به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۷۴۷۰۴
يكي از وعده‌هاي روحانی محقق شد؛

افزایش رتبه اعتبار پاسپورت‌ایرانی در جهان

گروه سیاسی: روزنامه "واشنگتن پست" با انتشار گزارشی به رتبه بندی تازه انجام شده از سوی شرکت مشاوره مالی "آرتون کپیتال" اشاره کرده است در این گزارش اعتبار پاسپورت ایرانی در میان تمام کشورهای جهان رتبه هفتادم را در سال جاری میلادی کسب کرده است.
افزایش رتبه اعتبار پاسپورت‌ایرانی در جهان
به گزارش خرداد؛ یکی از وعده های دولت "تدبیر و امید" ارتقای اعتبار پاسپورت ایرانی بود اعتباری که دوران هشت ساله ریاست جمهوری "احمدی نژاد" به دلیل اظهارات تندروانه وی و اعضای کابینه اش در عرصه سیاسی به شدت خدشه دار شده بود. علیرغم آن که چهره های اصولگرا در ماه های اخیر دولت روحانی به دلیل آن چه "کم اعتبار شدن ارزش پاسپورت" ایرانی متهم می کنند و از موضوعاتی چون انصراف دولت از معرفی "حمید ابوطالبی" و معرفی "غلامعلی خوشرو" به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و هم چنین مسئله تعرض جنسی علیه دو نوجوان ایرانی به عنوان دستاویزی برای حمله علیه دولت استفاده می کنند آمار و ارقام و شواهد عینی چیز دیگری را می گویند.

 روزنامه "واشنگتن پست" با انتشار گزارشی به رتبه بندی تازه انجام شده از سوی شرکت مشاوره مالی "آرتون کپیتال" اشاره کرده است در این گزارش اعتبار پاسپورت ایرانی در میان تمام کشورهای جهان رتبه هفتادم را در سال جاری میلادی کسب کرده است و برای سفر ایرانیان به 47 کشور جهان نیازی به ارائه پاسپورت از سوی مسافران ایرانی نیست. در این شاخص تازه هم چنین هم چنین پاسپورت های امریکایی و بریتانیایی در صدر جدول شاخص پراعتبارترین پاسپورت های جهان قرار دارند و با آن ها می توان به 147 کشور دنیا آزادانه سفر کرد. کشورهای فرانسه، کره جنوبی و آلمان در گروه دوم، ایتالیا و سوئد در گروه سوم و دانمارک، سنگاپور، فنلاند، ژاپن و لوگزامبورگ و هلند در گروه چهارم پراعتبارترین پاسپورت های جهان قرار دارند.


شاخص رتبه اعتبار پاسپورت ایران در سال 2012

نگاهی به شاخص اعتبار پاسپورت های جهان در سال 2012 میلادی کذب بودن ادعای مطرح شده از سوی جناح اصولگرا درباره کاهش رتبه اعتباری پاسپورت ایرانی در دوران زمامداری دولت روحانی را به خوبی نشان می دهد. شاخص رتبه سنجی "هنلی اند پارتنر" در سال 2012 میلادی نشان می دهد که ایران از نظر شاخص رتبه بندی اعتبار و میزان محدودیت سفرها در رتبه نود و ششم جهانی قرار داشته است و در مقابل وکشورهایی چون نپال و پاکستان کمترین امتیاز ها (37) را به خود اختصاص داده بود.

در این شاخص سه کشور مهم اسکاندیناوی (دانمارک، سوئد و فنلاند) در صدر جدول کشورهای با اعتبار بالای پاسپورت و آزادی از نظر سفر بدون پاسپورت قرار داشته اند. این شاخص نشان می دهد که اظهارات "محمدباقر نوبخت" سخنگوی دولت تدبیر و امید درباره اینکه "منزلت ایرانیان" در عرصه های بین المللی ارتقا یافته و این موضوع را می توان در افزایش سطح روابط کنسولی ایران با دیگر کشورها مشاهده کرد صحت داشته است.