به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۴ ساعت ۱۲:۲۵

شناسایی پارکینسون با صفحه‌کلید رایانه

گروه فناوری: یک صفحه کلید ساده می‌تواند به شناسایی علائم هشداردهنده زودهنگام بیماری پارکینسون کمک کند.
شناسایی پارکینسون با صفحه‌کلید رایانه
گروهی از محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، الگوریتمی طراحی کرده‌اند که قادر است نوسانات ریز در شیوه تایپ فرد بر روی صفحه کلید را شناسایی کند؛ این گام اول می‌تواند راه را برای دستیابی به یک تشخیص زودهنگام پارکینسون هموار کند.شیوه‌ای که فرد بر روی کلیدهای صفحه‌کلید فشار وارد می‌کند، اطلاعات زیادی را در مورد قابلیت‌های فیزیکی و حالت خستگی وی آشکار می‌کند. تیمی از دانشمندان آمریکایی و اسپانیایی بر اساس این مشاهدات یک الگوریتم را طراحی کرده‌اند که بر لمس صفحه کلید نظارت می‌کند. محققان برای شروع به مشاهده 20 شرکت‌کننده پرداختند که بر روی صفحه کلید یک رایانه تایپ می‌کردند.

یک بخش از گروه در طول روز و در حالت بیداری کامل به انجام این کار گمارده شدند، در حالیکه گروه دیگر باید همان میزان کار را در شب و در حالت کم‌خوابی انجام می‌دادند. آن‌ها دریافتند که خستگی باعث تغییر شیوه تایپ شده و زمان واکنش را کمی طولانی‌تر می‌کند. نتایج این محققان نشان داد که الگوریتم مذکور که بر طول زمان فشرده شدن کلید تمرکز دارد، می‌تواند علائم هشداردهنده بیماری پارکینسون را تشخیص دهد.

این بیماری مزمن مخرب نورونی حدود پنج الی 10 سال پیش از ظهور اولیه علائم ایجاد می‌شود؛ این بیماری در درجه اول خود را در حرکات آهسته، لرزش، سفت شدن عضلات و بروز اختلال در طرز ایستادن و تعادل نشان می‌دهد. این یافته‌ها در مجله Nature منتشر شده است.