به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۵ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۷۴۴۲۲

حسن رحیم‌پور ازغدی: تحول در علوم انسانی۱۰ تا ۲۰ شهید می‌خواهد!

گروه سياسي: يك عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مسیر ایجاد تحول در علوم انسانی ۱۰ تا ۲۰ «شهید» باید داشت تا تحول ایجاد شود، یک «انقلاب حقیقی»٬ انقلابی است که جهت گیری علوم سیاسی را تغییر دهد و «متاسفانه» دانشگاه‌های ایران در این زمینه موفق نبوده‌اند، انقلاب فرانسه در مقایسه با انقلاب ایران یک «انقلاب صغیر» است اما مبانی آن سال‌هاست در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود.
به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست علوم سیاسی در گفتمان انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان دانشکده حقوق علوم سیاسی و زبان‌های خارجه دانشگاه‌های آزاد مشهد گفت: یک انقلاب حقیقی انقلابی است که جهت گیری علوم سیاسی را تغییر دهد. وی با تأکید بر اینکه چنانچه انقلابی باشد که پاسخ‌های جدیدی به علوم انسانی ندهد این انقلاب یک انقلاب پیشتاز نخواهد بود تصریح کرد: انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف این اقدامات را انجام داد و زلزله‌ای در مبانی علوم سیاسی جهان به وجود آورد که این مبانی عمدتا از مبانی انگلیسی کپی برداری شده بودند. علی رغم تلاش‌های پراکنده دانشگاه‌های ما هنوز نتوانسته‌اند نسخه‌ای از علوم سیاسی برگرفته از انقلاب اسلامی را به وجود آورند.

ازغدی ضمن بیان اینکه دانشگاه‌ها ما محل تولید علم نیستند بلکه مکانی برای تولید مثل می‌باشند خاطرنشان کرد: این مسئله به این معنی نیست که ما اساتید صاحب نظر نداریم بلکه بسیاری از اساتید هستند که قدرت شالوده شکنی دارند اما باید دانست که اکثر اساتید ما کپی برداری می‌کنند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در عرصه عملی علوم سیاسی یک تحول عملی ایجاد کرد گفت: غربی‌ها خود عنوان می‌کنند انقلاب اسلامی ایران مسیر تاریخ بشریت را تغییر داد بنابراین چنانچه انقلاب اسلامی نبود هیچ یک از اتفاقاتی را که امروز در منطقه شاهد آن هستیم رخ نمی‌داد. وی ضمن تأکید به این مطلب که پس از انقلاب در مبانی علوم سیاسی زلزله رخ داده است بیان کرد: امروز شعارهای که در کشور یمن بیان می‌شود‌‌ همان شعارهای هستند که روزی در شهرهای مختلف ایران علیه رژیم شاهنشاهی امریکا و اسرائیل داده می‌شد و می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ما از تاریخ عقب مانده‌اند به طوری که در سال ۵۷ شاهد یک تحول بسیار شگفت انگیز در جهان بودیم اما هنوز پس از گذشته بیش از ۳۰ سال دانشگاه‌های ما به این انقلاب به درستی نپرداخته‌اند. رحیم‌پور ادامه داد: در فرانسه و روسیه انقلابی رخ داد که به بزرگی انقلاب ایران نبود اما مشاهده می‌کنید که چگونه به آن می‌پردازند انقلاب فرانسه در مقایسه با انقلاب ایران یک انقلاب صغیر است منتهی اندیشمندان و سینماگران غربی چنان با قدرت عمل کردند که پس از گذشت سال‌ها هنوز دانشگاه‌های ما به مبانی آنان می‌پردازند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: غربی‌ها عنوان می‌کنند امریکا، ایران، روسیه و چین چهار ابرقدرت قرن ۲۱ هستند چطور دانشگاه‌های کشور نتوانسته به این مبانی و نظریات بپردازند. وی در ادامه با بیان اینکه هیچ کدام از دولت‌ها با تغییر سرفصل‌های علوم انسانی موافق نیستند خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در همین دانشگاه‌ها آقا و خانم دکتر می‌شوند به همین دلیل است که با تغییر سرفصل‌های علوم انسانی مخالفت می‌کنند زیرا با وجود آمدن این تغییرات این دکتر‌ها حرفی برای گفتن نخواهندداشت.

رحیم‌پور تصریح کرد: این مسیر ده تا ۲۰ شهید می‌خواهد تا در آن تحول ایجاد شود مانند مسئله هسته‌ای. وی در پایان گفت: ما یک جریان محافظه کار در کشور داریم که از این طریق نان می‌خورند به همین دلیل است که با هر نوع تحول در علوم انسانی مخالف هستند زیرا منزلت خود را از دانشگاه‌های فعلی کسب کرده‌اند.