به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۷۴۵۴۸

40درصد جاده‌های کشور وضع خوبی ندارند

گروه اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ۲۰ تا ۴۰ درصد جاده‌های شریانی ایران وضعیت مناسبی ندارند.
40درصد جاده‌های کشور وضع خوبی ندارند
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درباره بحث مهندسی جاده‌های کشور و وضعیت ایمنی راه‌ها گفت: در این باره مطالعاتی صورت گرفته و همه دستگاه‌ها کار خود را انجام می‌دهند. طراحی‌های مختلفی برای ایمنی جاده‌ها در دست اجراست، ولی نکته مهم این است که باید فرهنگ ایمنی به عنوان کلیدی‌ترین عنصر برای کاهش تصادفات در مردم ایجاد شود. آخوندی وضعیت سرمایه‌گذاری جاده‌های کشور در دهه گذشته را نامناسب ارزیابی و اظهار کرد: بیش از ۲۰ تا ۴۰ درصد جاده‌های شریانی ایران وضعیت مناسبی ندارند. اگر بخواهیم کار استانداردسازی جاده‌ها را به صورت کامل انجام دهیم نیاز به هزاران میلیاردتومان اعتبار داریم که با منابع محدود فعلی میسر نیست ولی با این همه میزان روکش جاده‌ها در سال گذشته بیش از صددرصد افزایش داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره آزادراه تهران- شمال گفت: از چند ماه قبل از عید، تردد در قطعه ۴ این آزادراه به دلیل اینکه ناایمن افتتاح شده بود متوقف شد و برنامه ایمن‌سازی قطعه چهارم در دستور کار قرار گرفت. البته برای ایام عید گذر موقتی راه‌اندازی کردیم و تا آخر خرداد قطعه چهارم به صورت ایمن در اختیار مردم قرار می‌گیرد. وی همچنین درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۴ یادآور شد: اولویت اصلی این وزارتخانه، راه‌اندازی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند (ITS) است که باید گسترش یابد همچنین سامانهwww.۱۴۱.ir نیز از طریق این سیستم می‌تواند مدیریت جاده‌ها را بسیار بهبود ببخشد.

آخوندی با یادآوری اینکه در ابتدای سال قرارداد بسیار خوبی منعقد شد و در هر ۲۰ کیلومتر از راه‌های اصلی کشور یک دوربین نصب می‌شود، اظهار امیدواری کرد: بیش از ۷۵ درصد ترافیک جاده‌ای در جاده‌های اصلی کشور است که با اجرایی شدن این سیستم بار سنگین ترافیکی کشور کاهش یابد. وی با بیان اینکه این اقدامات از ابتدای فروردین آغاز شده ادامه داد: نکته بعدی بهسازی و روکش آسفالت‌ها و برطرف کردن خطر از نقاط حادثه خیز است که در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن آسفالت کشی و ترمیم شده و امیدواریم این رقم امسال به بالای ۱۵ میلیون تن برسد و بسیار از جاده‌های کشور را در وضعیت بهتری قرار دهیم.

آخوندی در جمع خبرنگاران گفت: مبنای کار ما این است که تمام اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم همانطور که این اطلاعات در اختیار پلیس و هلال احمر قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه با این کار تخلفات مردم کاهش پیدا می‌کند و ایمنی افزایش می‌یابد یادآور شد: مبنای افزایش ایمنی، مشارکت دادن مردم در اطلاعات است چراکه هیچ مدیر دولتی نمی‌تواند ۲۰ میلیون راننده را هدایت کند. در واقع هرچه اطلاعات بیشتری در اختیار رانندگان قرار گیرد سوانح کاهش و ایمنی افزایش می‌یابد.
مرجع : ایسنا