به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ساعت ۲۰:۴۷
کد مطلب : ۷۳۳۸۷

نام‌گذاري خیابان "شهيد فرخنده" در کابل

گروه بين‌الملل: جلسه شورای امنیت ملی افغانستان تصویب کرده که خیابان مقابل مسجد موسوم به "شاه دو شمشیره" در کابل به نام "شهید فرخنده" نامگذاری شود.
نام‌گذاري خیابان "شهيد فرخنده" در کابل
به گزارش بی بی سی، جلسه روز گذشته با حضور اعضای هیئت حقیقت یاب پرونده زجرکشی فرخنده دختر ۲۷ ساله کابل، تشکیل شد و تصمیم گرفت که شهرداری کابل خیابان "مقابل زیارت شاه دو شمشیره" که از سوی مردم به نام خیابان "شهید فرخنده" نام گذاری شده است، رسما به این نام نامگذاری کند. در خبرنامه دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده که دولت برای تامین امنیت خانواده فرخنده و اعاده حیثیت شان اقدامات لازم خواهد کرد.

در جلسه شورای امنیت ملی، رئیس هیات حقیقت‌یاب پرونده قتل فرخنده نیز گزارش بررسی های خود را ارائه کرده و گفته که سوزاندن قران توسط فرخنده دروغ بود و صحت نداشت. شورای امنیت ملی همچنین به وزارت امور کشور و اداره عمومی امنیت ملی گفته که متهمان فراری این پرونده را هم بازداشت کنند و از دادستانی خواسته که علیه سایر متهمان نیز دعوا باز کند.

دو هفته پیش مردان خشمگین دختر ۲۷ ساله‌ای را در مرکز شهر کابل پایتخت افغانستان به اتهام سوزاندن قرآن زجرکش کردند و سپس جسد او را آتش زدند. وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که تا کنون ۲۷ تن را به اتهام دست داشتن در این رویداد بازداشت کرده است. ۱۹ مامور پلیس هم به اتهام غفلت در کار و بی توجهی از کار برکنار و به دادستانی کل معرفی شده اند.

قتل فرخنده واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی به همراه داشت و موجی از راهپیمایی ها در نقاط مختلف افغانستان و برخی از کشورها به خاطر "دادخواهی برای فرخنده" سازماندهی و برگزار شد. در یکی از راهپیمایی ها که در محل قتل فرخنده برپا شده بود، مردم نام خیابان محل رویداد را به "خیابان شهید فرخنده" تغییر دادند و در رودخانه خشک کابل در جایی که جسد فرخنده آتش زده شده بود، درخت کاشتند.