به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۷۲۶۹۹
تماس تلفنی اوباما با نتانیاهو؛

بازنگری آمریکا در موضعش در قبال اسرائیل

گروه بین الملل: آمریکا به اسرائیل هشدار داده است که موضع خود را در مقابل این رژیم در سازمان ملل بازنگری خواهد کرد.
بازنگری آمریکا در موضعش در قبال اسرائیل
واشنگتن اعلام کرده است که موضع خود را در قبال اسرائیل در سازمان ملل بازنگری خواهد کرد، جایی که پیش از این آمریکا همیشه یک حامی بی چون و چرای این رژیم بوده است. در تماس تلفنی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو که قصد دارد دولت جدید خود را در اسرائیل تشکیل دهد، وی علاوه بر تبریک به مناسبت پیروزی نتانیاهو در انتخابات، با جدیت بر تمایل به یافتن راه حلی برای تشکیل دو کشور تاکید کرد.

تغییر احتمالی مواضع واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل شکست بزرگی را برای این رژیم به وجود خواهد آورد و ممکن است به تصویب لایحه راه حل دو کشوری در این شورا نیز منجر شود. فلسطینی‌ها اعلام کردند که می‌خواهند اقدامات دیپلماتیک خود را برای تشکیل کشور فلسطین ادامه دهند و روابط امنیتی خود را با دولت عبری قطع کنند.

یکی از مسئولان آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: اوباما در تماس تلفنی خود به نتانیاهو خاطرنشان کرده است ممکن است آمریکا پس از بررسی و ارزیابی راه حال دو کشوری، موضع خود را درباره پرونده اسرائیل-فلسطین تغییر دهد.

در همین حال ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موضع خود را درباره مذاکرات با فلسطینی‌ها تغییر داده است. جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: نتانیاهو با بیان اینکه دیگر از راهکار دو کشوری حمایت نمی‌کند موضع خود را درباره مذاکره با فلسطینی‌ها تغییر داده است. نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی و به ویژه بیانیه روز دوشنبه خود گفته بود او دیگر از راهکار دو کشوری حمایت نمی‌کند.

اظهارنظر دیگری که با واکنش کاخ سفید روبه‌رو شده مربوط به روز برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی است که نتانیاهو از اسرائیلی‌ها خواسته بود برای رقابت با عرب‌های اسرائیلی به پای صندوق‌های رأی بیایند. در نتیجه دولت اوباما اکنون در حال ارزیابی موضوع موافقت با قطعنامه‌ای از شورای امنیت است که خواستار تشکیل کشور فلسطین و عقب‌نشینی اسرائیل از مناطق کرانه باختری رود اردن است.

این قطعنامه همچنین از اسرائیل می‌خواهد فوراً وارد مذاکره با دولت خودگردان فلسطین شود. چندین مقام وزارت خارجه آمریکا گفتند دولت اوباما احتمالا با تصویب این قطعنامه در سازمان ملل موافقت کند. یک مقام کاخ سفید هم به نیویورک‌تایمز گفت که موضع دولت این است که از مذاکرات مستقیم اسرائیل با فلسطینی‌ها حمایت کند.
مرجع : ایسنا