به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۷۳۸۴۸
رییس صلیب سرخ جهانی:

عدن هم به «شهر ارواح» تبدیل شده است

گروه بين‌الملل: رییس صلیب سرخ جهانی می‌گوید بحران داخلی یمن، عدن را به شهر ارواح تبدیل کرده است.
عدن هم به «شهر ارواح» تبدیل شده است
رابرت گوسن به بی‌بی‌سی گفت: "ما شاهد اجساد زیادی هستیم که به بیمارستان شهر آورده می‌شوند یا افرادی که در بیمارستان می‌میرند." عدن از دو هفته پیش در محاصره شورشیان حوثی‌ است و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان مواضع شیعیان حوثی را بمباران می‌کند. مخالفان این ائتلاف می‌گویند بمباران‌های هوایی باعث کشته شدن شهروندانی شده که در میان آتش گروه‌های درگیر گرفتار شده‌اند. حوثی‌ها که شیعه زیدی هستند، از حمایت طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهور سابق كه در بهار عربي سرنگون شد، برخوردارند.

بنا بر گزارش‌ها در حالیکه درگیری گروه‌های رقیب در خیابان‌ها در جریان است مردم از ترس در گوشه‌ای از خانه‌ها در کنار هم پناه گرفته‌اند. در برخی مناطق شبکه آب رسانی مختل شده و این مشکل بویژه در بخش جنوبی عدن شدیدتر است. گوسن همچنین گفت: "شهر پر از افراد مسلح از گروه‌های مختلف است که با هم می‌جنگند. عدن شهر بزرگی است اما هیچ چیز در آن درست کار نمی‌کند" و در عمل عدن به زباله‌دان و ویرانه تبدیل شده است.

او هشدار داد که شهر نیاز مبرم و فوری به کمک‌های پزشکی دارد: "بیمارستان شهر نه امکانات مناسب دارد نه پرسنل مناسب." در چند ماه گذشته درگیری بین شیعیان حوثی، شاخه القاعده در شبه جزیره عربستان، طرفداران عبدربه منصور هادی رییس جمهور این کشور که به عربستان سعودی گریخته، نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) و طرفداران علی عبدالله صالح رییس‌جمهور سابق و قبایل محلی یمن را درگیر جنگ داخلی خونینی کرده است اما درگیری اصلی بین شیعیان حوثی و طرفداران رییس جمهور فراری عبدربه منصور هادی است.

رییس جمهور یمن دو هفته با پیشروی شورشیان حوثی به سمت عدن از این یمن فرار کرد. به گفته سازمان بهداشت جهانی از زمان شروع بحران بیش از ۵۵۰ نفر کشته و ۱۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) هم گزارش کرده که ۷۴ نفر از کشته شدگان کودک هستند. ائتلاف نیروهای تحت رهبری عربستان به صلیب سرخ این امکان را داده که هواپیماهای حامل افراد و محموله‌های امدادی فرود بیایند اما دیروز یک هواپیمای مسافری امدادرسان به دلیل نامناسب بودن وضعیت امنیتی نتوانست فرودگاه شهر را ترک کند.

صلیب سرخ جهانی خواستار آتش بس ۲۴ ساعته شده و روسیه هم از شورای امنیت سازمان ملل خواسته تا از "وقفه انسان‌دوستانه" حملات هوایی حمایت کند. یونیسف هم اعلام کرده بیش از صد هزار نفر از جمعیت تقریبا ۷۵۰ هزار نفری عدن مجبور به ترک خانه های خود شده‌اند و بیمارستا‌ن‌ها با کمبود امکانات و سیل بیماران و زخمی‌ها مواجه هستند.