به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۱ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۷۴۰۷۷

گوجه سبز کیلویی ۱۰۰ هزار تومان!

گروه اقتصادی: عرضه محدود، بهانه خرده فروشی‌ها مبنی بر قیمت بالای مبدا و عدم اعتقاد وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم تنظیم بازار میوه‌های نوبرانه، باعث شده که، قیمت هر کیلو گرم گوجه سبز به ۱۰۰ هزار تومان و چغاله بادام به ۷۰ هزار تومان برسد.
از آنجا که محصولات کشاورزی در زمان عرضه قیمت مشخصی ندارند و راهکاری نیز برای قیمت گذاری این محصولات در بازار دیده نشده است، برای توجیه افزایش قیمت ها، این شرایط را عرضه و تقاضا می نامند، یعنی تا جایی که در کشش بازار باشد، قیمت‌ها بالا می رود.بد ترین وضعیت این عرضه و تقاضا، در محصولات نوبرانه که تولید محدودی دارد، نمود پیدا می‌کند. به طوری که در حال حاضر، هر کیلو گرم گوجه سبز نوبرانه حدودا 100 هزار تومان و چغاله بادام ریز 70 هزار تومان به فروش می رسد.

مسئولان بخش کشاورزی در این باره عقیده دارند که از آنجا که این بخش از میوه، نیاز تعداد کمی از افراد را تامین می کند نباید به قیمت این محصولات اهمیت داد، در حالی که اعلام این موضع، مسئولیت نظارتی و تنظیم بازار آنها را زیر سوال می‌برد.

هر کیلو گرم گوجه سبز 40 هزار تومان ارزان شد
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وتره بار در این ارتباط، گفت: در میادین مرکزی میوه و تره بار قیمت هر کیلو گرم گوجه سبز 50 تا 60 هزار تومان و چغاله ریز 35 تا 40 هزار تومان کاهش یافته است، در حالی که این محصولات در روز‌های گذشته به ترتیب 100 و 70 هزار تومان به فروش می رسید.حسین مهاجران با بیان اینکه نظارت‌های ما بر عرضه میوه در خرده فروشی‌ها تنها براساس فاکتور خرید صورت می گیرد، افزود: به دلیل قیمت بالای نوبرانه ها در میادین مرکزی میوه و تره بار، به نرخ خرده فروشی‌ها نمی توان خرده گرفت، زیرا آنها نمی‌توانند محصول را گران خریداری و ارزان بفروشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وتره بار، ادامه داد: تا 5 روز آینده با آمدن گوجه سبز از سه مرکز تولید ساوه، قم و گرمسار، قیمت این محصول در بازار مصرف به 25هزار تومان کاهش یافته و در روز‌های آینده، قیمت این محصول به کمتر از 10 هزار تومان نیز می‌رسد.وی تصریح کرد: چغاله نیز 10 تا 15 روز آینده، با آمدن چغاله از سایر مناطق، به 20 هزار تومان و در هفته‌های آینده به کمتر از 10 هزار تومان کاهش می یابد. مهاجران تاکید کرد: سایر میوه‌های نوبرانه نیزمانند توت فرنگی، ملون و هندوانه با کاهش قیمت، به ترتیب 4 هزار و پانصد تا 10 هزار تومان، 2 هزارو پانصد تا 4 هزار تومان و 600 تا 800 تومان در میادین مرکزی میوه و تره بار به فروش می رسد.

بر اساس گزارش‌های‌ میدانی، در خرده فروشی ها، هر کیلوگرم توت فرنگی مرغوب 20 هزار تومان، ملون 6 هزار تومان و هندوانه 1500 تا 1800 به فروش می‌رسد.
مرجع : ایسنا