به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۷۴۶۶۳
کاسبی پیمانکار شهرداری شیراز از سگ کشی؛

سگ ها قربانیان جدید اسید در ایران!

انتشار یک ویدئو کوتاه از سگ کشی با اسید در یک شهر صنعتی در شیراز بسیاری از شهروندان ایرانی را ناراحت و حتی عصبانی کرد. واکنش های شدید و مخالفت های جدی که بعد از انتشار این تصاویر بروز داد بار دیگر بحث حقوق حیوانات و نحوه برخورد با سگ های ولگرد را به عرصه رسانه ها آورد.
سگ ها قربانیان جدید اسید در ایران!
گروه جامعه-رسانه ها: روزنامه ابتکار در گزارشی تاسف بار به کشتار سگ ها در شهرک صنعتی در شیراز پرداخته است: داستان از این قرار بود که در یکی از شهرک‌های صنعتی شیراز، سگ‌ها به روشی غیرانسانی با تزریق اسید کشته می‌شوند و پیمانکاران در ازای ارائه هر لاشه ۱۵ هزار تومان دریافت می‌کنند. یکی از فعالان دفاع از حقوق حیوانات فیلمی دو دقیقه‌ای از کشتار سگ‌ها را در اختیارخبرگزاری فارس، قرار داده است که دل هر بیننده ای را به درد می‌آورد، در این فیلم، کشتار سگها با تزریق تناوبی اسید نشان داده می‌شود که به گفته این فعال حقوق حیوانات در شیراز، این اقدام، توسط پیمانکاران شهرک صنعتی شیراز انجام گرفته است. پیمانکارانی که در ازای تحویل لاشه هر قلاده سگ، 15 هزار تومان دریافت می‌کنند و حتی از سوزاندن جسم نحیف یک توله سگ با اسید هم دریغ نمی‌کنند.انتشار فیلم اینترنتی در خصوص کشتن تعدادی سگ با تزریق سم یا اسید در شیراز، واکنش‌های مختلفی را از سوی افراد و گروه‌های متفاوت به‌دنبال داشته و دارد،‌ خصوصا اعتراض‌های مردمی و گروه‌های مردم‌نهاد که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.تقریبا تمام دستگاه‌هایی که موضوع معدوم کردن سگ‌ها با آنها ارتباط داده شده بود، این موضوع را تکذیب کردند، اما شرکت شهرک‌های صنعتی تاکنون نه به تلفن‌ها پاسخ داده و نه موضعی گرفته است.

در واکنش به این مسئله معاون اجرایی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با ایسنا‌، با اشاره به اینکه فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را دیده است،‌ تصریح کرد: این فیلم به‌هیچ عنوان مشخص نمی‌کند که چنین اقدامی در کجا و توسط چه افرادی انجام شده است.رمضان امینی با ابراز تاسف از این واقعه، این رفتار را غیرانسانی و بی‌رحمانه خواند و تاکید کرد: شهرداری شیراز ارتباط این موضوع را به این مجموعه کاملا رد کرده و تکذیب می‌کند. با وجود بی‌ارتباط بودن با شهرداری، به‌حتم موضوع به شکل قانونمند، پیگری می‌شود.

حقیقت، مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز ضمن رد ارتباط این موضوع با آن مجموعه تاکید کرده است که معدوم کردن سگ‌ها تنها در قالب دستورالعمل‌های وزارت کشور، انجام می‌شود و تاکید می‌شود که فیلم منتشر شده نمی‌تواند ملاک خوبی برای مشخص کردن دقیق زمان، مکان و دستگاه مسئول در خصوص این اقدام باشد.
تعدادی از فعالان نهادهای مردمی حفاظت از حقوق حیوانات در استان فارس با تاکید بر لزوم پیگیری این موضوع، خواستار برخورد قانونی با مرتکبان این اقدام غیرانسانی شده‌اند. طی فیلمی که در روزهای اخیر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، چند قلاده سگ با تزریق ماده‌ای معدوم می‌شوند. در این فیلم،‌ مکان دقیق، زمان اقدام و افرادی که اقدام به چنین عملی کرده‌اند، مشخص نیست اما منتشر کنندگان مدعی شده‌اند که فیلم مربوط به شهرک صنعتی شیراز است.

سگ‌ها و گربه‌ها اگر چه از نگاه بعضی از ما انسانها تبدیل به موجودات مزاحمی شده‌اند که باید از سطح شهرها جمع شوند و این وظیفه معمولاً در حیطه اختیارات شهرداری‌ها قرار می‌گیرد اما برای رهایی از هر مسئله و معضلی، راه‌حل‌های منطقی و اصولی وجود دارد که قطعاً کشتار با اسید، در هیچ کدام از این دسته‌بندی‌های اصولی قرار نمی‌گیرد. برخی فعالان حمایت از حیوانات و دوستداران محیط زیست با اشاره به وجود چند محل پرورش سگ در نزدیکی شهرک صنعتی بزرگ شیراز در محدوده شهر زرقان،‌ این اقدام را نیز منصوب به همان افراد می‌دانند. هیچ یک از محل‌های پرورش سگ در محدوده گفته شده، دارای مجوز نیستند.

کشتار حیوانات و به‌ ویژه سگ‌های ولگرد به‌ وسیله اسلحه از سال ١٣٨٨ ممنوع بوده و بر اساس «دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد» می‌بایست زنده‌گیری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و واگذاری جایگزین روش‌های خشونت‌آمیز پیشین شود. همچنین در صورت زنده‌گیری سگ ولگرد بیمار و عدم امکان درمان و واگذاری، باید «مرگ با ترحم» انجام گیرد.بر اساس این دستورالعمل، رئیس کار گروه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در هر شهرستان، فرماندار آن شهرستان است و اجرای دستور‌العمل نیز بر عهده شهرداری شهرستان است.کشتن سگ‌های ولگرد همواره با اعتراض و مخالفت حامیان حقوق حیوانات در ایران روبه‌رو شده است. آن‌ها معتقدند راه مبارزه با انتقال بیماری‌ها از طریق این سگ‌ها نه کشتن آن‌ها که جمع‌آوری و مراقبت و مداوای‌شان است.با وجود این، کشتن سگ‌های ولگرد بارها در شهرهای مختلف ایران تکرار شده است. این مورد آخر در شیراز اما آن چنان شکل فجیعی به خود گرفته است که بسیاری از فعالان عرصه حقوق حیوانات و دوستداران محیط زیست بر این شده اند که این موضوع را از مراجع قانونی رسیدگی کنند.