به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۸
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۷۴۸۲۴

تداوم ممنوعیت کنسرت استاد شجریان، ایرانی‌ها را به ترکیه کشاند

تداوم ممنوعیت کنسرت استاد شجریان، ایرانی‌ها را به ترکیه کشاند
گروه فرهنگي: پس از آنکه سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم رسماً مهر تأییدی بر ممنوعیت برگزاری کنسرت‌های محمدرضا شجریان زد، وب‌سایت رسمی این استاد موسیقی سنتی کشورمان، ‌نظرسنجی در خصوص برگزاری کنسرت منتشر کرد؛ نظرسنجی که ‌به نوعی تلویحاً حکم بلیت‌فروشی را دارد و با توجه به جزئیاتش، مقدمه برگزاری کنسرت‌های شجریان برای ایرانی‌ها در کشور همسایه است و به نوعی مقدمه انتقال زمینه اجراهای زنده او در ایران برای ایرانی‌ها به نقطه‌ای نزدیک ایران است.

به گزارش تابناک،​حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در زمان تبلیغات انتخاباتی و همچنین در فیلم تبلیغاتی‌اش از صدای محمدرضا شجریان استفاده کرد و از دوست داشتن صدای شجریان گفت و نشان داد ‌به او و صدایش علاقه‌مند است. بعد از پیروزی روحانی در انتخابات، این امیدواری نزد دوستداران شجریان به وجود آمد که او دوباره به صحنه بازگردد و اجرای زنده‌اش را از سر گیرد و نشانه‌هایی نیز در این زمینه مشاهده شد.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، محمدرضا شجریان به مناسبت‌ها و به طرق مختلف با دولت همراهی و همکاری و به شکل‌های مختلف از آن حمایت کرده است. این استاد موسیقی سنتی کشورمان ۲۶ مردادماه ۱۳۹۳ همراه با علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم دهمین سالگرد تأسیس صندوق حمایت از روزنامه‌نگاران و هنرمندان حضور پیدا کرد و این گمانه پررنگ‌تر شد که صدور مجوز برای آلبوم‌هایش تسهیل شود و شاهد برگزاری کنسرتی تازه‌‌ با خوانندگی شجریانِ پدر باشیم.

شجریان که بعد از سال ۸۸ دیگر در ایران کنسرتی برگزار نکرد و تمام کنسرت‌هایش به خارج از کشور محدود ماند، بعد از پایان این مراسم در پاسخ به اینکه آیا در دولت جدید شاهد برگزاری کنسرت از سوی شما هستیم یا خیر، گفت: امیدوارم شرایط فراهم شود و کنسرت برگزار کنیم، من به برگزاری کنسرت در ایران علاقه دارم‌.

پس از این سخنان، دوباره بحث صدور مجوز کنسرت برای شجریان مطرح شد و سرانجام مطالبی از نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد نقل شد که واکنش کل دولت را در پی داشت و در نهایت نوش آبادی اظهار کرد، سخنانش تحریف شده و ‌این گونه آن را اصلاح کرد: فاصله‌ای ایجاد شده است و امیدواریم وی کمک کند تا این فاصله کاهش پیدا کند. ما از حضور وی در عرصه هنر کشور استقبال می کنیم اما مسئولیت رسیدگی به صلاحیت‌های عمومی افراد را نداریم و بیشتر تخصص و توانمندی هنری افراد مورد توجه قرار می‌گیرد‌.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما در تازه‌ترین گفت‌وگویش، سخنان بی‌سابقه‌ای را مطرح کرد و گفته است: برخی افراد برای اجرای کنسرت دارای محدودیت قانونی هستند و ما بر اساس آن ضوابط مجوز‌ها را صادر می‌کنیم که بخشی از آن شامل همین مسأله است؛ یعنی افرادی که محدودیت و ممنوعیت دارند نیز لحاظ می‌شود که دست ما نیست و ما تنها موظف به رعایت آنها هستیم. ممنوع‌الفعالیت شدن افراد ربطی به وزارت ارشاد ندارد. ایشان محدودیت‌هایی دارند که توسط نهادهای دیگر قرار داده شده است و دست ما نیست‌.

با این اعلامِ موضع صریح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شد بعید است در این دوره تغییری در وضعیت محمدرضا شجریان و برخی از مسائل مشابه رخ دهد و وضع به همین روال بر جای خواهد ماند و شاید همین ناامیدی از تغییر اوضاع باعث شده تا شجریان در پی برگزاری کنسرت در نزدیکی ایران با محوریت ایرانیان باشد؛ رویکردی که برخی خوانندگان آن سوی آب نیز در پیش گرفته‌اند و باعث شده شاهد ارزبری از این بخش به ارمنستان، ترکیه، کردستان عراق و امارات متحده باشیم.

در همین راستا، وب‌سایت رسمی استاد محمدرضا شجریان با انتشار یک نظرسنجی که در شبکه‌های اجتماعی انعکاس داشته، آورده است: گروه برگزاری کنسرت‌های استاد شجریان در نظر دارد کنسرتی در شهر استانبول کشور ترکیه برگزار نماید. به همین منظور، نظرسنجی جهت راحتی بیشتر عزیزانی که مایل به شرکت در این برنامه هستند صورت می‌گیرد. ما را در این امر یاری بفرمایید. در صورت هماهنگ شدن برنامه در کشور ترکیه با شما تماس خواهیم گرفت تا بلیت خود را تهیه فرمایید. لازم به ذکر است که شرکت در این نظرسنجی دلیل بر رزرو بلیت نمی‌باشد‌.

در این نظرسنجی که با دریافت تاریخ ایمیل و تلفن تماس همراه است، پرسیده شده ‌ کدام یک از تاریخ‌ها برای شما مناسب‌تر است؟ ۱ـ اواخر اردیبهشت ماه ۹۴
۲ ـ اواخر شهریورماه ۹۴؟
و همچنین درباره تعداد بلیت‌های مورد درخواست نیز پرسش شده است؛ اتفاقی که عملاً به منزله انتقال کنسرت‌های این خواننده سنتی به کشور همسایه خواهد بود و واکنشی قابل ملاحظه به اعلام موضع رسمی در خصوص ممنوعیت فعالیتش در ایران محسوب می‌شود. سوای اینکه زمینه‌سازی برای بلیت‌فروشی در قالب نظرسنجی تا چه میزان قابل پذیرش است، این پرسش پیش روست که آیا چنین اتفاق با منافع ملی کشور، نسبت مستقیم یا نسبت معکوسی دارد؟!

جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۱۹:۱۳
آب در هاون میکوبیم و انتظار خورشید! (300686)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۰۴:۲۹
اقای روحانی ایا فقط تحریمها بیگانگان ظالمانه است ؟؟؟ ایا ممنوع فعالیت استاد اواز ایران و محروم شدن مردم از شنیدن صدای ایشان در کشورشان ظالمانه نیست ؟؟؟؟ ایا دلار 3500 و جلوگیری از کاهش ان توسط اقای سیف ظالمانه نیست ؟؟؟؟ ایا افزایش دوباره قیمت خودرو با حمایت وزیر صنعت شما ظالمانه نیست ؟؟؟؟؟ (300717)
ایرانی
Germany
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۱۹:۱۷
جناب روحانی! اگر نمی توانید زمینه اجرای کنسرت استاد شجریان را فراهم نمایید، لااقل در انتخابات بعد از آواز و آوازه استاد شجریان استفاده تبلیغاتی ننمایید. (300687)
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۰۷:۵۳
روز مناظره انتخابات 92، در حال استراحت نیمروزی بودم و روبروی تلویزیون درحال استراحت بودم، خیلی هم توجه به صحبت های مناظره کننده نداشتم..ولی همین که اسم استاد شجریان،برای اولین بار بعد از 4-5سال در تلویزیون آورده شد، از جای خود پریدم و با جان و دل حرف هارو گوش دادم و استراحت رو به بعدا موکول کردمم..ولی حالا، جناب آقای روحانی، یادت باشه سخنانت هنوز که هنوزه درگوشه همه اونایی که بهتون رای دادن هست.. (300720)
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۱۹:۲۹
اقای روحانی!!
چرا یک اقلیت ۴ میلیونی برای ملت ایران تصمیم میگیرند؟؟؟ (300689)
ایرانی2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۰:۵۳
خدایا آخه به چه دلیل باید ما مردم ایران از نعماتت محروم شویم؟خدایا مگه مامردم ایران استحقاق شنیدن صدای استاد رانداریم؟ما مردم ایران این درد دلها رابه چه کسانی بگوییم که اراده ای داشته باشند؟خدایا استاد را جمیع بلیات محفوظ کن.آمین یا رب العالمین........ (300693)
حسن
Romania
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۱:۱۱
سلام جای تاسف است که از استاد شجریان باید در کشور های بیگانه استفاده شود نه در کشور عزیزمان ایران غیر از افسوس چه میشه گفت (300695)
ایران آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۱:۱۶
شرم آورست! ترکیه تبدیل شده به پایتخت فرهنگی ایران! نباید از هنرمند مردمی سوء استفاده کرد و بعد پشتش را خالی کرد. هر دم از این باغ بری می رسد. یکبار نوبت سید عزیزست و حالا نوبت استاد مسلم آواز! اینطوری بفرمایید مردم ایران هم بروند که 4میلیونیها با هم خوش باشند!!!!! اگر روحانی توانایی اداره ی این مشکلات کوچک را ندارد نباید هم استفاده ی تبلیغاتی کند! (300696)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۱:۱۷
کی یعنی مجوز داره در این مملکت؟!!!! صدا را که نمی تونید زندانی کنید. این هم آوای ملکوتی استاد عزیز ما را! (300697)
طرفدار سابق دولت
United Arab Emirates
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۱:۲۷
بعد از دو سال دولت همچنان از برگزاري يك كنسرت براي استاد شجريان ناتوان است، واقعا جاي تاسف داره، لابد جوابش هم اينه كه دولت وعده هاشو فراموش نميكنه! برگزاري كنسرت هم رفع حصره كه دولت نميتونه كاري كنه؟! (300698)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۰۳:۰۹
نه دوست عزیز این از ناتوانی ایشان نیست اقای روحانی یک اصولگرا بوده و هستند فقط با شعار اصلاح طلبی قصد رای اوری داشتند و کلا اعتقادی هم به شعارهایی که داده ندارند...و در این دو سال نشان دادن تنها دغدغه ایشان نه مردم است نه وعده ها...ذغدغه ایشان فقط خوشنودی و رضایت بدنه اصواگرا است...برای همین هم وزارت کشور و اکثر پستها را دو دستی به اصولگریان دادن و در اخر هم وزارت علوم را.....اصلاح طلبان باید روی اقای عارف که یک اصلاح طلب بوده و هست اجماع می کردند.... (300716)
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۱:۲۷
یعنی چه که استاد شجریان نمیتونه کنسرت برگزار کنه مسخرشو در اوردین دیگه (300699)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۲:۰۲
جناب روحان محال است در دوره ی بعدی به خاطر استفاده ابزاری از اسم خسرو آواز ایران به شما رای بدهم شما هیچ کاری نکردید (300701)
پارسا
Germany
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۲:۲۹
روحانی هم با گروه فشار مماشات کرد! معنی اعتدال رو هم فهمیدیم إ (300702)
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۲:۳۸
با توجه به فعالیتهای پان عثمانیسم و توهمات کشور و دولت ترکیه و... کاش خسرو آواز ایران بجای ترکیه یک کشور دیگر ( مثلا تاجیکستان ) را انتخاب کنند (300703)
سعدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۲:۵۷
بعد از 30 و چند سال که سرشار از اقتدار و عزت وافتخار شده ایم!,عکس و چهره
را سانسور میکنیم و تحمل صدای خوانندهِ محبوب را نداریم و از شنیدن صدایِ
انقلاب(هاشمی)وحشت داریم و برایِ عالم و آدم هم نسخه میپیچیم !! (300704)
وزارت ارشاد ضعیف
United States
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۳:۲۴
وزارت ارشاد روحانی = سست ترین و ضعیف ترین وزارت خانه ی دولت. مجوز ندادن به فیلم ها و کتاب ها و تک خونی بانوان و کنسرت و آلبوم راک و لغو کنسرت ها و حالا شجریان! عقب نشینی تا چه قدر آخه؟!! :( (300706)
محسن کاشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۳:۴۱
لطف کنند دو سه تا شعر بر ضد آمریکا و اسراییل بخونه کنسرت لغو نمیشه پولشم میدن میلیونی یا میلیاردی مثل زمانی ها (300707)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ۲۳:۵۰
اقای روحانی این چه وضعی است حصر کم بود...ممنوع تصویری ریس دولت اصطلاحات که همه رای خود را از ایشان دارید و ممنوعیت استاد شجریان هم اضافه شد...سوال اینجاست چرا شما سکوت کرده اید و حتی پیگیری هم نمی کنید ؟؟؟؟؟؟؟!! در حالی که شما با 20 میلیون رای و به عنوان ریس شورای امنیت ملی می توانید این مسال را با رایزنی حل کنید ولی اقای اژه ای گفتن اصلا دولت پیگری نکرده!! اقای روحانی اصلاح طلبان و مردم با هیچ کس عهد اخوت نبسته اند...اگر این مسایل را حل نکنید مردم دیگر به شما رای نخواهند داد... (300708)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۰۲:۱۳
اگر این دولت به فکر استاد صدای کشورمون بود کار به اینجا نمی کشید و خرشون از پل گذشته و از یادش رفته که هر چی داره از این استاد صدای کشورمون هستش و دولت جز برنامه هسته ای و انتخابات مجلس که یار هاش رای بیارند به چیز دیگه ای فکر نمیکنه (300715)
یکتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۰۷:۳۴
از اول هم نباید وعده های ایشون رو باور میکردید . خوش به حال خودم که باور نکردم و رای ندادم . (300719)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۰۰:۰۸
دق مرگ شدم از این بازیها (300710)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۰۰:۳۰
واقعا مایه تاسفه که اینهمه علاقمندان مشتاقان صدای استاد شجریان در کشور خودمان باید از اجرای زنده ایشان محروم باشند . کنسرتهای استاد هرکجای دنیا که باشد صندلی خالی نمیمونه، اگه در کشور همسایه باشه که چه بهتر... (300711)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۰۲:۰۷
مسئولین کشور ما با این کارهاشون بیشتر جیب کشورهای همسایه خودمونو پر میکنند و مردم کشورمون برای کنسرت زنده یه خواننده کلی هزینه میکنه میره ترکبه و کلی هم خرج میکنه و باید هم اون کشور پیشرفت کنه چون پول تو گردش مالی اون کشورتاثیر میزاره اقتصادش هم عالی میشه ن مثل کشورمون که داریم با رکود اقتصادی دسته پنجه نرم میکنیم و بعد میگیم از رکود خارج شدیم و تو زبون درست میگه ولی تو عمل هیچ تغییری نکرده (300714)