به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۷۲۷۰۷
مذاکرات 4شنبه آینده از سرگرفته می‌شود

مذاکرات هسته‌اي لوزان متوقف شد

گروه سیاسی: یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: برای هماهنگی‌های بیشتر و رایزنی وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی مذاکرات چهارشنبه هفته آینده از سر گرفته می‌شود.
مذاکرات هسته‌اي لوزان متوقف شد
سیدعباس عراقچی اعلام کرد: در چند روز گذشته مذاکرات بسیار جدی و فشرده‌ای بین هیات‌های ایران و 1+5 صورت گرفت اما اکنون زمانی است که نیاز به رایزنی‌ها و هماهنگی‌های بیشتری وجود دارد و به همین منظور وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی روز شنبه در برلین با یکدیگر دیدار می‌کنند و در ایام نوروز مذاکرات مجددا روز چهارشنبه هفته آینده؛ 5 فروردین از سرگرفته خواهد شد.

ساعاتی قبل نیز وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است و داریم بحث می‌کنیم و انتخاب‌های مختلفی برای ادامه مذاکرات داریم. ظریف ادامه داد: ما رسیدیم به نقاط حساس که برای هر موضوع یکی دو نکته باقی مانده است و این یکی دو نکته هم سخت‌ترین موارد است. ظریف در پاسخ به سوال مبنی بر این‌که تا پایان روز جمعه به نتیجه مشخصی خواهیم رسید و تفاهم بر سر راه حل ها به دست خواهد آمد یا به روزهای آینده موکول می‌شود؟ گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست. ظریف این اظهارات را بعد از نشست صبح با کری که کمتر از یک ساعت به طول انجامید در جمع خبرنگاران ایرانی گفت.

قرار بود مذاکرات این هفته تا 29 اسفند در هفته جاری برگزار شود، اما پنج شنبه شب منابع نزدیک به مذاکرات و نیز رسانه‌های غربی از سفر وزیران خارجه سه کشور اروپایی به لوزان خبر دادند و به این شکل اعلام شد که مذاکرات برای یکی دو روز دیگر با توجه به ورود وزیران خارجه سه کشور اروپایی تمدید می‌شود. اما بعد از دیدار ظریف و کری که صبح روز جمعه برگزار شد، اخبار غیررسمی مبنی بر این که سفر وزیران خارجه اروپایی به لوزان معلق شده است، منتشر شد. هم‌چنین منابع نزدیک به هیات ایرانی اعلام کردند که چنانچه احساس کنیم جمع‌بندی لازم در این دور انجام نمی‌شود و با توجه به رایزنی‌هایی که قرار است میان گروه 1+5 صورت گیرد، به کشور باز می‌گردیم.

در همين حال وال استریت ژورنال نوشت مذاکرات ایران بر سر پایان یافتن تحریم ها متوقف شده است. اینکه تحریم های بین المللی علیه ایران، چه زمانی برداشته شود، به عنوان یکی از موانع باقیمانده در راه توافق برای مهار برنامه هسته ای این کشور تا ضرب الاجل 31 مارس، نمایان شده است.

به گفته دیپلمات های اروپایی، مذاکره کنندگان تهران در سوئیس، بر موضع خود پافشاری کرده اند که تحریم های سازمان ملل علیه کشورشان به دنبال حاصل شدن معامله این ماه با آمریکا و دیگر قدرت های جهان، برداشته شوند. آمریکا و متحدان اروپایی این کشور می خواهند این تحریم ها به شکل چند مرحله ای و در یک چارچوب زمانی لغو شوند. آنها اعتقاد دارند لغو این تحریم ها باید فقط پس از آن صورت گیرد که ایران به نگرانی های موجود درباره فعالیت هسته ای گذشته خود پاسخ داده باشد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی شرکت کننده در مذاکرات لوزان با اشاره به موضع ایران درباره تحریم های سازمان ملل گفت ایرانی ها می گویند «این برهم زننده معامله است و هیچ راهی نیست که ما در اینباره کوتاه بیاییم... هیچ راهی.» این مقام دیپلمات گفت لغو تحریم های سازمان ملل، بیش از یک تا دو سال طول خواهد کشید. وی اظهار داشت: «اگر شما از تصدیق آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت می کنید که باید گواهی دهد برنامه ایران پاک است، من فکر می کنم، این اینکار با هر روشی، چند سال طول می کشد.»

توافق های گسترده ای وجود دارد که بسیاری از تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، ممکن است -اگر نه ظرف چند هفته- ظرف چند ماه از امضای قرارداد لغو شوند. این امر به اقتصاد ایران کمک می کند زیرا اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را از سرمی گیرد و محدودیت های بانکی ایران ممکن است لغو شود. ایران همچنین می تواند بیش از 100میلیارد دلار عایدات نفتی خود را که در حساب های خارجی مسدود شده است، به کشور بازگرداند.

با این حال دولت اوباما و متحدان اروپایی اش، تحریم های سازمان ملل را به عنوان اساس اهرم مالی خود برای اعمال فشار بر تهران می بینند. واشنگتن بیم دارد برداشتن آنها سریعا موجب خاص ترین مجازات های آمریکا و اروپا علیه ایران شود. مقام اروپایی گفت: «ما کاملا منطقی هستیم. ما می گوییم این تحریم ها زمانی برداشته خواهند شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی از وضعیت موجود ابراز رضایت کند.»

بن بست بر سر تحریم ها در حالی نمایان شده است که جان کری وزیر خارجه آمریکا با جواد ظریف همتای ایرانی خود چهارمین روز متوالی از گفت و گوهای رو در رو را در سوئیس پشت سر می گذارد.  مقام اروپایی گفت: «من فکر نمی کنم پیشرفت کافی کرده باشیم. موضوعات زیادی هنوز باقی مانده است.» نمایندگان جمهوریخواه متعهد شده اند اگر تا سی و یک مارس توافق حاصل نشود، تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کنند. انتخاب مجدد نتانیاهو به نخست وزیری اسرائیل نیز فشار را بر کاخ سفید برای سخت تر کردن مواضع خود در مذاکرات، می افزاید.
مرجع : ایسنا