به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۳۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۷۲۳۶۸
آیین‌های سنتی در میان صدای ترقه‌ها گم شده‌اند؛

چهارشنبه‌سوری و شادی همراه با تنش

در این میان برخی معتقدند در سال‌های اخیر چهارشنبه‌سوری با حرکت به سوی خشونت تحریف شده‌ و از اصالت خود فاصله گرفته‌است.
چهارشنبه‌سوری و شادی همراه با تنش
گروه جامعه: چهارشنبه‌سوری یکی از جشن های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود. واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبهنام یکی از روزهای هفته و سور به معنای عیش و عشرت ساخته شده است. در حقیقت چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیّت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد اما متاسفانه در سال‌های اخیر، استفاده از مواد آتش زا و انفجاری از مجموعه خطرات این جشن در ایران به شمار می رود.

زیر پا گذاشتن آیین های سنتی
در حقیقت نسل جدید ایران از آیین‌های این جشن شناخت چندانی ندارند بنابراین آنطور که دلشان می خواهد جشنی را فراهم می کنند در این میان افرادی صرفا به آتش و ترقه فکر می کنند و موجب آزار دیگران می شوند حتی ممکن است آسیب های جدی به خود وارد کنند اما هر سال ما شاهد آن هستیم که برخی از جوانان نمی خواهند دست از این اقدان ناشایست خود بردارند.

در این میان برخی معتقدند در سال‌های اخیر چهارشنبه‌سوری با حرکت به سوی خشونت تحریف شده‌ و از اصالت خود فاصله گرفته‌است. امروزه، استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا که بعضاً دست‌ساز و خطرناک هستند بسیار رایج است و جایگزین آیین‌های کهن شده‌است. در چند سال گذشته، این شب همواره دارای آمار آسیب‌دیدگی و گاهی دارای تلفات جانی هم بوده‌است. به عنوان مثال در سال ۱۳۸۹ طبق گفته رئیس اورژانس کشور، ۵ فوتی و ۱۵ معلولیت در حوادث این مراسم رخ داد که این آمار بسیار تکان دهنده است.

برگزاری چهارشنبه‌سوری با آلودگی صوتی، آسیب به تابلوها و دیوارهای شهر و ایجاد فضایی خشونت‌آمیز و تنش‌زا همراه است به طوری که برخی شهروندان از رفت‌وآمد در خیابان‌ها وحشت دارند.

جشنی آرام
مردم ایران خواستار شادی های بی تنش هستند بنابراین پیش بینی می شود امسال با نظارت نیروهای انتظامی چهاشنبه سوری به گونه ای برگزار شود که در شان ایرانیان و سنت های قدیمی کشور باشد.
مرجع : ایسکا نیوز