به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۰ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۷۳۹۸۹

فاجعه انسانی کودکان یمن را تهدید می​کند

گروه بین الملل: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف) گزارش داد که کودکان یمنی در جنگ کنونی در این کشور در معرض تهدیدها و خطرات بسیاری قرار دارند.
فاجعه انسانی کودکان یمن را تهدید می​کند
استفان دوژاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به نقل از یونیسف گفت: در حمله هوایی اخیر به مدرسه الرشیدی یمن، دو کودک کشته و دو کودک زخمی شدند.
استفان دوژاریک افزود: چنین اتفاقاتی، لزوم دست یافتن به توافقی صلح آمیز میان طرفین درگیری و بکار گیری همه توان جامعه جهانی برای کمک به بی گناهان و غیرنظامیان و احترام طرفین به قوانین بین المللی را بیش از پیش برجسته می کند. وی به نقل از کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل در یمن گفت: تاکنون 37 ساختمان در صنعا، الدالی و عدن تخریب شده است که این رقم شامل پنج باب بیمارستان و یک مدرسه می شود.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره موضع دبیرکل سازمان ملل در قبال تجاوز عربستان به یمن گفت: هدف و تمرکز ما یافتن راه حلی سیاسی و خاتمه جنگ و درگیری برای ارائه کمک های انسانی و بهداشتی است. دوژاریک فراهم شدن شرایط برای امدادگران و در ادامه آن در کنار شروع مجدد مذاکرات سیاسی میان طرفین درگیری در یمن را نیز بسیار مهم خواند.

وی درباره موضع سازمان ملل از احتمال تاثیرات حضور ناوهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب های یمن و نیز کمکهای تسلیحاتی آمریکا به عربستان سعودی و متحدانش برای جنگ در یمن گفت: موضع دبیرکل سازمان ملل تمرکز بر فرونشاندن آتش درگیری ها و یافتن راه حل دیپلماتیک است. اوضاع وخیم اردوگاه آوارگان فلسطینی در یرموک سوریه نیز بخش دیگر پرسش خبرنگاران از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل بود.

استفان دوژاریک با اشاره به مکالمه تلفنی دبیرکل سازمان ملل و وزیر خارجه قطر، موضع سازمان ملل را حل مسالمت آمیز و پایان درگیری های نظامی در سوریه و درخواست صدور مجوز ورود برای امدادگران و کمک های انسان دوستانه به این اردوگاه دانست. وی افزود: طبق اطلاعاتی که از نمایندگی ها و دستگاه های اطلاعاتی سازمان ملل دریافت کرده ایم، شمار زیادی از پناهجویان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذا و مواد بهداشتی اولیه محروم هستند. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: سازمان های کمک رسان به پناهجویان فلسطینی نیز از طرفین درگیری آتش بس را درخواست کرده اند تا شرایط رسیدن کمک های بشردوستانه و همچنین ایجاد شرایط امن برای خروج پناهجویانی که قصد ترک اردوگاه یرموک را دارند، فراهم شود.

به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، این سازمان از طرفین درگیری خواسته است به قوانین بین المللی در خصوص امنیت جانی و سلامت غیرنظامیان احترام بگذراند و از جریان هایی که می توانند بر پیکارجویان مسلح منطقه تاثیر گذارند، خواسته است تا طرفین را به خاتمه درگیریهای مسلحانه مجاب کنند.

استفان دوژاریک همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع دبیرکل سازمان ملل در مورد توافق هسته ای 5+1 با ایران گفت: دبیرکل در جریان توافق و مذاکرات قرار دارد ولی بیانیه یا گزارشی رسمی به بان کی مون و یا از طریق او به سایرین ابلاغ نشده است. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: دبیرکل نیز دست یافتن به راه حلی دیپلماتیک و مسالمت آمیز میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 را خواستار است.
مرجع : ایرنا