به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۷۲۴۶۱

آن‌چه شعر پروین را متمایز کرد

گروه فرهنگ و ادب: یک استاد ادبیات گفت: آن‌چه شعر پروین اعتصامی را از دیگر شاعران متمایز کرد و باعث ماندگاری شعر او شد صداقت ادبی و باور اوست.
آن‌چه شعر پروین را متمایز کرد
ابوالقاسم قوام به مناسبت روز بزرگداشت پروین اعتصامی (25 اسفندماه) اظهار کرد: رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی یک شاعر و زن ایرانی است که از او به عنوان مشهورترین شاعر زن ایرانی یاد می‌شود. پروین از همان کودکی سرودن شعر را آغاز کرد و اولین شعرهایش مربوط به هفت‌سالگی است. همچنین برخی از زیباترین شعرهایش مربوط به دوران نوجوانی هستند. او در ادامه اظهار کرد: پروین اعتصامی از پایه‌گذاران سبک شعر مناظره‌ای است. دیوان پروین شامل 238 قطعه شعر است که از آن میان 65 قطعه به صورت مناظره میان اشیا، حیوانات و گیاهان است.

قوام همچنین خاطرنشان کرد: آن‌چه پروین را بیش از دیگر زنان شاعر به موفقیت و توفیق رساند مناظره بین پدیده‌های گوناگون است؛ این مناظره در شعر فارسی بی‌سابقه نیست ولی به وسعت شعر پروین هم نیست. او افزود: اشعار پروین بیش‌تر در قالب قطعات ادبی است که مضامین اجتماعی و مسائل اجتماعی در روزگار خویش را با دید انتقادی به تصویر کشیده است. این استاد ادبیات اظهار کرد: پروین با آن‌که یک زن است ولی در شعر او می‌توان استواری و صلابت شعر مردانه را به طور کامل مشاهده کرد چنان‌که اوایل نمی‌پذیرفتند اشعار پروین سروده خودش است و او را متهم به سرقت کردند. قوام در پایان گفت: پروین اعتصامی به عنوان یک زن شاعر نماینده تمام‌عیار شعر کلاسیک است.
مرجع : ایسنا