به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۳ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۷۴۲۵۹

درآمد عربستان از حجاج ایرانی چقدر است؟

گروه اقتصادی: در ماه های گذشته روابط ایران و عربستان به دلایل مختلف از جمله کارشکنی عربستان در اوپک و پایین نگهداشتن قیمت نفت و حمله نظامی عربستان به یمن رو به تیرگی رفته است و حادثه تعرض به دو نوجوان ایرانی در این کشور در هفته گذشته تیر خلاصی بر روابط زد؛ اما در این میان بحثی که در روزهای گذشته مطرح شده تحریم عربستان و تحریم حج است؛ موضوعی که از سوی تعدادی از مراجع، روحانیون ، نمایندگان مجلس، رسانه ها و بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی مطرح شده است و هر لحظه به تعداد حامیان آن افزوده می شود.
بسیاری به خصوص کاربران شبکه های اجتماعی این روزها معتقدند ایران بهتر است باتوجه به اتفاقاتی که افتاده است حداقل اعزام حجاج برای حج عمره را متوقف و تحریم کند تا کشورعربستان در سیاست های خود و عملکردش نسبت به ایران تجدید نظر کند. اما در این بین سوالی که مطرح می شود این است که حجاج اعزامی ایران به عمره و حج واجب سالانه چقدر درآمد برای کشور عربستان به همراه دارند؟

براساس آمارهای رسمی سازمان حج و زیارت که مدتی قبل هم اوحدی رئیس این سازمان در مصاحبه ای آن ها را دوباره مورد تایید قرار داد، به صورت میانگین در سال های گذشته 500 هزار نفر ایرانی هر سال به سفر حج عمره رفته و 100 هزار نفر نیز به حج واجب مشرف شده اند و این عداد یعنی سالانه حدود 600 هزار نفر از ایران راهی خانه خدا می شوند تا در مراسم حج عمره و حج واجب شرکت کنند؛ زائرانی که سالانه درآمد بسیار زیادی برای این کشور به همراه دارند.

براساس آمارها و ارقام اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت هم اکنون قیمت اعزام حجاج به حج عمره بین یک میلیون و 700 هزار تومان تا دو میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد و قیمت امتیاز اعزام زائران به حج واجب هم 9 میلیون و تومان تا 12 میلیون و 700 تومان است که قیمت ها باتوجه به نوع خدمات، هتل و.... متفاوت است.

اما در این میان باتوجه به اعداد بالا با یک ضرب و جمع می توان تا حدودی به درآمد کشور عربستان از سفر زائران ایرانی پی برد. اگر سالانه عدد میانگین اعزام ایرانی ها به حج عمره یعنی 500 هزار نفر را در عدد 2 میلیون و 250 هزار تومان ( میانگین عدد یک میلون و 700 هزار تومان 2 میلون و 800 هزار تومان هزینه سفر عمره) ضرب کنیم به عدد یک هزار و 125 میلیارد تومان می رسیم که در واقع گردش مالی اعزام زائران و پول ثبت نام آن ها برای حج عمره است. اعدادی که تقریبا بیش از 70 درصد آن یعنی 787 میلیارد تومان آن به جیب سعودی ها می رود. زیرا علاوه بر هتل و برگزاری و.... آن ها 50 درصد اعزام مسافران را نیز با پروازهای خود در قرار دادها برعهده گرفته اند.

حالا اگر به این عدد میزان درآمد کشور عربستان از اعزام حجاج واجب ایرانی را هم اضافه کنیم در مجموع به درآمدی بیش از 1500 میلیارد تومان خواهیم رسید. درآمدی که شاید اعداد آن در مقایسه با درآمدهای نفتی عربستان چندان نباشد اما در مقایسه با خود عدد نسبتا بزرگ است، عددی که باید به آن میزان مخارج حجاج و پولی که در این کشور هزینه می کنند را نیز اضافه کرد. اما در این میان و با همه این ها باید دید ایران اقدامی برای تحریم حج عمره و واجب و لغو اعزام زائران به عربستان انجام خواهد داد.

براساس آمارهای سازمان حج و زیارت در شرایط کنونی 8 میلیون نفر در نوبت حج عمره و 1.5 میلیون نفر در نوبت حج واجب هستند که براساس پیش بینی ها و در صورت مساعد بودن شرایط به ترتیب در 16 سال و 10 سال آینده به مکه مکرمه اعزام خواهند شد. مسئولان ایرانی سازمان حج و زیارت این روزها در شرایطی در وضعیت تصمیم گیری برای لغو پروازها و تحرم سفر حج قرار گرفته اند که پیش از این نیز یک بار اعزام زائران ایران به مکه در سال 1367 و بعد از حمله به زائران ایرانی و شهادت تعدادی از زائران در عربستان لغو شده بود.
مرجع : صدای اقتصاد