به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۱ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۷۳۲۵۲
بان کی مون: حل بحران سوریه راه‌کار نظامی ندارد

12 میلیون از 22 ميليون سوري آواره شده‌اند

گروه بين الملل: در مراسم آغاز به کار سومین نشست حامیان مالی آوارگان سوری بان کی مون تاکید کرد که حل و فصل بحران سوریه راه‌کار نظامی ندارد.
12 میلیون از 22 ميليون سوري آواره شده‌اند
به گزارش ایسنا به نقل از سایت خبری النشره بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در نشست کشورهای حامی مالی آوارگان سوری که از امروز در کویت آغاز به کار کرد عنوان داشت:‌ سوریه با بدترین بحران انسانی در جهان روبرو است و جامعه بین الملل باید به مردم سوریه کمک کنند.ذوی در ادامه افزود: آمار کشته شدگان سوری در جریان جنگ این کشور ممکن است بیشتر از آنچه که اعلام شده باشد. از هر 5 شهروند سوری 4 تن در بحران انسانی به سر می‌برند.

بان کی مون تاکید کرد: خشونت‌ها در سوریه تبدیل به امری غیرقابل قبول شده و کودکان بیشترین لطمه را از این جنگ دیده‌اند. وی همچنین از کشورهای شرکت کننده خواست تا نزدیک به 8 میلیارد دلار برای کمک به مردم سوریه ارائه دهند. بان کی مون تاکید کرد: این روند انسانی باید تمام سوری ها را در بربگیرد و ما معتقدیم که راهکار نظامی برای حل و فصل بحران سوریه وجود ندارد.

از سوی دیگر صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در سخنان خود در این نشست عنوان داشت: بحران انسانی در سوریه باعث شده تا مناطق مختلف این کشور به ویرانه و مردم آن به آواره تبدیل شوند. وی در ادامه افزود: این بحران باعث شده تا 12 میلیون تن از شهروندان سوری تاکنون آواره شوند و 2 میلیون کودک در این کشور از حق آموزش محروم شوند. جمعيت سوريه تا قبل از جنگ 4 ساله داخلي اين كشور، بين 22 تا 23 ميليون نفر بوده است.

الصباح با اعلام كمك تازه 500 ميليون دلاري به آوارگان سوري تاکید کرد:‌ باید با تمام قوا برای پایان بخشیدن به این بحران که امنیت و صلح بین المللی را تهدید می کند و باعث شده تا گروه‌های تروریستی به فعالیت‌های خود ادامه دهند به کار گیریم. وی همچنین تاکید کرد:‌ شورای امنیت و اعضای دائمی آن باید تلاش‌های خود را برای دستیابی به راهکاری با هدف حل و فصل بحران سوریه و بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور یکپارچه کند.

از سوی دیگر والری آموس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور انسان دوستانه در این نشست عنوان داشت که ما خواهان خارج کردن سوریه از این بحران هستیم.طی هفته گذشته دست کم 100 هزار تن از سوریه مهاجرت کردند و 80 درصد زیر ساخت های این کشور تقریبا تخریب شده است.

در نشست برگزار شده در کویت هیات های شرکت کننده از 78 کشور در کنار 40 هیات از نهادهای دولتی برای کاهش دردها و رنج‌های مردم سوریه و اعطای کمک های مالی خود به آن‌ها حضور دارند. این سومین نشستی است که کویت در خصوص ارائه کمک‌های مالی به آوارگان سوری برگزار می‌کند.

پیش‌تر در نشست نخست کشورهای حامی آوارگان سوری در سال 2013 ، 1.5 میلیارد دلار جمع آوری شد و در سال 2014 در نشست دوم 2.4 میلیارد دلار ارائه شد و پیش بینی می شود که در این نشست دست کم باید 8 میلیارد دلار جمع آوری شود.