کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعراب نیروی نظامی مشترک تشكيل دادند

سخنان تند اردوغان علیه‌ایران در رابطه با یمن

7 فروردين 1394 ساعت 1:33

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتي شديداللحن از ایران خواست، تمام نیروهای خود را از یمن، عراق و سوریه بیرون بکشد.


رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "فرانس ۲۴" گفت: ترکیه از دخالت نظامی عربستان در یمن پشتیبانی تدارکاتی می‌کند. ترکیه ممکن است با توجه به روند تحولات اوضاع یمن دست به حمایت تدارکاتی از این عملیات بزند.» اردوغان گفت: «ایران و گروه‌های تروریستی باید [از یمن] خارج شوند.»

اردوغان با اشاره به نقش ایران در منطقه و حضور این کشور در مبارزه با گروه "دولت اسلامی" (داعش) اظهار داشت: «هدف ایران افزایش نفوذ خود در عراق است... ایران تلاش دارد با بیرون راندن داعش از منطقه، جای آن را پر کند.» به گزارش رویترز، اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول گفت که ایران در تلاش است، سلطه خود را بر منطقه خاورمیانه گسترش دهد. او افزود: «این امر واقعا قابل تحمل نیست، و ایران باید این را بفهمد.» وی افزود: ایران باید به تمامیت ارضی کشورهای یمن، سوریه و عراق احترام بگذارد.

در همين حال، نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب و سامح شکری، وزیر خارجه مصر از توافق وزرای خارجه کشورهای عربی بر سر تشکیل نیروی نظامی مشترک در نشست مصر خبر دادند. این طرح بخشی از قطعنامه‌ای است که قرار است به نشست سران کشورهای عربی ارائه شود؛ نشستی که در روزهای ۲۸ و ۲۹ مارس (شنبه و یکشنبه) در شهر بندری شرم‌الشیخ مصر در حاشیه دریای سرخ برگزار خواهد شد.

نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب در کنفرانسی خبری گفت، وزیران خارجه کشورهای عربی "برای تشکیل نیرو [نیروی نظامی مشترک] بر سر اصلی مهم توافق کردند." او این حرکت را "تاریخی" نامید و گفت: «این اولین بار است که نیرویی به‌وجود می‌آید و زیر نام کشورهای عربی عمل می‌کند.» سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز تصریح کرد که این توافق به اتفاق آرا به‌دست آمد. سایر کشورهای عربی خلیج فارس و مصر گفتند، در این کارزار شرکت خواهند کرد.

به دنبال پیشروی‌های شیعیان شورشی حوثی به سوی عدن‌، شهری که رئيس‌جمهور یمن به آن گریخته بود، عربستان سعودی با ائتلاف با متحدان خود در منطقه به مواضع حوثی‌ها در یمن حمله کرد.
این عملیات بعد از آن انجام شد که عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن از کشورهای عربی خواست با دخالت نظامی خود مانع پیشروی حوثی‌ها شوند. رئيس‌جمهور یمن به دنبال پیشروی حوثی‌ها از عدن به ریاض گریخت و آخرین خبرها از قصد او برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی در شرم‌الشیخ حکایت دارد.

عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا با اعلام عملیات نظامی عربستان در یمن گفت، "ائتلافی با شرکت ۱۰ کشور تشکیل شد" که یا در عملیات شرکت کردند یا در طراحی آن شرکت داشتند.
شبکه العربیه گزارش داد، عربستان سعودی ۱۵۰هزار سرباز و ۱۰۰ فروند هواپیمای جنگی، امارات متحده عربی ۳۰ فروند هواپیمای جنگی، بحرین و کویت هر کدام ۱۵ جت جنگی و قطر ۱۰ فروند جت جنگی خود را در این ائتلاف به خدمت گرفته‌اند. مصر، اردن و سودان نیز تأیید کردند که در این ائتلاف شرکت دارند. مصر برای انجام عملیات زمینی نیز اعلام آمادگی کرده است. سخنگوی این ائتلاف گفت، حملات هوایی به رهبری عربستان سعودی به مواضع شورشیان حوثی "موفقیت‌آمیز" بوده است. او افزود، حملات تا رسیدن به "اهداف" ادامه خواهد یافت.


کد مطلب: 73028

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/73028/سخنان-تند-اردوغان-علیه-ایران-رابطه-یمن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir