به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۸ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۷۳۷۹۴
جنگ سوریه فرسایشی است

نصرالله: توافق هسته‌ای ایران گامی بزرگ است

گروه بین الملل: دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی زنده با تلویزیون سوریه اعلام کرد، هدف اصلی جنگ علیه سوریه سرنگونی دولت دمشق بود.
نصرالله: توافق هسته‌ای ایران گامی بزرگ است
سید حسن نصرالله در ابتدا نزاع موجود در منطقه و زمینه‌ها و اهداف آن را کاملا سیاسی و غیر مذهبی توصیف کرد.دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به روابط نزدیک کشورهای عربی با رژیم شاهنشاهی ایران، تاکید کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ یک از حکام عرب، شاه ایران و حکومت ایران را به خاطر شیعه بودن مورد انتقاد قرار نمی‌داد و بر عکس، رابطه خوبی هم با رژیم شاه داشتند اما پس از انقلاب در حالی که ایران از هم‌پیمانی با اسرائیل خارج شد و روابطش را با رژیم صهیونیستی قطع کرد، زبان به انتقاد از ایران گشودند.

رهبر حزب‌الله لبنان به مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن نیز اشاره کرد و گفت، توافق چارچوب هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی از احتمال بروز جنگ منطقه‌ای می‌کاهد. شکی نیست که توافق هسته‌ای ایران برای منطقه توافقی بزرگ و مهم خواهد بود. از سوی دیگر وی در پاسخ به این سوال که برخی ایران را به اشغال سوریه متهم می‌کنند، گفت: اولین کسی که گفت سوریه از سوی ایران اشغال شده است، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان است.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: مشکل افرادی مانند سعود الفیصل و مقامات عربستان این است که اهمیت و ارزشی برای حاکمان و مردم دیگر کشورها قائل نیستند. به خواسته و اراده مردم توجهی ندارند. با مردم مانند افراد مزدور رفتار می کنند. مردم نزد سعودی ها یا چوپانند یا مزدور. مشکل نظام سعودی در عقل دولتمردان آن است. سوریه کشور مستقلی است. دولت دارد. ارتش دارد. رهبر دارد. ملت دارد. چه کسی این‌ها را اشغال کرده است؟

وی افزود: ایران و حزب الله از سوریه حمایت می کنند ولی تصمیمی که در داخل و در سیاست خارجی سوریه اتخاذ می شود تنها از سوی مقامات و رهبران این کشور بدون دخالت خارجی صورت می گیرد. من اطلاع دارم که رهبران و مقامات ایران همواره اصرار دارند به این که به تصمیمات مقامات سوری احترام گذاشته شود و هر تصمیمی که در سوریه باید گرفته شود از سوی رهبران و مقامات این کشور باشد. این حقیقتی است که نیازی به توضیح ندارد. دبیرکل حزب‌الله در ادامه به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت که ورود در جنگ سوریه گزینه و انتخاب ما بود و ما این موضوع را به صورت واضح و مشخص اعلام کرده و علل آن را نیز توضیح دادیم.‬‎

وی افزود: گزینه اعلام شده ما، مشارکت در جنگ علیه تروریست ها در سوریه بود. این گزینه ما بود و آن را اعلام کردیم و ترسی از اعلام آن هم نداشته‌ایم.‬ ما از روز اول گفتیم که خسارت سوریه خسارت لبنان و فلسطین و مساله فلسطین است و به شدت بر سرنوشت مناقشه اعراب و اسرائیل تاثیر می گذارد و این به ما و همه ملت‌های منطقه مربوط می شود. ما از ابتدا گفتیم که برای دفاع از سوریه و دفاع از خودمان وارد جنگ می شویم. برای دفاع از مقاومت، لبنان، فلسطین، مسأله فلسطین و حتی می خواهم بگویم که جنگ در سوریه در دفاع از اردن و عراق و ملت‌های منطقه است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به فرسایشی بودن جنگ سوریه، گفت: به علت آنچه که در سوریه و عراق رخ داده، ترس فرسایش وجود دارد. ما از روز اول خواستیم لبنان را بی‌طرف قرار دهیم. کسی که لبنان را بی‌طرف‌ قرار داد ما بودیم، نه سیاست دیگران. ما با شعله‌ور نکردن آتش جنگ در لبنان کشورمان را از درگیری دور نگه داشتیم و این در حالی بود که برخی در لبنان شریک تروریست‌ها در سوریه بودند. اما به خاطر معیارهای اخلاقی، دینی، انسانی و ملی نخواستیم دایره درگیری ها گسترش یابد. اما در مجموع، گروههای مقاومت، سوریه، عراق و کشورهای دیگری که در برابر تروریسم ایستاده‌اند، چاره دیگری ندارند. چاره‌ای جز جنگ نیست حتی اگر باعث فرسایش ما شود.

وی ادامه داد: سرنوشت کسانی که تسلیم شدند چه بوده است؟ آیا کرامت و شرافت آنها حفظ شد؟ آیا کسانی که تسلیم شدند، مساجدشان باقی است؟ کلیساهایشان و شعائر دینی شان پابر جاست؟ آیا خون و آبرو و ناموس آنها در امان ماند؟ در عراق در برخی نقاط، مردم تسلیم شدند، آیا در آن اماکن صدها تن از تسلیم‌شدگان سر بریده نشدند؟ آنها تسلیم شدند به امید آن که به آنها رحم شود، اما سر بریده شدند. بنابر این ما در برابر دشمنی قرار داریم که در دلش رحم و در عقلش معرفت و درایت وجود ندارد. چاره‌ای نداریم جز این که با این تروریسم که توسط برخی آورده شده و علیه همان ها وارد عمل شده بجنگیم. ملت‌هایی که حق حیات دارند آماده اند که در راه زندگی و آرامش خود قربانی بدهند و جانفشانی کنند ولی ترسوها و فراری‌ها و بخیل‌ها مستحق زندگی نیستند.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: ما از هم‌پیمانان خود در لبنان نخواستیم که از ما در دخالت در سوریه دفاع کنند و از آنها نیز انتقاد نکردیم و گفتیم که هر طور می خواهید موضع‌گیری کنید‬‎. دبیرکل حزب‌الله گفت: روشن بود که سوریه در برابر یک جنگ سخت و طولانی قرار دارد.‬‎ می دانستیم از ابتدا که جنگ کوتاه نیست؛ جنگ تمام عیار است. هدف از جنگ ضد سوریه سرنگونی دولت سوریه بود. تا زمانی که حکومت و نظام سوریه برقرار هستند و موضع عزتمند و مقاوم سوریه موجود است این جنگ به هدف اصلی خود دست نیافته است. آنها می خواستند بر سوریه تسلط پیدا کنند و تصمیماتش را به نفع خود تغییر دهند و آن را به محور و موضع دیگری ببرند.

وی تصریح کرد: در همه سطوح این گونه برخورد می‌شد که سوریه در دو یا سه ماه سقوط خواهد کرد. حجم توطئه علیه سوریه و جنگ علیه سوریه از ابتدا بسیار زیاد بود و بزرگ. ما وارد جنگی نشدیم که یک یا دو سال یا چند ماه طول بکشد و از اول می دانستیم که این جنگ طولانی است.‬‎ سید حسن نصرالله سپس با اشاره به ترور رفیق حریری در سال 2005 و تاثیر آن بر روند وقایع منطقه گفت: کسانی که حریری را ترور کردند، تمام سناریو را از پیش تعیین و آماده کرده بودند.

به گزارش العالم، وی تاکید کرد: تا زمانی که دولت و نظام سیاسی در سوریه وجود دارد و برموضع مقاوم خود پافشاری می کند، جنگ بر ضد سوریه با شکست مواجه خواهد بود. ائتلافی که این جنگ را پشتیبانی می کرد یعنی ترکیه، عربستان، قطر، آمریکا و دیگر کشورها در روزی که جنگ آغاز شد به دنبال این نبودند که بخشی از زمین برخی از استانها و شهرها را تصرف کنند. هدف سیطره بر سوریه و سرنگونی حکومت بود؛ همان‌گونه که در عراق انجام دادند.

به گفته سید حسن نصرالله، منافع مشترک برخی کشورهای عربی خلیج فارس و آمریکا چنین ایجاب می کند که ارتش عربی قوی در منطقه وجود نداشته باشد. دبیرکل حزب الله ادامه داد: پایداری و شجاعت رئیس‌جمهور سوریه و ارتش عربی سوریه و پایگاه مردمی گسترده آنان، جنگ بر ضد سوریه را ناکام گذاشت. از جمله نعمات خدا این بود که در زمان آغاز این توطئه، چنین رئیس جمهوری بر سوریه حکومت می کرد.

وی افزود: نبرد در سوریه دفاع از منطقه است و تصور کنید اگر دولت سوریه سرنگون شود و القاعده بر سوریه حاکم شود، سرنوشت عراق و لبنان چه می شود؟‬‎ موضوع سوریه بزرگ‌تر از مسأله یک فرد یا نظام است. مسأله بزرگ‌تر از این حرف‌هاست.‬‎ سید حسن نصرالله در ادامه به تشریح توان حزب الله لبنان پرداخت و گفت: ما هر جا که نیاز باشد و در حد توان خود حضور می یابیم.‬‎ ما به نیروهای سوریه کمک می‌کنیم و تصمیم‌گیری در سطح سیاسی و نظامی کاملا به دست مسئولان سوریه است و هر جا که کمک بخواهند، ما کمک می‌کنیم.‬

وی سپس با اشاره به این که خسارات و تلفات حزب الله در جنگ، کمتر از آن چیزی است که در برخی رسانه‌های مخالف اعلام می شود، گفت: اعداد و ارقام اعلام شده حقیقی نیست و در واقع آرزوی دشمنان است که بر زبان می آورند. از سوی دیگر، وی تاکید کرد که جنگ‌های حزب الله لبنان نه با یهودیان بلکه با صهیونیست‌هایی است که فلسطین را اشغال کرده و فلسطینیان را از سرزمین خود کوچانده‌اند. 

سید حسن نصرالله تصریح کرد: مشکل ما با صهیونیست‌ها است نه با یهودیان زیرا صهیونیست‌ها فلسطینیان را قتل عام کرده و آن‌ها را از سرزمین خود کوچانده‌اند و وحشیانه‌ترین جنایت ها را علیه ملت های اسلامی و عربی مرتکب شده‌اند. نصرالله اظهار داشت که در صورت هرگونه تعدی اسرائیل به مقاومت اسلامی در لبنان، تمامی گزینه‌ها برای پاسخ گویی به تجاوزات دشمن روی میز خواهد بود.
مرجع : ایسنا