به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۴ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۷۴۳۵۱

نان سبوس​دار، عمر را افزایش می​دهد

گروه علمی: محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند مصرف نان گندم کامل یعنی نانی که سبوس آن گرفته نشده باشد یا مصرف آرد جو دوسر و دیگر غلات کامل طول عمر را افزایش می دهد.
نان سبوس​دار، عمر را افزایش می​دهد
غلات کامل خواص زیادی دارند و در هر نوبت که به رژیم غذایی روزانه اضافه شوند احتمال مرگ زودرس در افراد را کاهش می‌دهند.دکتر کی‌ سان، استادیار رشته تغذیه دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید: ما شواهد واضحی را مشاهده کرده‌ایم که مصرف غلات کامل نرخ مرگ و میر را پایین می‌آورد. محققان برآورد می‌کنند با مصرف هر انس غلات کامل، احتمال مرگ زودهنگام پنج درصد کاهش پیدا می‌کند و احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی نیز تا 9 درصد پایین می‌آید؛ اما، این تاثیر بر روی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان دیده نشده است.
تیم دکتر سان مطالعات خود را بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو بررسی بلندمدت که تاریخ آن به میانه دهه 1980 برمی‌گردد شروع کردند که در آن 118 هزار پرستار و کارشناسان بخش سلامت شرکت داشته‌اند. در این مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شد هر دو تا چهار سال یک بار پرسشنامه‌هایی درباره رژیم غذایی را جواب دهند که شامل سوال‌هایی درباره مصرف غلات کامل بود.

دانه‌های تازه برداشت شده مثل گندم، جو دوسر و جو دارای سه بخش هستند. پوسته بیرونی که سبوس نام دارد و از دانه محافظت می‌کند، جنین که بخش کوچکی از دانه را تشکیل می‌دهد و قابلیت جوانه زدن و ایجاد یک گیاه جدید را دارد و بخش سوم آندوسپرم یا اندوخته غذایی دانه که بیشترین قسمت دانه را تشکیل می‌دهد. این قسمت غذای اصلی برای جوانه زدن را تامین می‌کند. در کارخانه‌ها برای تهیه آرد سفید، سبوس و بخش جنین از دانه جدا می‌شود و پرکالری‌ترین بخش آن یعنی آندوسپرم باقی می‌ماند اما، غذاهایی که از غلات کاملی مثل بلغور جو دوسر، ذرت بو داده، برنج قهوه‌ای و نان گندم کامل تهیه می‌شوند دارای این سه بخش ‌هستند.

در طول 26 سال پس از آغاز مطالعه، 27 هزار مرگ در بین افراد شرکت‌کننده در این تحقیق وجود داشت که براساس داده‌های ثبت شده کمتر از یک سوم این افراد متعلق به گروهی بودند که هر روز از غلات کامل استفاده می‌کردند. این تحقیق برای رسیدن به یک رابطه علت و معلولی بین مصرف غلات کامل و مرگ و میر طراحی نشده بود گرچه مزایای استفاده‌ی این مواد غذایی بعد از بررسی دیگر عوامل موثر در مرگ‌ومیر افراد مثل سن و سال، وزن و سیگار برای محققان بیشتر آشکار شد. حال باید به این سوال پاسخ داد که چرا غلات کامل برای سلامتی مفیدند؟

طبق گفته‌های دکتر سان، اینگونه غلات سرشار از فیبر هستند بخصوص سبوس غلات. فیبر به هضم آرام‌تر غذا کمک می‌کند و جذب قند را نیز کاهش می‌دهد. به علاوه قسمت سبوس و جنین دانه حاوی شماری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم مثل ویتامین E و منیزیم و همچنین شامل مواد مغذی مثل آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. با حذف شدن سبوس و جنین دانه، حدود 25 درصد از پروتیین غلات از دست می‌رود، همچنین حداقل 17 مورد از مواد ریزمغذی اصلی نیز حذف می‌شود.

این مطالعات، همچنین نشان می‌دهد افرادی که از غلات کامل استفاده می‌کنند بعد از خوردن غذا زود به احساس سیری می‌رسند و می‌توانند به حفظ اندازه مناسب دور کمر خود کمک کنند. محققان به مردم توصیه می‌کنند حداقل نیمی از غلاتی که در روز مصرف می‌کنند را از غلات کامل انتخاب کنند.
مرجع : ایسنا