به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۷۳۳۶۳
مشکل بی آبی جدی است

سیاست‌های جدید صنعت آب و برق در 94

گروه اقتصادی: وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سال جاری، سال تحول و تحرک در صنعت آب و برق است گفت: اگر نتوانیم در این صنعت همدلی و همزبانی ایجاد کنیم، باید منتظر مشکلات جدی در فصل گرم سال باشیم.
سیاست‌های جدید صنعت آب و برق در 94
حمید چیت چیان با تاکید بر اینکه سال ۹۴ سال تحول و تحرک در صنعت آب و برق خواهد بود گفت: یکی از تحول‌هایی که باید امسال در صنعت آب و برق انجام شود، این است که جهت‌گیری مدیران درباره بخش خصوصی اصلاح شود و به جای آنکه بخش خصوصی به سراغ ما بیاید، ما باید دنبال آن برویم و بستر را هموار کنیم تا بخش خصوصی به جلو حرکت کند و یکی از تحول‌های محوری که انتظار داریم، این موضوع است.

وزیر نیرو با بیان آنکه حجم اعتبار دولتی که امسال برای صنعت آب و برق پیش‌بینی شده است، تا حدودی روشن‌کننده عظمت کار این صنعت است اظهارداشت: در مجموع ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امسال صرفا منابع دولتی در اختیار خواهیم داشت که باید مدیریت کنیم تا این منابع درست هزینه شود. وی این رقم را بیش از نصف کل اعتبار عمرانی سال ۹۳ کشور خواند و افزود: از اینرو است که عنوان می‌شود سال ۹۴ باید سال تحرک صنعت آب و برق باشد. باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی و حرکت کنیم که این میزان اعتبار دولتی به‌ درستی هزینه شود و این با روال‌های جاری شدنی نیست چرا که به یک تحرک و تحول در ساختارها نیاز داریم تا ظرفیتی را ایجاد کند که این رقم هزینه شود و باید به این موضوع فکر شود.

چیت چیان با بیان اینکه اقدام‌های ما در سال‌ جاری و سال‌های پیش رو فقط در اقدام‌های فیزیکی و سازه‌ای خلاصه نمی‌شود اظهارداشت: راه‌اندازی شوراهای هماهنگی حوضه‌های آبریز و مدیریت یکپارچه حوضه‌ها از جمله کارهای مدیریتی سنگینی است که تاثیرگذاری بالایی در کل مدیریت منابع آبی خواهد داشت. وزیر نیرو یکی از اقدام های بزرگ سال‌جاری را مدیریت مصرف آب و برق خواند و تصریح کرد: امسال هم از نظر آب و هم از نظر ظرفیت‌های تولید برق دچار محدودیت‌های بسیار جدی هستیم و بدون مدیریت مصرف و تقاضا، قادر به پاسخگویی به نیازها نخواهیم بود و این امر مستلزم فرهنگ‌سازی و اقدام‌های مدیریتی است.

وی با بیان آنکه سال ۹۴ به‌ فرموده مقام معظم رهبری سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده است گفت: اگر نتوانیم در صنعت آب و برق همدلی و همزبانی با مردم ایجاد کنیم، باید منتظر مشکلات جدی در فصل گرم سال باشیم و این همدلی و همزبانی فرهنگ‌ سازی جدیدی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. به‌ گفته وزیر نیرو، خوشبختانه مردم در یکی دو سال گذشته به عمق مسائل آب توجه کردند و این هنر روابط عمومی است که نگرانی عمومی درباره وضعیت آب را به عزم ملی برای تغییر در رفتار مصرف تبدیل کند.

چیت چیان با ابراز نارضایتی از عملکرد صنعت آب و برق در سال گذشته درباره تبصره ۱۱ گفت: در بخش آب تقریبا نتوانستیم از منابع این تبصره استفاده کنیم و در بخش برق اگر یکی دو هفته آخر سال گذشته نبود، الان سال ۹۳ تمام شده بود و از ۱۲ هزار میلیارد تومانی که در اختیار ما بود، هیچ نمی‌توانستیم استفاده کنیم، اما در هفته‌های پایانی سال گذشته ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد بسته شد و این امکان برای سال‌های آینده به‌ صورت قانون دائمی درآمده که باید با جدیت پیگیری و بررسی شود که چگونه از این امکان استفاده کنیم چرا که امکان بی‌بدیلی است.

وی تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار به اضافه ۵۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت تبصره ۱۱ واقعا رقم بسیار بزرگی است. وزیر نیرو همچنین با بیان آنکه در بحث تدوین تعرفه‌ها، به پیگیری بسیار بیشتری نیاز داریم اظهارداشت: موضوع مهم دیگر، رفع موانع کسب‌ و کار و تسهیل امور مربوط به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی است.
مرجع : ایسنا