به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۵ ساعت ۰۰:۴۷
کد مطلب : ۷۲۹۶۹
برای چهار سال دیگر؛

پلاتینی برای سومین بار رئیس یوفا شد

گروه ورزشي: میشل پلاتینی برای چهار سال دیگر به سمت ریاست کنفدراسیون فوتبال اروپا، یوفا برگزیده شد. او از سال ۲۰۰۷ این مقام را در اختیار دارد. پلاتینی مبارزه با تبعیض‌ نژادی در ورزش فوتبال را یکی از اهداف مهم خود اعلام کرد.
پلاتینی برای سومین بار رئیس یوفا شد
در مراسمی که در وین برگزار شد، میشل پلاتینی در سمت خود به عنوان رئیس کنفدراسیون فوتبال اروپا ابقا گردید. او از سال ۲۰۰۷ در رأس این کنفدراسیون قرار دارد و در این دوره از انتخابات نیز رقیبی نداشت. پلاتینی در نطقی که پس از انتخاب مجددش در برابر هیأت‌های کشورهای عضو یوفا ایراد کرد، به تحولات و دگرگونی‌هایی که در دوران ریاست او در فوتبال اروپا صورت گرفته اشاره کرد.

در سال‌هایی که او هدایت کنفدراسیون اروپا را برعهده داشته، چند تحول اساسی صورت گرفته است، از جمله افزایش شمار شرکت‌کنندگان در دور نهایی جام ملت‌های اروپا از ۱۶ تیم به ۲۴ تیم، راه‌اندازی لیگ ملت‌ها از سال ۲۰۱۸ و همچنین برگزاری مشترک جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۰ در ۱۳ کشور اروپایی. پلاتینی که خود از نوابغ عالم فوتبال محسوب می‌شود، در سخنان خود همچنین تصریح کرد: «ما با اشتراک و اتحاد خود نشان دادیم که رومانتیسم و واقع‌گرایی و همچنین آرمان‌ها و کرده‌ها متناقض با یکدیگر نیستند.»

میشل پلاتینی برای فوتبال زیبا فلسفه‌ی خاصی داشت و می‌گفت اگر بازیکنی به دلیل مهارت‌های فردی ناگزیر نباشد که ذهن خود را به کنترل توپ معطوف کند، می‌‌تواند تمام فکر خود را آزاد و حواس خود را متوجه بازی مستقیم کند. وی افزود: «ما بدون آن‌که اندیشه‌ها و باورهامان را زیر پا گذاریم، توانستیم یوفا را به الگویی بی‌نظیر در عرصه‌ی نهادهای ورزشی بدل کنیم.»

پلاتینی مبارزه با نژادپرستی در ورزش فوتبال را یکی از اهداف مهم خود در سال‌های آینده خواند. وی در این باره گفت: از دورانی که ما در اروپا با افزایش افراط‌گرایی و ملی‌گرایی روبرو بودیم، سال‌های زیادی می‌گذرد. این گرایش‌ها را می‌توان به‌شکلی روزافزون در ورزشگاه‌ها دید، چرا که فوتبال به مثابه آیینه جامعه است.» به اعتقاد رئیس‌کنفدراسیون فوتبال اروپا محبوبیت فوتبال سبب شده است که این ورزش به ابزاری برای سنجش معضلات اجتماعی قاره اروپا بدل شود؛ ابزاری که به گفته‌ی پلاتینی در حال حاضر نمایانگر گرایش‌های نگران‌کننده است.

میشل پلاتینی در صف بزرگان عالم فوتبال چون پله، ماردونا، کرویف، بکن‌باوئر، دی استفانو و زیدان قرار دارد. او که بزرگ‌ترین موفقیت‌های باشگاهی خود را با تیم یوونتوس تورین جشن گرفت، در سال ۱۹۸۴ به عنوان کاپیتان تیم ملی فوتبال فرانسه بر جام قهرمانی ملت‌های اروپا بوسه زد.
مرجع : دويچه وله