به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۴
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۷۳۸۴۹

حکمتیار: آماده اعزام نیرو به یمن هستیم

گروه بين الملل: حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار اعلام کرده که آماده است صدها نفر از اعضای گروهش را برای حمایت از عربستان سعودی به یمن بفرستد.
حكمتيار
حكمتيار
شبه‌نظامیان تحت فرمان گلبدین حکمتیار از آغاز حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان با این نیروها و نیروهای دولت افغانستان در جنگ هستند. حمایت این گروه از عربستان سعودی در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر حکومت افغانستان نیز اعلام کرد در ارتباط با جنگ جاری در یمن، از عربستان سعودی حمایت می‌کند. هارون زرغون، سخنگوی این حزب گفته آنها این تصمیم را به این خاطر گرفته اند که "ایران در افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و یمن به هدایت آمریکا و روسیه خشونت های فرقه‌ای را دامن می‌زند."

بعد از اینکه شبه نظامیان حوثی قسمت‌های زیاد یمن را در تصرف خود در آوردند، عربستان سعودی ائتلاف چند کشور را ایجاد کرده و به شبه‌نظامیان حوثی در خاک یمن حمله کرد. روز گذشته حزب اسلامی با نشر یک خبرنامه اعلام کرد که حاضر است به حمایت از عربستان سعودی در این جنگ، صدها نفر از اعضای خود را به یمن بفرستد. زرغون گفت که آنها اکنون آمادگی خود را اعلام کردند و حاضرند از هر راه ممکن آن را عملی سازند.

گلبدین حکمتیار نامش در فهرست جهانی تروریسم وزارت خارجه آمریکا قرار دارد و گمان می‌رود که در مناطق قبایلی پاکستان مخفی باشد. جنگجویان او بیشتر در مناطق شرقی و شمال شرقی افغانستان فعال هستند. جنگجویان وابسته به این حزب در جنگ‌های میان گروهی در اوایل دهه هفتاد خورشیدی هم نقش عمده داشتند. در حال حاضر چند شاخه حزب اسلامی با دست کشیدن از فعالیت‌های مسلحانه، رسما به دولت افغانستان پیوسته اند. همچنین در گذشته نمایندگانی از سوی حزب اسلامی برای گفت‌وگو به کابل سفر کرده اند.

بحران کنونی یمن از ماه سپتامبر و زمانی آغاز شد که شبه‌نظامیان حوثی، که خود را گروه انصارالله می‌نامند، با تصرف صنعا، پایتخت، عملا قدرت را در دست گرفتند و عملا اختیارات عبد ربه منصور هادی را از او سلب کردند. هادی در اوایل سال ٢٠١٢ میلادی و پس از کناره‌گیری علی عبدالله صالح از سمت ریاست جمهوری به مقام ریاست جمهوری یمن انتخاب شد.

بعد از افزایش درگیری، هادی به عدن در جنوب این کشور گریخت. در روزهای اخیر بین نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق که با حوثی‌ها متحد شده، و واحدهای ارتشی وفادار به منصور هادی درگیری‌های سنگین روی داده است. بعد از اینکه شبه‌نظامیان حوثی برای تصرف عدن رهسپار این بخش از یمن شدند، عربستان سعودی عملیات هوایی را آغاز کرد.

چند روز قبل نیز ملک سلمان، پادشاه عربستان گفت که حملات علیه حوثی ها را تا خنثی شدن "کودتا" در یمن ادامه خواهد داد. ایران حمله هوایی عربستان به یمن را محکوم کرده است. عربستان نیز توانسته جبهه‌ای متشکل از کشورهای عربی منطقه برای حمله به یمن سامان دهد، اما نظر اغلب کارشناسان این است که آنچه که در یمن در جریان است عمدتا مسابقه قدرت بین ایران و عربستان، به نمایندگی از دو دنیای تشیع و تسنن، برای تفوق (هژمونی) در منطقه خاورمیانه است.
مرجع : بي بي سي