به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۰ ساعت ۰۲:۱۹
کد مطلب : ۷۳۱۵۰

ساکنان «ادلب» در حال فرار از شهر هستند

گروه بين الملل: ساکنان شهر ادلب در شمال غربی سوریه از بیم حملات هوایی ارتش و عملیات تلافی‌جویانه در حال گریز از شهر هستند.
ساکنان «ادلب» در حال فرار از شهر هستند
به گزارش بي بي سي، روز شنبه گروه جبهه النصره و چند متحد دیگر این گروه شهر ادلب را تصرف کرده‌اند و بر اساس گزارش‌ها شب گذشته بمباران شهر توسط نیروی هوایی ارتش سوریه ادامه داشته است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گزارش داده است که در اثر این بمباران دست‌کم پنج نفر کشته شده‌اند. یکی از ساکنان ادلب گفت: خانواده‌‎ها که نگران حملات هوایی ارتش هستند، به حومه شهر می‌گریزند. دولت سوریه اعلام کرده است در حال تجدید قوا و محاصره شهر برای بازپس‌گیری ادلب است.

بعد از رقه، شهر ادلب دومین مرکز استان است که دولت سوریه کنترل آن را از دست می‌دهد. خارج شدن کنترل ادلب شکستی سنگین برای نیروهای حامی بشار اسد محسوب می‌شود. کنترل استان رقه اکنون در دست نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گزارش داده نیروهای دولتی پیش از آن‌که شهر به دست شبه‌نظامیان بیافتد، دست‌کم ۱۵ زندانی را کشته‌اند. گروه احرار شام که متحد جبهه نصرت در تصرف شهر ادلب بوده است، بعد از تصرف ساختمان نهاد اطلاعاتی دولت در ادلب ۵۳ زندانی را آزاد کرده است.

با تصرف شهر ادلب، کنترل مخالفان بر استان ادلب در مجاورت مرز ترکیه، کامل می شود. ادلب به جاده مهم حلب- دمشق نزدیک است و تصرف آن از این جهت نیز اهمیت دارد که بعد از رقه، مرکز اصلی حکومت داعش، دومین مرکز استان است که به کنترل مخالفان در می آید. دو طرف در چهار روز گذشته برای عقب راندن طرف مقابل، درگیر بودند تا آنکه در نهایت ارتش در این مصاف شکست خورد.

در حال حاضر نیروهای ارتش سوریه به سمت پادگان های مسطومه و جسر الشغور و اریحا عقب نشینی کرده اند، هرچند هنوز رسانه های سوری تبلیغ می کنند که آنها مهیای عملیات تازه و بازپس گیری شهر شده اند. دو شهر شیعه نشین فوعه و کفریا در نزدیکی ادلب نیز به محاصره مخالفان بشار در آمده و احتمال سقوط آنها وجود دارد.