به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۷۳۷۰۱

ایرانی‌تباران کاخ سفید از داماد كري تا...

گروه بین الملل: شماری از رسانه‌های آمریکایی با اشاره فعالیت یک ایرانی تبار در کاخ سفید وی را به لابی‌گری به سود حكومت ايران متهم کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آنا، به نقل از العربیه، کاخ سفید فهرستی از اسامی مقامات ارشد آمریکایی منتشر کرده است که در کنفرانس مطبوعاتی اوباما حاضر بودند. این افراد از جزئیات مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ اطلاع داشتند. از جمله این افراد نام یک آمریکایی ایرانی تبار به نام سحر نوروز‌زاده دیده می‌شود. نوروز‌زاده قبلا عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) بود و هم اکنون مسئول پرونده ایران در شورای امنیت ملی آمریکاست.

مخالفان حکومت ایران در آمریکا می‌گویند نایاک برای دفاع از منافع حکومت ایران در آمریکا فعالیت می‌کند. سایت «بریت بارت نیوز» نیز می‌گوید که نوروز‌زاده بار‌ها مقالاتی را با امضای خود در نایاک منتشر کرده است. رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند سحر نوروززاده که از اعضای تیم مشاوران امنیت ملی رئیس‌جمهوری ایالات متحده است، یک شب مانده به پایان مذاکرات هسته‌ای لوزان از جمله افرادی بوده است که در گفت‌و‌گو و مشورت ویدئویی باراک اوباما با جان کری و ارنست مونیز حاضر بوده است.

دیلی بیست و و واشنگتن پست در گزارش‌هایی به بررسی نقش نوروز‌زاده در مذاکرات پرداختند. رسانه‌های آمریکایی به تصویری از او در کنار سفره هفت سین آغاز سال نو در هتل محل مذاکرات هسته‌ای لوزان و در حال توضیح این سفره به جان کری وزیر امورخارجه آمریکا، اشاره کرده‌اند.

سحر نوروزاده در حال معرفی سفره نوروز برای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا


اما نوروز‌زاده کیست و چرا حضور او در حلقه مشاوران اوباما چالش برانگیز شده است.سحر نوروز‌زاده زن ایرانی‌الاصل متولد و ساکن آمریکاست که سال‌ها در ایالت کنتیک این کشور زندگی کرده است. او دارای مدرک تحصیلی در رشته‌های اقتصاد بین‌الملل و مطالعات خاورمیانه از دانشگاه‌های جرج واشنگتن و مریلند است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نوروز‌زاده در سال ۲۰۱۴ به جمع مشاوران امنیت ملی آمریکا اضافه شده است، اما پیش از آن یعنی حدود سال ۲۰۰۹ عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) بوده است. گروهی که به عنوان «لابی» ایران در آمریکا مشهور شده‌اند اما خود آنها این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند به دنبال بهبود روابط ایران و آمریکا هستند. مدیریت این شورا را تریتا پارسی بر عهده دارد. فردی که بار‌ها و بار‌ها خواستار گفت‌و‌گو بین ایران و آمریکا شده است و با تحریم‌های ایران مخالفت کرده است.

نایاک عموما در بحث‌ها و جوسازی‌های لابی صهیونیستی در آمریکا جانب ایران را گرفته است. جان لیمبرت، دیپلمات سابق آمریکا و یکی از گروگان‌های سفارت ایالات متحده در تهران از اعضای مشاوره نایاک به شمار می‌آید. لیمبرت از حامیان مذاکره با ایران، حل پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌هاست. احمد صدری، روشنفکر دینی و یکی از چهره‌های فکری نزدیک به اصلاح‌طلبان ایران نیز از اعضای هیات مشاوره نایاک است.

نایاک در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد. جلوگیری از وقوع جنگ، برداشتن تحریم‌ها، پشتیبانی و حمایت حقوق بشری، مقاومت برای رفع تبعیض علیه ایرانیان در آمریکا از جمله اهداف ذکرشده این گروه است. عضویت سحر نوروز‌زاده در نایاک عاملی است که باعث شده است برخی رسانه‌های آمریکایی و عربی از نفوذ لابی ایران در شورای امنیت ملی آمریکا سخن بگویند. علاوه بر این، منشی اوباما نیز یک آمریکایی ایرانی‌تبار است. فریال گواشیری منشی ایرانی - آمریکایی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز از دیگر ایرانی تباران فعال در کاخ سفید است.



فریال گواشیری منشی ایرانی - آمریکایی اوباما (نفر اول از سمت راست) در حال یادداشت‌برداری





هدیه کریسمس منشی ایرانی - آمریکایی اوباما

رسانه‌های عربی درباره چگونگی پیشرفت نوروز‌زاده در ساختار سیاسی آمریکا ادعاهایی مبنی بر نقش داماد ایرانی جان کری مطرح کرده‌اند. برپایه این گزارش، نوروز‌زاده در سال ۲۰۰۵ به عنوان تحلیلگر وزارت دفاع آمریکا فعالیت می‌کرد. وی پس از این توانست در سال ۲۰۱۴ راهی کاخ سفید و به طور مشخص شورای امنیت ملی شود.

شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایک) به عنوان سازمان غیرانتفاعی ثبت شده و هدف آن حفظ حقوق سیاسی آمریکایی‌هایی ایرانی‌تبار در چارچوب قوانین آمریکا است. نوروززاده در سال ۲۰۱۴ به عضویت شورای امنیت ملی کاخ سفید پیوست و از او به عنوان مشاور اوباما در امور ایران یاد می‌شود. او به سه زبان فارسی، عربی و انگلیس تسلط کامل و با زبان اسپانیولی هم آشنایی دارد.

قبل از این هم به هنگام انتخاب جان کری به عنوان وزیر خارجه آمریکا موضوع نسبت فامیلی سببی او با یک آمریکایی ایرانی‌الاصل در رسانه‌های این کشور مطرح شد. وانسا کری دختر جان کری با پزشک ایرانی به نام بهروز والاناهید ازدواج کرده است. برخی خبرهای تایید نشده هم می‌گویند که این دختر جان کری و همسر ایرانی‌اش قبل از ازدواج در سال ۲۰۰۹ به ایران هم سفر کرده بودند. برخی تندرو‌ها در آمریکا نیز ابراز نگرانی کرده بودند داشتن داماد ایرانی برای وزیر امور خارجه آمریکا ممکن است بر موضع جان کری نسبت به تهران تاثیر عاطفی داشته باشد.

بهروز والاناهید و همسرش وانسا دختر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا