به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ساعت ۰۲:۰۳
کد مطلب : ۷۲۷۱۹
گنجینه نغمه­ های شفاهی موسیقی نواحي رفت

خنیاگر غمگین موسیقی ایران درگذشت

گروه هنري: استاد نورمحمد درپور دوتار نواز، خنیانگر خراسانی و از استادان بنام موسیقی نواحی ایران، بر اثر بیماری سرطان در مشهد درگذشت.
خنیاگر غمگین موسیقی ایران درگذشت
به گزارش ایرنا، استاد درپور که مدتها بود به بیماری سرطان روده دچار شده و طی امسال نیز به دلیل مشکلات قلبی و سکته تحت درمان بود، شامگاه بیست و هشتم اسفند ماه چشم از این جهان فروبست. نور محمد درپور نوازنده و خواننده موسیقی عرفانی ناحیه تربت جام که از شهرت جهانی برخوردار است، آبانماه امسال نیز به دلیل سکته قلبی و مغزی در بیمارستان قائم مشهد بستری شده بود.

نورمحمد درپور، خنیاگر، راوی و نوازنده دوتار سال 1311در روستای «سرخ سرا» از توابع «باخرز» منطقه تربت جام و روستای یادگار، دیده به جهان گشود، او آموزش دوتار و روایت های حماسی و تغزلی موسیقی منطقه خراسان را نزد اساتید نامی منطقه حاج جهـانگیـر خان، حاج مـرتضی پـری، حاج عبدالحمید رسولی، ملا داد خدا کبودانی و ملا یاسین مریدار آموخت و سبک های خوانندگی حلقه ذکر را از خلیفه ملا سلـطان و ملا پایند بلوچ فراگرفت، وی مثنوی خوانی را نیز از بزرگانی همچـون ملا مقـری و آخوند ملا مخـتار و غزل خوانی را از مولاداد هزاره پل بندی و حاج لطف الله هزاره آموخت.

درپور همانند بسیاری دیگر از خنیاگران و راویان موسیقی مناطق از طریق جشنواره موسیقی فجر و نیز جشنواره­ های آیینه و آواز، موسیقی حماسی و نیز جشنواره موسیقی نواحی کرمان و جشنواره های ذکر و ذاکرین به جامعه موسیقی معرفی شد و سپس به عنوان نوازنده ای صاحب سبک و شیوه اجراهای متعددی را در کشورهای خارجی به صحنه برد. اجرای او در جشنواره موسیقی مقدس برلین در سال 2002 که به همراه محمدرضا درویشی و فرید سلمانیان در جشنواره حضور یافته بودند، تماشاگران را سخت تحت تاثیر قرار داد.

او از معدود بازماندگان صاحب سبک در منطقه جنوب خراسان بود که گنجینه ای از نغمه­ های شفاهی موسیقی این مناطق را در سینه داشت و می توان او را نماد موسیقی عرفانی منطقه تربت جام و خراسان به شمار آورد که در روایت هایش همه گاه از شعر شاعران و عارفان نامی این منطقه استفاده کرده است که از جمله آن ها می توان به شاعران و عارفانی چون حاج قاضی جلال الدین فقهی سلجوقی، ملا عبدالرئوف مجیدی شیخ احمد جامی، مولاناعبدالرحمن جامی اشاره کرد.

درپور طی سفر به کشورهای آلمان و هلـند توانست موسیـقی عرفـانی تربت جـام را به خوبی به جهانیـان معرفی کند، از درپور آلبومی تحقیـقاتی نیز درباره موسیقی خراسان منتشر شده است. او آثاری را نیز در واحد موسیقی مرکز خراسان رضوی اجرا کرده است که از آنجمله می ­توان به مقام­های «خالق یکتا»، «صـمدا» و «حکایت احمد جامی» اشاره کرد.

نورمحمد درپور در جایی درباره آموختن هنر موسیقی گفته است: «دوتار را خودم یاد گرفتم. آنقدر زدم تا یاد گرفتم. آواز را اما پیش چندتا از استادان قدیمی آموختم. ملایاسین مریدار، ملادادخدا، ملاعیسی کبودانی، استادانم بودند. هزاران بیت از حفظ دارم که همه و همه یاد خداست…» اجرای تصویری «غزل کوچه باغی – باش تا حسن نگارم خیمه بر صحرا زند» از جمله کارهای شناخته شده نورمحمد درپور به شمار می ­ رود.