به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۷۲۲۶۴

ساخت پوست مصنوعی با قابلیت تغییر رنگ

گروه فناوری: تیمی از مهندسان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، ماده انعطاف‌پذیر و پوست‌مانندی ارائه داده‌اند که در صورت کش‌آمدن یا خم‌شدن اندک، تغییر رنگ می‌دهد.
ساخت پوست مصنوعی با قابلیت تغییر رنگ
این پوست دارای کارکردهای بالقوه در استتار، ساخت حسگرها، فناوری‌های نمایشگر و حوزه‌های دیگر است. رنگ این ماده به دلیل وجود ردیف‌هایی از شیارها در آن، هنگام خمیده‌شدن تغییر می‌کند که این ردیف‌ها به طور دقیق بر روی فیلم نازکی قرار گرفته‌اند و این فیلم خود، هزار برابر نازک‌تر از موی انسان است. این شیارها طول‌موج خاصی از نور را منعکس می‌کنند و طول موج، توسط فضاهای بین شیارها تعیین می‌شود. زمانی که ماده خمیده می‌شود یا کش می‌آید، این فضابندی تغییر می‌کند و بنابراین رنگ منعکس می‌شود.

تیم علمی برای تولید این ماده پوست‌مانند، 120 میله سیلیکونی با ضخامت 120 نانومتر را در درون لایه انعطاف‌پذیری از سیلیکون جاسازی کرد. نتیجه، پوستی بود که تولید آن آسان بوده و رنگ‌های خالص و دقیق را انعکاس می‌دهد. در آزمایشات انجام‌شده، رنگ این غشا در واکنش به کش‌آمدن اندک، از سبز به زرد و نارنجی تغییر کرد. کش‌آمدن بیشتر، منجر به ظهور رنگ‌های بیشتری شد، اما کش‌آمدن فراتر از یک نقطه خاص، کارآیی این ماده و میزان نوری که منعکس می‌کرد، را تا حد زیادی کاهش داد.

دانشمندان به دنبال افزایش کارآیی این ماده و طیف رنگ‌هایی هستند که توسط آن منعکس می‌شود؛ آن‌ها در نظر دارند کاربردهای ماده مزبور را در حوزه‌های سرگرمی، امنیتی و نظارتی وارد کنند. جزئیات این فناوری در مجله Optica قابل‌مشاهده است.
مرجع : ایسنا