به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۵۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۷۲۶۹۵

برترین جوایز ادبی جهان در سال 93

گروه فرهنگی: هرساله تعداد زیادی مسابقه ادبی در سرتاسر دنیا برگزار می شود که اهدای این جوایز نقش بسزایی در ارتقای ادبیات خواه در حوزه شعریا در حوزه ادبیات داستانی دارد.
برترین جوایز ادبی جهان در سال 93
به گزارش ایسکانیوز با تمام اهمیتی که این جوایز دارند، بعضی از این جوایز از شهرت و اعتبار بیشتری در دنیا برخوردارند. خواه این شهرت به دلیل اهمیت برگزارکنندگان آن مسابقه باشد خواه به دلیل گرانی جایزه آن مسابقه. به هرروی نمی توان اهمیت این جوایز را نادیده گرفت. از جایزه نوبل ادبیات که مشهورترین جایزه جهانی است تا جوایز ادبی محلی تاثیراتی در سوگیری آثار اهل قلم دارند که مطمئنا سبب ارتقای ادبیات در هر فرهنگ و کشور خواهد شد. به همین سبب در روزهای پایانی سال نگاهی داشتیم به جوایز ادبی که در طول سال93 به اهالی قلم اهدا شد.

جایزه نوبل: جایزه نوبل معتبرترین جایزه جهانی ادبیات است که هرسال به نویسنده‌ای داده می‌شود که به گفته آلفرد نوبل برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمانخواهانه را نوشته باشد. منظور از «اثر» معمولاً مجموعه کارهای نویسنده‌است، اگرچه گاه در متن مربوط به جایزه از آثار مشخص نیز نام برده شده ‌است. از شاعران و نویسندگان معروف برنده این جایزه می توان به آناتول فرانس، رومن رولان، توماس مان، آندره ژید، تی اس الیوت، ویلیام فاکنر، جان اشتاین بک، پابلو نرودا و بسیاری دیگر اشاره کرد. آخرین نویسنده ای که امسال این جایزه به او تعلق گرفت پاتریک مودیانو بود. مودیانو نویسنده و فیلمنامه نویس 70ساله فرانسوی است که برنده این جایزه شده است.

جایزه سروانتس: جایزه سروانتس بیست و سوم آوریل هر سال و هم‌زمان با سالمرگ «میگوئل سروانتس» خالق دن کیشوت به برنده اهدا می‌شود. امسال خوآن گویتیسولو این جایزه را از آن خود کرد. این جایزه برترین جایزه ادبی اسپانیاست و تاکنون بورخس، اکتاویو پاز، ماریو بارگاس یوسا و کارلوس فوئنتس از برگزیدگان این جایزه بوده‌اند.

جایزه پولیتزر: این جایزه معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکاست که هر ساله (از سال ۱۹۱۷) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران (و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان) داده می‌شود. این جایزه به‌نام بنیان‌گذار آن جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار مجاری‌‌تبار آمریکایی، در سده نوزدهم نام‌گذاری شده‌است. جایزه ادبی این مسابقه امسال به دونا تارت رسید.

جایزه بوکر من: به جایزه بوکر هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیاست که هر سال به بهترین رمان جدید انگلیسی‌زبان که نوشته شهروندان کشورهای بریتانیا، جمهوری ایرلند یا زیمباوه، باشد، اعطا می‌شود. نام برنده این جایزه به طور وسیعی در مطبوعات آورده می‌شود و بنابراین بردن جایزه بوکر تاثیر فراوانی در فروش کتاب می‌گذارد. امسال ريچارد فلاناگان نویسنده استرالیایی برنده این جایزه شد.

جایزه ادبی گنکور: جایزه‌ای است ادبی که در پی وصیت ادموند دو گنکور در سال ۱۸۹۶ بنیان گذاشته‌ شد. مجمع ادبی گنکور به طور رسمی در سال ۱۹۰۲ میلادی تأسیس شد و نخستین دوره جایزه در روز ۲۱ دسامبر سال ۱۹۰۳ اعطا شد. جایزه گنکور هر ساله نصیب «بهترین کتاب داستانی» می‌شود که طی «همان سال» منتشر شده باشد. بیشتر اوقات جایزه گنکور به یک رمان اعطا می‌شود. امسال لیدیه سالوایره با رمان گریه نکن برنده این جایزه شد.

جایزه ادبی کاستا: جایزه «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلستان است که کتاب‌ها و نویسندگان مطرح در انگلستان و ایرلند بر اساس این جایزه شناخته می‌شوند. این جایزه در شش بخش رمان اول، رمان، زندگی‌نامه‌، داستان کوتاه، شعر و کتاب کودکان برگزیدگان خود را معرفی می‌کند. امسال علی اسمیث، اما هیلی، هلن مک‌دونالد، جاناتان ادواردز و کیت ساندرز برندگان این جایزه بودند.

جایزه آکوتاگاوا: برترین جایزه ادبی ژاپن است. این جایزه با پرستیژترین جایزه ادبی ژاپن است که در سال 1935 میلادی راه‌اندازی شد. برنده نیمه اول این مسابقه ماساتسوگو اونو شد.

جایزه ویکتورین پری‌می‌یر: گران ترین جایزه ادبی استرالیا است. امسال آلن آتکینسون نویسنده «اروپایی‌ها در استرالیا،جلد سوم» گران‌ترین جایزه ادبی این کشور موسوم در بخش ادبیات را به خانه برد.

جنان پیت: برترین جایزه ادبی هند است. این جایزه در سال 1961 توسط خانواده «ساهو شانتی پراساد جین» راه‌اندازی شد و به نویسندگان هندی که به یکی از 22 زبان رسمی این کشور سخن می‌گویند تعلق می‌گیرد. امسال بیهال چاندرا نمادی نویسنده رمان کوسالا برنده این جایزه شد.

جایزه ادبی آکو: این جایزه برترین جایزه ادبی هلند است. این جایزه ادبی AKO هلند موسوم به «لیبریس پریجس» که از سال 1986 به برترین نوشته به زبان هلندی اهدا می شود،شامل 50 هزار یورو پول نقد و یک لوح برنزی 20 سانتی متری است که امسال به ایلجا لئونارد فیجفر تعلق گرفت.

جایزه ادبی اونتاریوی کانادا : جایزه ادبی تریلیوم سال 1987 توسط ویلفرید واندرلست در اونتاریوی کانادا تاسیس شد و هر سال به هر برنده 20 هزار دلارکانادا در بخش اصلی و 10 هزار دلار کانادا در بخش شعر، جایزه داده می‌شود. امسال حنا مسکوویچ در بخش انگلیسی با کتاب «این جنگ است» و در بخش فرانسوی نیز این جایزه به مارگارت اندرسون با کتاب «مادر بد» رسید.

جایزه نائوکی:جایزه محبوب‌ترین رمان ژاپن است. این جایزه نیز امسال به کاناکو نیشی رسید.

جایزه ادبیات ملی کوبا: امسال اِدوآردو هراس ویراستار و نویسنده داستان‌های کوتاه کوبا برنده این جایزه شد.

جایزۀ ادبی کتاب نارنجی: این جایزه در سال 2009 میلادی در فرانسه پایه گذاری شد. این جايزه به كتاب‌های گروه رمان و داستان‌های كوتاه فرانسوی زبان كه از یک ژانويه تا 31 مارس همان سال منتشر شده‌اند، تعلق می‌‌گيرد. كتاب‌هایی كه بيشترين رأی كاربران اينترنتی را دريافت كنند، به عنوان نامزد اين جايزه انتخاب می‌شوند. کتاب برتر این مسابقه در 27 می معرفی می شود.

جایزه ادبی OBA یا اوریون: مجله اوریون (منتشر شده از سال 1982 در ماساچوست امریکا) از سال 2007 به بهترین آثاری که بتواند رابطه انسان و محیط زیست و طبیعت را نشان دهد، در قالب داستانی و غیر داستانی جایزه می دهد. امسال مارگارت اتوود در بخش رمان این جایزه را از آن خود کرد.

جایزه ادبی پرنس آستوریاس: این جایزه ادبی در دهه 1980 توسط پادشاه فیلیپ به بهترین و برجسته ترین فرد یا سازمان ادبی-هنری در سطح بین المللی تعلق می‌گیرد و در ماه اکتبر هر سال در «او ویه دو» اسپانیا طی مراسمی رسمی به برنده اهدا شده و در ضمن مجسمه برنده نیز توسط خوان میروی معروف، ساخته می شود.

امسال جان بنویل برنده جایزه من بوکر 2005 برنده این جایزه شد.

جایزه ادبی بیلیز: این جایزه در سال 1992 تاسیس شد. تاکنون نامزدهای اولیه این جایزه ادبی مشخص شده اند، اثر برگزیده 13 آوریل مشخص می شود.

جایزه والتر اسکات: جایزه 25 هزار پوندی والتراسکات هر سال به بهترین رمان تاریخی داده می شود. امسال رابرت هریس برنده این جایزه شد. از قوانین جایزه والتر اسکات این است که داستان سال پیش از قضاوت چاپ شده باشد و موضوع آن دست کم 60 سال قدمت تاریخی داشته و حتما به زبان انگلیسی نوشته شده باشد.

جایزه مایلز فرانکلین: این جایزه برترین جایزه ادبی استرالیااست. در این جایزه به موضوع زندگی به سبک استرالیایی بهای ادبی داده می‌شود. امسال اووی وایلد برنده این جایزه شد.

جایزه ادبی ملی شیلی: این جایزه از سال 1942 به بهترین نویسندگان اهل شیلی هر دو سال یک‌بار داده می‌شود و دراین ‌بین نام برخی نویسندگان ازجمله «ایزابل آلنده»، «نیکونار پارا»، «یورخه ادواردز» و پابلو نرودا برنده نوبل ادبی را در لیست برندگان سال‌های قبل دیده می شود. امسال آنتونیو اسکارمتا برنده این جایزه شد.

جایزه شورای نوردیک: از سال 1962 بدین سو جایزه ادبیات شورای نوردیک به بهترین رمان نوشته شده توسط نویسنده اهل اسکاندیناوی اهدا می‌شود. امسال کژل وستو نویسنده فنلاندی برنده این جایزه شد.

جایزه ادبیات کودکان کاستاریکا: این رویداد ادبی که توسط دانشگاه ملی کاستاریکا برگزار می‌شود، به منظور ترویج ادبیات آمریکای لاتین بنیان‌گذاری شده است. جایزه این رویداد نیز شامل انتشار آثار برنده می‌شود. امسال خورخه لوئیس پناریس نویسنده کوبایی برنده این جایزه شد.

جایزه شاکتی باهات: این جایزه به یاد شاکتی باهات روزنامه‌نگار فقید هندی باهدف تشویق نویسندگان شبه‌قاره در سال 2008 راه‌اندازی شد و قرار است برنده روز دوم دسامبر در مراسمی رسمی در دهلی‌نو جایزه خود را دریافت کند .این جایزه امسال نصیب بلال تنویر برای رمان پراکندگی بزرگ وحشت انگیزشد.

جایزه ادبی بیگ بوک: این جایزه روسی به بهترین رمان نوشته شده توسط یک نویسنده روس به صورت سالانه تعلق می گیرد که از لحاظ ارزش گران ترین جایزه ادبی روسیه و دومین جایزه گران جهان در بخش رمان بعد از نوبل به شمار می رود. امسال زاخار پریلپین برنده این جایزه بود.

جایزه DSC Prize: جایزه رمان‌های جایزه DSC از کشورهای مختلف در دوره‌های زمانی مختلف شکل‌گرفته‌اند و در مجموع هویت جمعی شبه‌قاره را شکل داده و موضوعات مختلفی را به خوانندگان معاصر عرضه می‌کنند. این جایزه برترین جایزه ادبی جنوب آسیاست که امثال به جومپا لاهیری رسید.

جایزه ادبی اوکلاهاما: ضیافت جوایز امسال با حمایت و پشتیبانی مرکز کتاب اوکلاهاما ، بخشی از دپارتمان کتابخانه های دولتی و مراکز کتاب وابسته به دولت در کتابخانه کنگره برگزار شد و برتده این جایزه جاک شاکلی بود.

مکس ول پرکینز: این جایزه به افتخار «مکس ول» (که ویراستار کارهای همینگوی، اسکات فیتزجرالد و توماس ولف بود و به وی لقب مشهورترین ویراستار ادبیات لقب داده اند) هر سال به یکی از ویراستارهای برجسته یا یک فرد تاثیر گذار در بخش ادبیات داستانی و یا مدیر آژانس ادبی که نویسندگان مشهور را معرفی کرده ، اهدا می شود. امسال این جایزه به نیکول عراقی رسید.

ادبی جورج واشنگتن: این جایزه 50 هزار دلاری به بهترین کتاب سال گذشته آمریکا درباره تاریخ این کشور تعلق می گیرد. حامیان مالی این جایزه، کالج واشنگتن، موسسه تاریخ آمریکای گیلدر لرمن وشهر مونت ورنون جرج واشنگتن هستند. امسال «مردانی که امریکا را از دست دادند» نوشته آشانسی تعلق گرفت.

جایزه گئورک بوشنر : این جایزه برترین جایزه ادبی آلمان است. امسال یورگن بکر،شاعر، نویسنده و نمایشنامه نویس آلمانی برنده این جایزه شد.

جایزه اینگه‌بورگ باخمن: این جایزه به یاد اینگه‌بورگ باخمن (۱۹۲۳- ۱۹۷۳) نویسنده و شاعره نامی اتریش برگزار می شود. وی در جوانی و با انتشار چند شعر و متن ادبی پرمایه، در محافل ادبى جنجال برانگيخت. امسال تکس روبینیو ویتز برنده این جایزه بود.

جایزه پریمیوکاموئیش: این جایزه برترین جایزه ادبی کشور پرتغال است که امسال به آلبرتو.دا.کاستا.ا.سیلوا نویسنده برزیلی رسید.

جایزه دوسالانه ادبی دیوید کوهن: جایزه دیوید کوهن که سال 1993 تأسیس شد، جایزه ادبی دوسالانه‌ای است که به نویسنده، رمان‌نویس، نویسنده داستان کوتاه، شاعر، مقاله‌نویس و یا نمایشنامه‌نویسی که به زبان انگلیسی کارهای درخور و شایسته‌ای را عرضه کرده باشد تعلق می‌گیرد.امسال این جایزه به تونی هریسون رسید.

جایزه ادبی هرمان هسه: هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش آلمانی-سوئیسی و برنده جایزه ادبی نوبل 1946 بود که پایه‌گذار جایزه ادبی بنام خود شد و این جایزه از سال 1957 هر دو سال یک‌بار به نویسنده برتر زبان آلمانی(و سوئیسی) اهدا می‌شود. این جایزه امسال به آنجلیکا کلاسندورف رسید.

جایزه ادبی فیل: جایزه ادبی فیل (FIL) یکی از جوایز ادبی معتبر آمریکای لاتین و جزایر کارائیب محسوب می شود که جایزه 150 هزار دلاری است که توسط انجمن مدنی ژوان رولفو تاسیس شده است. امسال «کلودیو ماگریس» از ایتالیا برنده این جایزه شده است.

جایزه ادبی لوموند: این جایزه امسال به مانوئل کریر برای رمان «سرزمین پادشاهی» رسید که این کتاب پرفروش‌ترین رمان سال فرانسه نیز هست.