به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۰ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۷۳۹۷۶
مردم در انتظار بهبود زندگی اجتماعی خود هستند

چرا جامعه از تفاهم سوئیس شاد شد؟

لبخند مهمان ناخوانده ای بود که خیلی کم پیش می‌آمد به صورت عمومی بر صورت مردم ایران نقش ببندد. شادی مردم بعد از انتخبات 92 نوید بخش اتفاقات خوب بود.همزمان شدن پیروزی انتخاباتی با صعود تیم ملی به جام جهانی بر دامنه این شادی و خوش یمنی افزود.
چرا جامعه از تفاهم سوئیس شاد شد؟
گروه جامعه-رسانه ها: روزنامه ابتکار نوشت: «امید» همان گونه که رییس جمهور عزیز وعده داده بود از همان روزهای اول مهمان خانه های مردم شد. موفقیت ها و دستاورد های دولت که روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می‌شد باعث شد این امید فزونی بیش تری بگیرد. گام های «اعتدالی» دولت تدبیر و امید مردم ایران را به آینده امیدوار کرد. و این روز ها بیانیه سوئیس و صلح با 1+5 شادی را بیش از هر زمانی مهمان خانه های مردم کرده است. این شوق ایجاد شده در نگاه مردم با خود انتظارات و توقعاتی هم به همراه دارد. انتظاراتی که دولت تدبیر و امید به خوبی توانسته از پس بسیاری از آن ها برآید.

بالا رفتن بهداشت روان
این روزها حتی صحبت ها و تحلیل های درون تاکسی مردم هم جان دیگری گرفته است. آن ها به شرایط نگاه امیدوارانه تری دارند. حتی منتقدان هم نمی‌توانند به سادگی از کنار این امید و شادمانی بگذرند. مردم منتظر هستند تا با امضا توافق نهایی در ماه های بعد تغییرات بیش تری در کشور صورت گیرد. هر چند که تا همین جا هم ارتباط با دنیای بیرون و وجهه ای که کشور در روابط خود با سایر کشور ها به دست آورده است رضایت مردم را در پی داشته است. مریم دختر بیست و دو ساله ای که دانشجوی رشته حقوق است از تاثیر بیانیه بر افزایش رضایت درونی در افراد جامعه و تاثیری که بر زندگی اجتماعی افراد دارد برای ما سخن می‌گوید: «این مذاکرات و بیانیه بعد از آن، باعث شده است که بهداشت روان افراد جامعه بالاتر برود. وقتی جامعه در شرایط انزوا و تحریم قرار داشت در مردم نوعی ناامیدی و ترس شکل گرفته بود.

انسان موجودی اجتماعی است. این جمله معنایی وسیع تر از ارتباط با سایر افراد جامعه را دارد و شامل ارتباط یک کشور با سایر کشور ها هم می‌شود. ارتباط دوباره با دنیا و مذاکره با ابرقدرت های جهانی باعث شد که رضایت مردم از زندگی اجتماعی و سیاسی شان بالا برود که این خود باعث می‌شود رضایت از زندگی افراد جامعه بیش تر شود. این رضایت از زندگی باعث می‌شود بهداشت روان افراد بالا برود. توسعه بهداشت روان اهمیتی بیش تر از توسعه اقتصادی و سیاسی جامعه دارد. وقتی بهداشت روان پایین باشد بر روابط خانوادگی و کاری افراد هم تاثیر می‌گذارد و باعث گسست در آن ها می‌شود.»

همدلی و همزبانی دولت و ملت
بیانیه سوئیس بیش از هر چیزی تاثیر خود را بر روحیه افراد جامعه گذاشته است. افراد به آینده زندگی در جامعه امیدوار هستند. همین باعث می‌شود که در زندگی فردی خود با برنامه تر و مسئولانه تر عمل کنند. حذف شدن تدریجی لغات «تحریم» و «جنگ» از دایره اخبار و جایگزنی آن ها با لغات مثبت باعث شده که از تنش و ترسی که در افراد جامعه نسبت به آینده وجود داشت کاسته شود. ارتباط با دسایر کشورها و حضور در صحنه های جهانی باعث می‌شود در افراد غرور ملی شکل بگیرد. همه این پیامدهای مثبت به نزدیکی بیشتر ملت و دولت می‌انجامد. در چنین شرایطی است که توصیه حکیمانه رهبر انقلاب محقق می‌شود. دولت و ملت به همدلی و همزبانی می‌رسند.

رفع مشکلات زندگی جوانان
بررسی مشکلات جوانان و آسیب هایی که آن ها در زندگی فردی و اجتماعی خود با آن مواجه هستند همواره صدر اخبار را به خود اختصاص می‌دهد. این مشکلات در همه جا و در همه زمان ها وجود داشته و دارند. ولی در بعضی شرایط این مشکلات صورت فزون تری پیدا می‌کنند و از کنترل خارج می‌شوند. صلح با دنیا و امضا نهایی توافق نامه و تاثیری که بر اقتصاد جامعه می‌گذارد باعث می‌شود در آینده نه چندان دور بسیاری از مشکلات زندگی جوانان حل شود. علی بیست و شش ساله در مصاحبه با خبرنگار روزنامه ابتکار گفت: «چهار ماه بعد که توافق نامه امضا شود. تحریم ها برداشته می‌شود و پول های ایران در بانک های جهانی از حالت بلوکه در می‌آیند. قیمت نفت بالا می‌رود و قیمت دلار پایین می‌آید. وضعیت اقتصاد کشور بهتر می‌شود. سرمایه دارهای خارجی وارد کشور می‌شوند. صنعت کشور پیشرفت می‌کند. پیشرفت صنعت و ایجاد کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی باعث افزایش اشتغال در جامعه می‌شود. با افزایش اشتغال در جامعه بسیار از مشکلات اجتماعی و روانی جوانان حل می‌شوند. از بیماری های روانی مانند افسردگی که در اثر بیکاری ایجاد می‌شدند کاسته می‌شود. آمار ازدواج بالا می‌رود. و افراد انگیزه بیش تری در تمامی حوزه های اجتماعی مانند کار، تحصیل و تشکیل خانواده پیدا خواهند کرد».

حمایت همراه با مسئولیت
نتیجه بیانیه و امضا نهایی توافق نامه زندگی در بهبود تمام حوزه های زندگی اجتماعی افراد مفید است. از لابلای سخنان مردم هم می‌توان همین انتظار برای تغییرات مثبت در زندگی اجتماعی را یافت. آن ها منتظر تغییــرات ملموس و بسیار در حوزه های آموزش، بهداشت، جـــوانان، زنان، اشتغال و سایر حوزه های اجتماعی هستند. آن ها از دولت انتظار دارند که مانند همیشه به وعده های خود عمل کند و بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه را در مدت زمانی بسیار کمتر از آنچه انتظار می‌رفت حل نمایند. مردم از این بیانیه حمایت کردند. استقبال آن ها از وزیر امور خارجه بعد از بازگشت به تهران به خوبی این حمایت را نشان می‌داد. این حمایت و پشتیبانی از دولت، تصمیمات و اقدامات آن همراه خود مسئولیت ها و وظایف مهمی را برای دولت ایجاد می‌کند. مردم در انتظار هستند که در زندگی اجتماعی آنها بهبود ها به زودی حاصل شوند.

کاسته شدن از آسیب های اجتماعی
مشکلات سیاسی و اقتصادی که جامعه در سال های اخیر با آن مواجه بود باعث به وجود و رشد آمدن آسیب های اجتماعی فراوانی در سطح جامعه شد. جامعه مانند یک ارگان زنده است و نقص در یکی از اعضای آن باعث ایجاد مشکل در سایر اعضا می‌شود. در جامعه ما که اقتصاد و سیاست به شدت تحت فشار قرار داشتند پیامدهای این فشار گریبان زندگی اجتماع افراد را گرفت. آسیب های اجتماعی روز به روز بیش تر می‌شدند. فقر، تورم، گرانی و... به گسترش آسیب هایی مانند طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، زورگیری، خودکشی و سرقت و... انجامید. مینا بیست و هشت ساله در مصاحبه با خبرنگار روزنامه ابتکار می‌گوید: «زندگی اجتماعی تحت تاثیر اقتصاد است. در صورتی که مدیریت اقتصادی درستی داشته باشیم زندگی اجتماعی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تاثیر مثبتی را احساس می‌کنیم. رفع تحریم ها و ورود پول به اقتصاد کشور باعث می‌شود که از مشکلات اقتصادی کاسته شود. وقتی مشکلات اقتصادی افراد جامعه کم شود وضع زندگی آن ها بهتر می‌شود. بهبود اقتصاد و ایجاد اشتغال باعث می‌شود از بسیاری مشکلات اجتماعی مانند طلاق کاسته شود. یکی از عوامل اصلی که به افزایش آمار طلاق در جامعه می‌انجامد مشکل اقتصادی است.»