به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۵ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۷۴۴۹۸
تخریب شهر تاریخی نمرود اقدامی جنون آمیز بود

داعش کنترل 30درصد قلمروش را از دست داد

گروه بين الملل: پنتاگون اعلام کرد، به دنبال حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا و حمله نیروهای ارتش عراق، گروه تروریستی داعش کنترل 25 تا 30 درصد از منطقه‌ای را که در عراق تصرف کرده، از دست داده است.
داعش کنترل 30درصد قلمروش را از دست داد
گروه تروریستی داعش ماه‌ها پیش به دنبال یک حمله و فروپاشی یگان‌های نظامی عراق، کنترل بخش اعظمی از شمال و غرب این کشور را به دست گرفت. پنتاگون مدعی شد، به دنبال ماه‌ها حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا و تجدید قوای نیروهای عراقی، تسلط و کنترل داعش بر بخش‌هایی از عراق در حال کاهش است. سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون گفت: داعش هم‌اکنون به آرامی در حال عقب‌نشینی است. نیروهای امنیتی عراق و حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا بدون‌شک ضربه جدی به این گروه تروریستی وارد کرده است. وی افزود: مساحت منطقه‌ای که داعش کنترل خود بر آن را از دست داده چیزی در حدود 13 هزار تا 17 هزار کیلومتر مربع است. هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از اوت سال گذشته میلادی علیه 3244 هدف که 1879 هدف در عراق و 1365 هدف دیگر در سوریه بوده، دست به حمله زده است.

براساس برآوردهای پنتاگون، آمریکا حدود 80 درصد از این حملات را انجام داده است. سرهنگ وارن گفت: داعش در سوریه نفوذ خود در زمین را حفظ کرده و با وجود آنکه کنترل مناطق اطراف کوبانی را از دست داده اما کنترل مناطق اطراف حمص و دمشق و کمپ آوارگان یرموک را به دست آورده است.

واكنش یونسکو به تخریب نمرود
سازمان یونسکو در واکنش به تخریب شهر تاریخی نمرود در عراق به دست تروریست‌های داعش ضمن محکوم کردن این اقدام از آن به عنوان حرکتی جنون آمیز یاد کرد.
مدیر کل سازمان سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) در واکنش به انتشار فیلمی از تخریب شهر تاریخی نمرود در عراق توسط گروه تروریستی داعش گفت: سازمان یونسکو به شدت این اقدام جنون آمیز و ویرانگر را که سطح جدیدی از وحشی‌گری داعش را به ثبت رسانده محکوم می‌کند.
آیرینا بوکووا افزود: این مساله نشان می‌دهد که تروریست‌ها تنها به تخریب مجسمه‌ها و سنگ تراشه‌ها و ظروف تزئینی داخل شهر اکتفا نکرده بلکه این منطقه تاریخی را به طور کامل با چکش و مواد منفجره تخریب کردند به طوری که اثری از آن باقی نماند. براساس تصاویری که تاریخشان مشخص نیست شهر تاریخی نمرود در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرق شهر موصل، و در کنار رود دخله واقع بوده است. بیش از یک ماه قبل خبرهایی از تخریب این شهر تاریخی به دست داعش منتشر شد و سازمان یونسکو این اقدام را جنایت جنگی توصیف و آن را محکوم کرد اما تاکنون حجم آسیبی که به این شهر وارد شده مشخص نشده است.بوکووا با اشاره به اینکه تخریب‌ عامدانه میراث انسانی جنایت جنگی است افزود: همه تلاش‌ خود را برای مقابله با این اقدامات خرابکارانه، شناسایی عاملان این جنایت و محاکمه آنان به کار می‌بندیم.

آزاد سازي بخشي از استان الانبار
در حالی که نیروهای عراقی با کمک داوطلبان مردمی و جنگنده‌های ائتلاف پس از حمله‌ای غافلگیرانه به داعش در رمادی توانستند به پیشروی‌هایی در این شهر دست یابند، منابع عراقی از شدیدترین حمله داعش به پالایشگاه بیجی خبر دادند.
نیروهای عراقی با همکاری داوطلبان مردمی و جنگنده‌های ائتلاف پس از حمله‌ای غافلگیرکننده به تروریست‌های داعش در منطقه البو فراج در شمال رمادی، مرکز استان الانبار، توانستند 40 درصد از این منطقه را باز پس بگیرند.
عذال الفهداوی، عضو شورای استانداری الانبار نیز اعلام کرد که داعش تروریست‌هایی را از مناطق دیگر این استان به منطقه مذکور آورده و بمب‌هایی را برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی در مسیر آن‌ها کار گذاشته است.
منابع آگاه در فرماندهی عملیات الانبار نیز اعلام کرد که نیروهای عراقی 44 تروریست داعش را از پای درآوردند. عبدالامیر الخزرجی، فرمانده نظامی عراقی نیز اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان از میان تروریست‌های داعش به 60 تن رسیده است. همچنین جنگنده‌های ائتلاف نیز اهداف مشخص شده داعش را در سه منطقه البوفراج، در شمال رمادی، التامیم در غرب و المعلب در جنوب بمباران کردند.

در همین حال کامل امین، سخنگوی وزارت حقوق بشر عراق اعلام کرد که عراقی‌ها تاکنون به جسد 167 تن در چهار گور دسته جمعی طی هفته گذشته دست یافته‌اند و تمامی این گورها در مجتمع‌ کاخ‌های ریاست جمهوری در شهر تکریت قرار دارند.
وی افزود: برخی اسناد و مدارک نشان می‌دهد که این اجساد احتمالا به قربانیان اسپایکر باز می‌گردد. نمی‌توانیم در این باره با اطمینان کامل سخن بگوییم و باید منتظر آزمایش دی ان ای این اجساد باشیم. وزارت حقوق بشر عراق پیشتر اعلام کرده بود که به 10 گور دسته جمعی در مجتمع کاخ‌های ریاست جمهوری و سه گور خارج از این مجتمع دست یافته‌اند.
مرجع : ايسنا