کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خوزستان به گردوخاک تابستانی می‌اندیشد

ایسنا , 19 فروردين 1394 ساعت 15:18

گروه جامعه: مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: تلاش​ها برای کنترل گردوخاک در کشور در حال انجام است ولی کنترل آن در خارج کشور از توانایی‌های ما خارج است.


کورش بهادری گفت: مکانیزم صعود گردوغبار تابع چندین پارامتر است که یکی از این پارامترها، خشکسالی و خشک شدن عرصه‌هاست که اگر رطوبت کافی در خاک باشد، قطعا گردوخاک با کندی پیش​روی می​کند. وی ادامه داد: از آنجا که از نیمه اردیبهشت دیگر بارشی نداریم و فصل، بی​بارش است و رطوبت خاصی وجود ندارد، عرصه‌ها می​توانند منشا گرد و خاک باشند. بحث دوم در تشکیل گرد و خاک، عرصه​های موجود در کشورهای همجوار است. 20 تا 30 درصد کانون​های گرد و خاک، داخلی و قسمت اعظم آن با منشاء خارجی است. در منطقه ما، کشورهایی مانند عراق، عربستان، سوریه و اردن از جمله کانون​های خارجی گرد و خاک هستند. این شرایط به ویژه از سمت کشور عراق که بادهای غربی هم از آن جهت می​زند، استان خوزستان را بیشتر درگیر پدیده گرد و خاک می​کند. همچنین استان​هایی مانند نینوا و الانبار در عراق که تحت حاکمیت دولت مرکزی نیستند، می​توانند منشا گرد و خاک خارجی برای کشورمان باشند.

بهادری تصریح کرد: این شرایط اجتناب‌ناپذیر است و نه تنها کشورمان بلکه کشورهای دیگر هم با این پدیده درگیر هستند. در دو هفته اخیر مشاهده شد که گرد و خاک، عربستان را به تعطیلی کشاند و در مدت 2 ساعت میزان دید به شدت کاهش یافت، در کشور کویت هم این پدیده حاکم بود.وی اظهار کرد: راهکارهایی مانند مالچ​پاشی، شیوه‌ای برای کنترل منابع داخلی گرد و خاک به صورت کوتاه​مدت است. با استفاده از پوشاندن عرصه​ها از طریق مالچ​پاشی یا ایجاد کمربند سبز، تنها می​توان کانون​های داخلی را کنترل کرد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به بارش​های بسیار خوبی که در ابتدای امسال در استان صورت گرفت، گفت: در کنار این بارش​ها، سازمان آب و برق خوزستان حق​آبه تالاب​ها را تا حدودی تامین کرد و موجب شد تالاب​ها حیات خود را تقریبا باز یابند که این امر در کاهش گرد و خاک موثر است. با سیاست​های استان و پیگیری​های استاندار خوزستان، مقرر شد با وجود مشکلات کم​آبی، حق​آبه تالاب​های شادگان و هوالعظیم تامین شود.

وی بیان کرد: تلاش​ها برای کنترل این پدیده در کشور در حال انجام است ولی کنترل آن در خارج از کشور از توانایی‌های ما خارج است اما سعی می​کنیم وقوع احتمالی این پدیده را به موقع، پیش​بینی و اطلاع​رسانی کنیم و با وجود آمادگی دستگاه​های دیگر مانند محیط زیست، هلال احمر و سایر دستگاه​های خدماتی و امدادی مشکلات کمتری در این زمینه داشته باشیم.


کد مطلب: 73929

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/73929/خوزستان-گردوخاک-تابستانی-می-اندیشد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir