به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۷۴۸۲۵
آزمايش DNA براي شناسايي جسد

معاون اول صدام كشته شد

گروه بین‌الملل: برخی منابع عراقی خبر داده‌اند كه معاون اول صدام به همراه 9 محافظ خود روز جمعه در استان صلاح الدین عراق کشته شده است و در حال حاضر آزمايش DNA براي شناسايي جسد در بغداد آغاز شده است.
معاون اول صدام كشته شد
«رائد الجبوری» استاندار استان صلاح الدین اعلام کرد: در جریان درگیری‌های امروز در منطقه حمرین استان صلاح الدین، «عزت ابراهیم الدوری» معاون «صدام حسین» كشته شد. پایگاه عراقی سومریه نیوز امروز جمعه به نقل از الجبوری نوشت: نیروهای ارتش با اجرای عملیاتی ضربتی در منطقه حمرین توانستند عزت الدوری را به هلاکت برسانند. يك عضو حزب بعث، اين خبر را تكذيب كرده است و همزمان ر آزمايش DNA براي شناسايي جسد در بغداد آغاز شده است. هادی العامری، فرمانده سپاه بدر عراق هم این خبر را تایید کرده اما گفته است که برای کسب اطمینان در این زمینه، "دی ان ای" (DNA) و اثر انگشت جنازه به آزمایشگاه فرستاده شده است.

الدوری ۷۳ ساله در سال ۲۰۰۳ پس از حمله آمریکا به عراق مخفی شد. بعدها عکس‌هایی از او منتشر شد که نشان می‌داد با گروه تروریستی "دولت اسلامی" بیعت کرده است. ایالات متحده او را در لیست افراد تحت تعقیب قرار داده و برای دستگیری او جایزه تعیین کرده بود. پیش‌تر چند بار خبر کشته‌شدن الدوری منتشر شد، اما از شواهد چنین برمی‌آید که این بار خبر مرگ او موثق است.

 عزت ابراهیم الدوری، از قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین دستیاران صدام بود. وی که در تکریت، زادگاه صدام متولد شده بود، دست راست وی در امور روزمره تلقی می‌شد. رائد الجبوری، استاندار صلاح‌الدين به العربيه گفته است: عزت ابراهيم الدوری روز جمعه در عملياتی در منطقه حمرين و در روستایی در نزديکی العلم کشته شد. وی افزود: بامداد جمعه اطلاعات و اخبار موثقی در خصوص سه خودرو که حامل شخصيتی مهم هستند به نيروهای ما رسيد.

طبق اين گزارش، در عملياتی که نيروهای عشاير و «حشد الشعبی» نيز در آن حضور داشتند به اين خودروها حمله شد و شماری از سرنشینان آنها کشته شدند. پس از آن نيروهای حاضر در عملیات در جريان بررسی اجساد، متوجه جنازه عزت ابراهيم الدوری شدند. به گزارش رویترز، رائد الجبوری همچنین گفته است: این پیروزی بزرگی برای تمام کسانی است که در عملیات علیه گروه‌های تروریستی حضور دارند، چرا که عزت ابراهیم الدوری مغز متفکر و طراح این گروه بود.


او معاونت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را به عهده داشت و در زمان حملات شیمیایی سال ۱۹۸۸ به مناطق کردنشین عراق که باعث قتل هزاران کرد شد، عضو ارشد کمیته‌ای بود که مسئول امور آن مناطق بود. مقام‌های عراقی و آمریکایی معتقدند که او مسئول بخشی از خشونت‌ها در استان‌های شمالی این کشور می‌دانند.

گفتنی اینكه، طی سالهای گذشته چندین بار دیگر نیز خبرهایی دال بر مرگ یا كشته شدن عزت ابراهیم منتشر كه پس از مدتی تكذیب شد و این در حالیست كه خبر امروز هنوز به طور رسمی توسط منابع رسمی تایید نشده است و معمولا پس از آزمایشات DNA از اجساد نظر نهایی در باره صحت اینگونه اخبار اعلام می شود.