به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۰ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۷۴۰۰۷
ندایی یکی از فعال ترین اعضای خانه سینما بود

سازها در تشییع یک هنرمند نواختند

گروه فرهنگی: پیکر مرتضی ندایی - مستندساز باسابقه - با حضور جمع زیادی از اهالی سینما و رئیس سازمان سینمایی از خانه سینما تشییع شد.
سازها در تشییع یک هنرمند نواختند
محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما اولین نفری بود که درباره زنده‌یاد ندایی سخنانی را مطرح کرد و با بزرگ دانستن این ضایعه، گفت: یکی از شریف‌ترین دوستانمان را از دست دادیم. ایشان حق بزرگی به گردن مستندسازان و خانه سینما دارند. وی ادامه داد: در این سال‌ها که می‌خواستند خانه سینما را تعطیل کنند، گروهی برای صیانت از خانه سینما تشکیل شد که مرتضی ندایی یکی از اعضای فعال این گروه بود و تلاش زیادی برای حفظ خانه سینما داشت. او از منافع شخصی می‌گذشت و به منافع صنفی فکر می‌کرد.

سعید رشتیان، رئیس هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان فیلم مستند هم ندایی را سمبل همراهی عنوان کرد و گفت: هر جا بچه‌ها کم می‌آوردند مرتضی آنجا بود. او کارگردان و تهیه‌کننده باسابقه‌ای بود اما بی‌تکلف وارد فعالیت صنفی شد و به ریاست انجمن رسید. وی افزود: دوره ریاست مرتضی ندایی مصادف با تعطیلی خانه سینما شد و تلاش زیادی برای احقاق حقوق ضایع شده کرد.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی آشنایی‌اش با مرتضی ندایی را از زمان حضورش در اکو عنوان کرد و گفت: ایشان عشق و علاقه زیادی به زبان، فرهنگ و تمدن فارسی داشتند و تلاش زیادی هم در این خصوص انجام می‌دادند. سال گذشته مرتضی ندایی را به همر اه خانواده‌اش در هتل استقلال دیدم که از من خواست تا کاری کنم که فرهنگ ایران فراموش نشود. وی ادامه داد: مرگ آغاز یک زندگی است و شکستن زندان تن و یک تولد دوباره است و باید بپذیریم مرتضی ندایی عزیز کوچ کرد و از میان ما رفت و این داغ برای ما بسیار دشوار است.

بهرام کلهرنیا هنرمند نقاش و از دوستان مرتضی ندایی نیز در سخنانی با بیان اینکه وزنه‌های فرهنگ‌مان را یک به یک از دست می‌دهیم، اظهار کرد: این بسیار سخت است. مرتضی ندایی آرزو داشت رد خراسان بزرگ را بزند و زیر جلد اندیشه ایرانی می‌خواست چیزهایی را پیدا کند که فراموش کرده‌ایم. محمد مهدی طباطبایی‌نژاد - مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی - با اشاره به میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، گفت: می‌خواهم این روز را به همسر گرامی مرتضی ندایی تبریک بگویم. حدود هشت - نه ماه شاهد پروانگی ایشان بودم و خانم صیادی همسری را در حق مرتضی تمام کردند.

آزاده بیزارگیتی از مستندسازانی که در حال ساخت فیلمی به نام «فرشته روی شانه راست من» به تهیه‌کنندگی مرتضی ندایی بوده است، هم در سخنانی با تأسف از اینکه انسان بزرگی را از دست داده‌ایم، گفت: جای آن همه خوبی با هیچ چیزی پُر نمی‌شود. آقای ندایی سال‌ها برای به تصویر کشیدن بیماران خاص تلاش کرد که متأسفم خودشان در اثر بیماری از بین ما رفت. هادی آفریده دیگر مستندسازی بود که درباره‌ی مرتضی ندایی سخنانی را مطرح کرد و با بیان اینکه او به معنای واقعی تهیه‌کننده بود، اظهار کرد: معیارش درآمد و کسب پول از فیلم مستند نبود و بیشتر معیار انسانی داشت.

وی افزود: در چهار سال بیکاری مستندسازان در حالی که شرایط مالی خوبی نداشت اما باز هم به بیماران کمک می‌کرد و این کاش این همه انسانیت مرتضی ندایی در درون ما نشر پیدا کند. مجتهد شبستری، رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان به عنوان یکی از دوستان مرتضی ندایی با بیان اینکه از زمان مسوولیتم در سفارت تاجیکستان با او آشنا شده است، گفت: سریع فهمیدیم هر دو عاشق خراسان بزرگ هستیم و در ایشان جز عشق به وطن چیزی ندیدم و همواره منافع ایران برایش بسیار مهم بود.

صبا ندایی فرزند مرتضی ندایی که پیش از آغاز مراسم با همکاری گروهی به اجرای برنامه موسیقی پرداخت، با بیان اینکه سعی کردم احساساتم را در قالب یک اجرا بیان کنم، اظهار کرد: از همه کسانی که این یک سال همراه ما بودند تشکر می‌کنم. صیادی، همسر مرتضی ندایی هم ضمن قدردانی از حاضران در مراسم گفت: آمدن این همه آدم بزرگ نشان می‌دهد مرتضی هم بزرگ بود. کامران ملکی دبیر هیات مدیره خانه سینما که اجرای این مراسم را بر عهده داشت در سخنانش از عشق و علاقه اهالی سینما به مرتضی ندایی گفت و حضور این تعداد چهره در مراسم او را نشانگر محبوبیت این مستندساز فقید در میان اهالی سینما عنوان کرد.

وی با بیان اینکه پیکر مرتضی ندایی در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود، گفت: به دلیل پُر شدن قطعه هنرمندان، ایشان در مزار رضا شریفی از دوستان مرتضی ندایی و فیلمبردار فقید سینما به خاک سپرده می‌شود. از حاضران در این مراسم می‌توان به فرشته طائرپور، مرتضی رزاق‌کریمی، منوچهر شاهسواری، جعفر صانعی مقدم، پدرام کریمی، محمدرضا اصلانی، بهرام عظیم‌پور، فرهاد برهرام، مصطفی رزاق‌کریمی، علیرضا قاسم‌خان، بهمن آقایی، عباس سجادی، محمد سریر، ابراهیم مختاری، محمدرضا مویینی، علی دهکردی، امیر اثباتی، مجتبی میرطهماسب، کتایون شهابی، محمدحسین حق‌گو، شهرام درخشان، مهناز افضلی، بهمن اردلان، نازنین مفخم، مازیار میری، فرامرز روشنایی، محسن خان جهانی، محمد آفریده، محمد شکیبا‌نیا، مهدی قربان‌پور و رخشان بنی‌اعتماد اشاره کرد. این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و اجرای موسیقی توسط گروهی به سرپرستی صبا ندایی، فرزند مرتضی ندایی آغاز شد.
مرجع : ایسنا