به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۷۳۴۹۲

نگاهی به تکاپوی اصلاح‌طلبان در سال 93

گروه سیاسی: فعالیت احزاب اصلاح‌طلب به صورت رسمی در سال 93 پربارتر از سالهای اخیر بود به گونه ای که احزاب نوپا پا به عرصه سیاسی گذاشتند و احزاب قدیمی مانند اعتماد ملی بعد از 5 سال توقف فعالیت های خود را از سر گرفت در این گزارش به همایش ها و کنگره های احزاب در طول سال 93 پرداخته ایم.
به گزارش سایت ایسکانیوز کنگره حزب اعتماد ملی با عنوان امتداد اعتماد؛ نام همایشی بود که برگزاری آن نوید از سرگیری فعالیت حزبی را می‌داو با برگزاری این همایش در روز عید غدیر در بنیاد الهادی اعلام کرد که پس از پنج‌سال توقف فعالیت یعنی از سال ۸۸ به این‌سو، به‌صورت رسمی و عملی به عرصه سیاست بازگشته است.



رسول منتجب نیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی، محمد رضا عارف، هادی غفاری عضو مجمع نیروهای خط امام، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، محسن رهامی دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب نماینده تهران در مجلس و عیسی سحرخیز از مهمانان حاضر در این همایش بودند. در این کنگره از اقدام عارف در انتخابات 92 تقدیر به عمل آمد و محسن رهامی دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین گفت: این یک حرکت تحسین شده بود و توانست تجربه تلخ انتخابات ریاست جمهوری سال 84 را جبران کند. درادامه الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد و عضو حزب اعتماد ملی به پرونده بورسیه های غیر قانونی در دولت گذشته و ویژه خواری اشاره کرد.



همایش سراسری اصلاح طلبان
همایش سراسری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور در دی ماه 93 با حضور افراد و شخصیت های سیاسی اصلاح طلب در محل کانون توحید برگزار شد ومحمد رضاعارف با اشاره به انتخابات سال 94 گفت: این مجلس نمی ‌تواند مطالبات مردم را برآورده کند. وی راهبرد موفقیت اصلاح طلبان در صحنه سیاسی کشور را افزایش مشارکت مردم، ضرورت اصلاح ترکیب مجلس از لحاظ تخصص و حضور زنان در نهاد قانونگذاری و اجماع اصلاح طلبان را به عنوان سه اصل مهم بیان کرد و پیشنهاد ائتلاف با رقیب را برای داشتن مجلس کار آمد پیشنهاد داد.

همچنین وزیر کشور دولت اصلاحات در این مراسم اعلام کرد حاضریم زیر چتر قانون به فعالیت خود بپردازیم وروش حذف رقیب توسط جریان افراطی نتوانسته اصلاحات را حذف نماید و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری با حضور در جمع اصلاح طلبان گفت: ما ۲۹۰ کرسی مجلس را می خواهیم. ما مجلسی می خواهیم که در ان مانع نطق علی مطهری‌ها نشوند. همایش سراسری اصلاح طلبان کشور هادی خامنه ای نیز در سخنرانی خود تصریح کرد: اصلاح طلب کسی است که شجاعت و شهامت پیگری مسائل را دارد. بنابراین علی مطهری را یک اصلاح طلب می دانم. ولو اینکه شناسنامه اصلاح طلبی نداشته باشد. محسن رهامی نیز در این همایش گفت: دبیر شورای نگهبان از انتخابات آینده خبرگان احساس خطر می کند . صندوق ها که دست شماست... وقتی مردم طرفدار هستند دیگر چه می خواهید طبق گفته آقای هاشمی ما که ابزار دیگری نداریم. نه نیروی نظامی و نه قضایی و نه پول کلان... ما فقط رای مردم را داریم ما درست تر از رقبایمان عمل کردیم.

کنگره حزب اسلامی کار
در کنگره حزب اسلامی کار مرتضی الویری، شهردار اسبق تهران شهاب‌الدین طباطبایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت، انصاری عضو شورای شهر تهران، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌‌سالاری، حسین مرعشی، عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دوران اصلاحات، سیدمحمد غرضی و ابوالقاسم سرحدی‌زاده حضور داشتند ودر این همایش پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی قرائت شد.



موسوی لاری با بیان اینکه احزاب قاعدتا نمی‌توانند نسبت به شرایط جامعه بی‌توجه باشند،گفت: در مقطعی هشت ساله نهادهای برنامه‌ریزی از بین رفته و در آن زمان سوءاستفاده‌های کلان سه هزار میلیاردی، هفت هزار میلیاردی و دو هزار و هفتصد میلیون یورویی صورت گرفته است حداقل فایده طرح این مسائل این است که حامیان آن مفاسد با پررویی مطالبه‌گر نمی‌شوند و نمی‌گویند که هشت‌سال آینده برای ما است. برگزار‌کنندگان کنگره حزب اسلامی کار، از سال‌های کوشش ابوالقاسم سرحدی‌زاده به عنوان نخستین دبیرکل این حزبقدردانی کردند. در این مراسم حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار نیز طی سخنانی با انتقاد از فضای اقتصادی پدید آمده در دولت قبل گفت: باید علت به وجودآمدن اختلاس‌هایی مثل اختلاس آقای زنجانی مشخص شود.

سیزدهمین کنگره حزب مردم سالاری
سیزدهمین کنگره حزب مردم‌‌سالاری با حضور موسوی‌تبریزی، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان، رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، الیاس حضرتی عضو حزب اعتماد ملت برگزار شد. علی مطهری در این مراسم با انتقاد به دولت گفت: آزادی بیان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است و درباره اتحاد میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتقد بود که معتدل‌های اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی باید با هم متحد شوند و دیوار مصنوعی میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باید شکسته شود.



مطهری به وظایف هیئت نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: تکلیف این هیئت باید مشخص شود، چرا که بنده 4 سال عضو این هیئت بودم و نمایندگانی از حوزه علمیه، قوه مقننه، وزیر ارشاد و نماینده مدیران مسئول در آن حضور دارند که تصمیم کارشناسی می‌گیرند، اما از آن طرف دادستانی خودش اعلام جرم می‌کند، پس فلسفه این هیئت چیست؟بنابراین یا باید هیئت نظارت بر مطبوعات را تعطیل کنیم و وظایف آن را به دادستانی واگذار کنیم و یا نباید بدون مجوز این هیئت هیچ روزنامه‌ای تعطیل شود.

آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی دبیرکل تشکل مجمع محققین و مدرسین قم ، گفت:تحریم انتخابات هیچ‌وقت حرف ما نبوده و نخواهد بود، چرا که راه اصلاحات از راه انتخابات درست است.خیلی‌ها دوست دارند عده‌ای انتخابات را تحریم کنند , یکی از کارهای مهم احزاب «تشخیص» است. وی با اشاره به بحث مذاکرات ایران با 1+5، گفت: برخی درباره مذاکرات حرف‌های صهیونیست‌‌ها را اینجا شعار می‌دهند و دو طایفه به صورت یکسان ناراحت هستند که باید بدانیم چرا به این صورت است. موسوی‌لاری تصریح کرد: گرچه در عصر اصلاح‌طلبی، اصلاح‌طلبان سلایق و اختلاف برداشت دارند، اما باید مراقبت شود که این موضوعات به اختلاف مسیر و هدف منتهی نشود و اجماع اصلاح‌طلبان اصلی است که نباید احزاب اصلاح‌طلب آن را فراموش کنند: ممکن است دست‌هایی باشند که بخواهند در اصلاح‌طلبی دعوای حیدری نعمتی و اختلاف ایجاد کنند، اما این جلسات باید منادی اصلاح‌طلبی باشد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه تفکر احمدی‌نژاد مرده است افزود: همان موقعی که ما در مجلس فریاد می‌کشیدیم سردمداران جناح اصول‌گرا لطفا نام ده‌ها نماینده مجلسی که از امثال آقایان رحیمی و مرتضوی پول گرفتند را افشاء کنید، دیگر نیازی نبود که برخی از همان وامداران با کمال وقاحت بگویند ما از اول همه با امثال احمدی‌نژاد و آقایان مذکور فاصله داشتیم. وی گفت: مگر غیر از این بود که امثال بنده طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مالی معاون اول را به هیئت‌رئیسه مجلس هشتم دادم و اساسا اجازه طرح به آن داده نشد؟ مگر غیر از این است که طرح تحقیق و تفحص اینجانب از حساب ذخیره ارزی و عملکرد بانک مرکزی را علیرغم تصویب کمیسیون برنامه و بودجه در صحن علنی عقیم گذاشتند؟

محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری، با بیان اینکه لازمه جمهوریت گردش آزاد قدرت، حضور تمام عیار مردم و گردش آزاد اطلاعات است، گفت: حضور احزاب لازمه گردش آزاد قدرت و آزادی مطبوعات لازمه گردش آزاد اطلاعات به حساب می‌آید.

رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری،با اشاره به اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از آیت الله هاشمی خواستم به موضوع رد صلاحیت‌ها رسیدگی کند لذا اکثریت افرادی که در انتخابات ردصلاحیت شدند، با وجود مهر تائید 4 مرجع، توسط شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت رد می‌شوند که این کار غیر شرعی و غیر حقوقی است. اکثریت کسانی که رد صلاحیت شدند تنها با این جمله که «صلاحیت شما احراز نشد» رد می‌شوند، و یا اینکه می‌گویند برای ما ثابت نشده که شما آدم خوبی هستید که این حرف درست نیست و من این را غیرشرعی و غیرحقوقی می‌دانم.

عارف در این مراسم عملکرد دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کرد و وظیفه اصلاح‌طلبان را حمایت جدی از دولت برای انجام تعهدات خود به مردم و عملیاتی کردن شعارهای انتخاباتی و اجرای برنامه‌های پیشرفت است و لازمه این مهم همبستگی دانست. وی افزود: مهمترین وظیفه جبهه اصلاح‌طلبان تقویت احزاب است و نگاه حذف یا کاهش قدرت در مقوله اصلاح‌طلبی نمی‌گنجد و تشکل اصلاح‌طلبی تقویت همه احزاب است: نتیجه انتخابات 94 وضعیت انتخابات 96 را ترسیم می‌کند، بنابراین راهی جز همراهی و حرکت جبهه‌ای منسجم نداریم و باید به اجماع کامل فکر کنیم.

حزب اراده ملت ایران
این کنگره با شعار اراده ملت، حاکمیت ملت در تهران برگزار شد ودر آن محمدرضا عارف، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای سخنرانی کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین قدرت‌الله علیخانی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی مسئول واحد انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، محسن مهرعلیزاده و تعدادی از نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی و فعالین سیاسی اصلاح‌طلب از مهمانان این کنگره بودند. کنگره حزب اراده ملت ایران با قرائت پیام رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد.


عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان گفتیکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در مسیر فعالیت‌های حزبی و ائتلافی و تقویت اعضا به آن توجه شود بحث ماندگاری است چرا که امروز ماندگاری به عنوان یک اصل باید در نظر گرفته شود و پایبندی به اخلاق ایجاب می‌کند من و منیت‌ها را کنار بگذاریم. حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لاری هم در این کنگره گفت:نخبگان باید روی مسئله احزاب پافشاری کنند و اصل شکل‌گیری نظام حزبی را مدنظر داشته باشند. تکثر احزاب نشان از پذیرش سلایق گوناگون دارد و بر بازگشایی خانه احزاب تاکید کرد.

حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای ‌گفت: احزاب باید مواظب باشند که به خاطر داشتن امکانات و پول بیشتر خود را بیشتر از آنچه هستند نشان ندهند. در جبهه اصلاحات تشکل‌های پدرخوانده نداریم اما زبدگان و نخبگانی داریم که حق خود را محفوظ دارند و جامعه هم حق‌گذار آنها خواهد بود. فائزه هاشمی هم در هفتمین کنگره حزب اراده ملت ایران از احزاب درخواست کرد که به حضور زنان در عرصه سیاسی تاکید کرد گفت: اگر در مورد اعتدال، تدبیر و اخلاق حرف می‌زنیم باید به نقش زنان در سیاست و امور اجرایی توجه داشته باشیم٬ چرا که این مسئله بدیهی است اما متاسفانه این مسئله مغفول می‌ماند.

اعتدال و توسعه
همایش سراسری حزب اعتدال و توسعه با حضور محمد‌باقر نوبخت دبیرکل این حزب، محمود واعظی وزیر ارتباطات و عضو شورای مرکزی حزب، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و عضو شورای مرکزی حزب، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب و فاطمه هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و عضو شورای مرکزی این حزب برگزار شد. این همایش به عنوان همایش سراسری جوانان عضو و هواداران حزب اعتدال و توسعه و با شعار «اسلام رحمانی، ایران آرمانی و جوان اعتدالی» برگزار شده است.


اولین کنگره حزب ندای ایرانیان
نخستین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان که حضورش در سپهر سیاسی کشور و به خصوص در میان اصلاح طلبان با حواشی فراوانی همراه بود، در اسفند ماه سال 93 در «تالار آدینه» متعلق به مجتمع فرهنگی-آموزشی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور برگزار شد. در این کنگره دکتر صادق خرازی رئیس هیأت موسس، حسن یونسی عضو شورای مرکزی، شهاب طباطبایی عضو شورای مرکزی، محمد فراهانی دبیر کل موقت حزب ندای ایرانیان، فیض الله عرب سرخی عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب، سید عبدالواحد موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، شهربانو امانی شرکت کردند. در ابتدای این مراسم پیام سیدمحمد خاتمی و آیت الله هاشمی رفسنجانی به کنگره ندای ایرانیان قرائت شد. آینده احزاب در ایران هم با حضور، پرفسور مجتبی صدریا، دکتر احمد نقیب‌زاده، دکتر داودد فیرحی، دکتر نسرین مصفا و با مدیریت محمد صادق خرازی در این مراسم بررسی شد.



صادق خرازی در این کنگره گفت: ما ندایی‌ها و احزاب دیگر اصلاح‌طلب حرفمان یکی است. آزادی و دموکراسی را دو بال پرواز کشور می‌دانیم. اگر از اسب افتاده‌ایم از اصل که نیفتاده‌ایم و حتما برای گرفتن قدرت تلاش می‌کنیم. وی افزود: اگر موفق نشویم سرخورده نخواهیم شد و مجددا تلاش خواهیم کرد. به جامعه، قدرت مردم و نقش آن‌ها و پاسداری از ارزشهای دینی و ملی اعتقاد داریم.