به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۴ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۷۴۳۶۱

ساخت نرم‌افزاری که تا یک قرن کار می‌کند

گروه فناوری: محققان آمریکایی نرم‌افزاری طراحی کرده‌اند که می‌تواند تا 100 سال دیگر به طور کارآمدی عمل کرده و منسوخ نشود.
ساخت  نرم‌افزاری که تا یک قرن کار می‌کند
چون سیستم‌های نرم‌افزاری روز به روز با تغییر مواجه شده و بسیار پیچیده می‌شوند، سازگارپذیری و منسوخ‌شدن آ‌ن‌ها حائز اهمیت است. در این میان، ممکن است نرم‌افزارهای مناسب غیرقابل‌ استفاده شوند، داده‌های حیاتی غیرقابل‌دسترس باشند و برقراری ارتباطات غیرممکن شود. در آمریکا منسوخ‌شدن یک نرم‌افزار مشکلی بسیار جدی است و می‌تواند بر امنیت ملی تاثیرگذار باشد. حتی زمانی که بتوان نرم‌افزار را به‌روز کرد، نصب و پیکربندی دوباره آن هزینه‌بر و زمان‌بر است، زیرا مشکلات سازگارپذیری و تحریف‌پذیری در سیستم‌های نظامی آشکارتر است.

پروژه سیستم‌های نرم‌افزاری سازگارپذیر منبع ساخت (BRASS) متعلق به دارپا شامل طرح تحقیقاتی چهارساله‌ای است که نیازمندی‌های الگوریتمی و محاسباتی مورد نیاز برای تولید سیستم‌های نرم‌افزاری را که می‌توانند برای بیش از یک قرن قابل‌کاربرد باشند، برآورده می‌کند. ایده این پروژه، تولید سیستم‌هایی است که فعالانه با تغییرات ایجادشده در محیط رایانه‌ای سازگار شوند. این موضوع نیازمند تولید انتزاع‌های منطقی جدید و خلق برنامه تحلیل برنامه با هدف نظارت‌کردن بر تغییرات ایجادشده در محیط‌های رایانه‌ای و مجاب‌کردن نرم‌افزار برای واکنش نشان‌دادن به این تغییرات است.

پروژه BRASS مبتنی بر طراحی ویژگی‌های جدید نرم‌افزاری، تحلیل برنامه، یافتن شیوه‌هایی برای تعیین چگونگی تعامل منابع رایانه‌ای و محاسباتی و همچنین یافتن الگوریتم‌هایی برای این موضوع است که نرم‌افزار جدید بدون نیاز زیاد به یک برنامه‌ریز، خود را با تغییرات سازگار کند. مقامات دارپا امیدوارند که این پروژه به تولید گروه‌ جدیدی از برنامه‌ها بینجامد که بسیار کاربردی بوده و با هزینه پایین، نسبت به تغییرات سازگارپذیر باشند.
مرجع : ایسنا