچوب امنیتی و ارزشی نظام خارج نشوند. متاسفانه جریانی هم بود که اصلاحات را رقیب خود می‌دانست و برای آن‌ها کسب کرسی قدرت خیلی مهم بود.

وی در واکنش به این جمله رنجبران، مجری برنامه که گفت اعضای مجلس ششم در برخی اوقات خیلی وارد فضای تنش شدند و این باعث شد برخی از تندروی‌های آن‌ها نگران باشند، گفت: باید تعریف کنیم تندروی چیست؟ برخی معتقدند ما نقد درونی را نگوییم چون دشمن گزک می‌گیرد. من معتقدم اگر ما نقد درونی نکنیم به یک اضمحلال درونی می‌رسیم. ما نباید به سمت سیاه نمایی برویم ولی باید نقد واقع بینانه داشته باشیم. مجلس ششم هم نقاط مثبت زیادی داشت ولی ممکن است در یک جاهایی از حد فرا رفته باشد ولی در ارزیابی با مجلس‌های بعدی و مجلس‌های دیگر یکی از مجلس‌های سالم بوده چون بر اساس یک اصولی پیش می‌رفتند. درست است اسمشان اصلاحطلب بوده ولی در جاهایی اصولگرا‌تر از اصولگرایان عمل کردند. آن‌ها معتقد بودند هرچقدر آزادی‌های اساسی را بسط دهیم با اینکه ممکن است آسیب‌هایی داشته باشد اما سرجمع به نفع نظام انقلاب است.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که مدل‌های منطقی را همه می‌پذیرند اما قبول دارید که برخی مدل‌های تند هم در این مجلس وجود داشت، گفت: مدل‌های تند همه جا وجود دارند. افرادی را داریم که در جریان اصولگرایی تندروی‌هایی کردند. این یک داستان است. یک داستان گذشت از چارچوب‌ها است. مبانی ارزشی ما صداقت است. از جایی که دروغ شروع می‌شود و فرد با سپر دین دروغ می‌گوید اشتباه است. من قول دادم در جایگاهم به محیط زیست کمک کنم، نمی‌شود وقتی در اینجایگاه قرار گرفتم بگویم قولم مهم نیست. متاسفانه ما حزب در کشور نداریم. احزاب این اطمینان را می‌دهند که نمایندگان مجلس بعد از ورود به مجلس نسبت به شعار‌هایشان پاسخگو باشند. پاسخگویی جزو ارزش‌های دینی ماست. ما همانقدر که به معاد در آخرت معتقدیم باید در دنیا هم معتقد باشیم.

ابتکار در پاسخ به این سوال که در انتخابات ریاست جمهوری نهم به چه کسی رای داده است، گفت: در مرحله اول به معین و در مرحله دوم به هاشمی رای دادم و در انتخابات ۸۸ به میرحسین موسوی رای دادم. وی در مورد رای نیاوردن معین و هاشمی در انتخابات ۸۴ گفت: آنجا فضا سازی‌های پی در پی اتفاق می‌افتاد و فضاهایی را القا می‌کردند. خیلی از این اتفاقات رسانه‌ای شد و نرخ مشارکت را خیلی پایین آورد. یکی از دلایلش نبودن مدیریت درونی و دیگری نبودن مدیریت رسانه‌ای بود. رئیس سازمان محیط زیست در مورد قصدش برای نامزد شدن در انتخابات ۸۸ گفت: آن موقع این موضوع مطرح بود و بررسی‌های اولیه‌ای انجام دادیم ولی با توجه به فضای کشور که همه معتقد بودند باید یک وحدت به وجود بیاید من انصراف دادم.

ابتکار در مورد انتخابات ۸۸ گفت: شرایط آن زمان خیلی پیچیده بود و تخلفات در سطح بالایی رخ داد. در حال حاضر اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و سیاست‌های کلی نظام در انتخابات در حال بررسی است. دولت خیلی روی این موضوع بحث کرده است. شرایط مدیریت انتخابات خیلی مهم است. اگر قرار است وزارت کشور و شورای نگهبان در مورد موضوعی قضاوت کنند باید اصل بر بی‌طرفی باشد.

رنجبران در ادامه گفت: این تیم داوری شورای نگهبان‌‌ همان تیم داوری بود که این نامزد‌ها را انتخاب کرد. ابتکار در پاسخ به وی گفت: داور از اول تا آخر باید بی‌طرف باشد. چرا شرایط باید بعد از انتخابات تا این حد ملتهب شود. این مسائل خیلی مهم است. در حال حاضر با حضور روحانی و حضور همه طیف‌های انقلاب در نظام فضا خوبی در حال رقم خوردن است اما اگر برخی مسائل روشن نشود بد است. ما نیاز به همدلی نیرو‌ها داریم.

رنجبران گفت: دکتر ولایتی موضوعی خوبی را مطرح کردند و گفتند یکسال بعد از انتخابات ۸۸ انتخاباتی در آمریکا بود و همین شبهات آنجا مطرح شد ولی هیات حل اختلافی تشکیل شد که اکثرشان از جریانی بودند که در آمریکا رای اورده بود. اما انجا وقتی این هیات حل اختلاف رای داد موضوع تمام شد اما چرا اینجا اینگونه نشد. در سال ۹۲ هم همین اتفاقات افتاد و خیلی از کاندیدا‌ها احراز صلاحیت نشدن و روحانی تنها با ۳۰۰ هزار رای توانست بالا‌تر از ۵۰ درصد رای بیاورد و موفق شود و همه هم به او تبریک گفتند. این قانون مداری باید جا بیافتد.

ابتکار در خصوص تفاوت دولت روحانی و خاتمی در مدیریت سازمان محیط زیست، گفت: هرکدام دشواری‌های خاص خودش را دارد. در دولت روحانی وزرا با تجربه هستند ولی شرایط سخت‌تر است. آدم فکر می‌کند بعد از این همه سال باید شرایط بهتر شده باشد اما متاسفانه اینگونه نیست و ما یک خلا جدی را در این دوران داشتیم و کار زیادی برای بازسازی و بازیابی خیلی از فرصت‌ها صورت می‌گیرد.

وی در مورد دخالت تصمیم‌های سیاسی در حوزه فعالیتش گفت: این دو دارای حیطه‌های متفاوتی هستند. البته نمی‌شود وقتی به چیزی باور دارید در انتخاب افراد به ملاک‌هایتان بی‌توجه باشید. این ملاک‌ها متاثر از نگاه سیاسی هم هست اما اینکه شما فردی را به خاطر یک گرایش سیاسی بخواهید حذف کنید، نه. یکی از معاونان من کسی است که از دوره قبل منصوب شده است. مهم این است که افراد با سیاست‌های دولت روحانی هماهنگ باشند و با موازینی که ما برای کار داریم که صداقت، تخصص، پاکدستی و ایجاد وفاق ملی است همخوانی داشته باشند.

...............
ابتكار در ابتدای این برنامه نيز گفت: خیلی از دخترها و پسران ایرانی دو اسم دارند. اسم من در شناسنامه معصومه است. پدرم برای نذری که داشت این نام را برای من انتخاب کرد. مادرم نام نیلوفر را دوست دارند و به همین دلیل خانواده من را به نام نیلوفر صدا می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که ابتکار سال ۵۸ با ابتکار سال ۹۳ چه تفاوت‌هایی دارد، گفت: سنم کمی بالا رفته است. انسان‌ها در کوران حوادث و تجربیات، دچار تحولاتی می‌شوند. امیدوارم این تحولات مثبت باشد. اگر این سیر تکامل را طی نکند دچار رکود و جمود شدند. امیدوارم این سفر به قله‌های دست نیافتنی منتهی شود.

رئیس سازمان محیط زیست در مورد تغییر معیارهای مردم نسبت به سال‌های ابتدایی انقلاب، گفت: معیار‌ها و ارزش‌ها به درون آدم‌ها بر می‌گردد، اگر فرد بتواند با عقل و دل خود درست تشخیص دهد چه کاری انجام دهد. من سال ۶۰ در شرایط دفاع مقدس ازدواج کردیم. خیلی از اعضای فامیل یا درگیر جنگ بودند یا شهید شده بودند. خیلی از دوستان نزدیک همسرم هاشمی شهید شده بودند. مصطفی چمران شهید شده بود. فضای ما متاثر از این فضا بود و خیلی دوست داشتیم مراسم عروسی ما نشات گرفته از علاقه‌هایی باشد که ما داشتیم. ما در منزل مراسم را گرفتیم و سعی کردیم با سادگی این کار را انجام دهیم. مادرم تلاش کردند که مراسم خوب باشد و حتی لباس من را خودشان تهیه کردند و با حداقل هزینه مراسم برگزار شد. ما واقعا به این موضوع اعتقاد داشتیم و قصد نمایش نداشتیم.

ابتکار اضافه کرد: پسر من دو و نیم دهه بعد ازدواج کرد. مراسم او هم خیلی تشریفاتی نبود و مثل خیلی از مراسم‌هایی بود که برگزار می‌شود. در یک سالن و با ۲۰۰ نفر ميهمان. وی با تاکید بر اینکه جوانان نسل امروز نمی‌توانند به سادگی سال‌های زمان انقلاب زندگی کنند، گفت: در آن زمان ملاک‌های دیگری مطرح بود. آن زمان الگو‌هایی داشتیم و نقش مبارزات قبل و بعد از انقلاب در زندگی ما مشهود بود. اکنون الگو‌ها تغییر کرده است. برای من‌‌ همان الگو‌ها وجود دارد اما باید با یکسری تغییرات در شکل کنار بیایم تا اصول‌ها بماند. قالب‌ها نباید‌‌ همان قالب‌های قبلی باشد. مثلا ازدواج باید بر مبنای پیوند دو روح باشد.